Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Termometer

Per Stade

Lege artis
Sedan en tid känner jag för att skaffa en bättre termometer att ha vid matlagningen.
Till saken hör att jag inte är någon avancerad kock men tycker att det är kul.
Det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenheter eller råd att ge.
Dessa har jag funderat på, vilken skall jag välja?

12E5322E-306E-40AF-BF36-128F3B813E8E.jpeg

EAB1EB72-D010-404E-968E-8E61E8E6020F.jpeg
 

Waruda

Medlem
Jag har en Thermapen 3, köpt på Amazon för 3-4 år sen för £30. Funkar bra. Den är kalibrerad till max 0,1 grad fel och mäter snabbt. Nu verkar det vara 4 som gäller, vet inte vad som skiljer.
 

Daniel A

Administratör
Har haft thermapen (professsional 4, för cirka 1000-lappen) i ett år nu och är så nöjd att jag nästan sover med den under kudden.

Snabb, smidig, lätt att rengöra, mycket exakt. Eventuell nackdel är väl att det är just ögonblicksbild den ger. Perfekt för stekning men inte lika perfekt (fortfarande bra) för ugnslagning (kan bli en del ta ut/ta in ur ugnen).
 

john b

Medlem
Har thermapenoch väldigt nöjd. Snabb mätning.
Men som Daniel skriver, bara ögonblicksbild och kan inte användas för att hålla ett öga på medan man gör annat i köket.

En nackdel är att det är lite lite otympligt att inte ha "nålen" på en sladd. Jag har bränt mig enstaka gånger på ugnen när jag försökt få in termometern i kyckling utan att orka plocka ut hela formen.
 

Johan L

Medlem
Jag har en Thermapen 3, köpt på Amazon för 3-4 år sen för £30. Funkar bra. Den är kalibrerad till max 0,1 grad fel och mäter snabbt. Nu verkar det vara 4 som gäller, vet inte vad som skiljer.

De mest märkbara skillnaderna är att Thermapen 4 har bakgrundsbelyst display (med ljussensor, aktiveras bara om det är mörkt) och roterande display. Och priset förstås :)

Jag kör ugnens egna stektermometer till saker som går i ugnen och Thermapen till allt annat.
 

MarkusJ

Medlem
Har också en Thermapen 4 och är mycket nöjd, men om jag hade "gjort om" så hade jag nog lagt ett par hundralappar till på en Therma 1 eller den som @buteljen länkade.
 

The Wall

Medlem
Vi kör med Professional Secrets: Termometer - Professional Secrets
Grymt nöjda, väldigt smal nål, snabb att visa tempen, siffrorna i displayen kan "snurra" så det är inte så noga med åt vilket håll man sticker i termometern i maten. Hållare på etuiet så att man kan ha termometern fastsatt i skärp/ficka etc. Töntigt? Mycket möjligt, men väldigt skönt att ha termometern nära till hands när man håller på med annat i köket/står vid grillen. Enda nackdelen är att etuiet blir lite slappt så att termometern kan lossna.
Vi var inne på att köpa den gula klassikern, men testade PS termometer istället när den dök upp på Kickstarter.
En annan sak som vi uppskattar är att termometern går att använda med en hand, vilket är en fördel när man tex behöver hålla i något annat med andra handen. Med den gula klassikern kan man behöva en tredje hand.
Vi har även en Thermapen sedan (7-8 år?) tidigare, men tycker att nålen är på tok för grov och perforerar maten lite väl mycket.
 
Toppen