Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

The world's 50 best restaurants 2008

anders

Medlem
Så var då listan änligen ute. theworlds50best.com

Värt att notera är att
- danska Noma precis tar sig in på top-10.
- Sverige nu endast har en representant i form av Esperanto på plats 72
- Tantris hamnar på plats 47
- Tyskland över huvud taget är bättre representerat i år än förra året.
- Oaxen och F12 ramlar ut helt.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Också värt att notera är att med tanke på vad kantinen presterade idag hade de troligen inte platsat på listan över The world's 50 000 000 best restaurants 2008.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Korrektion. Oaxen fanns med på plats 48, ned nio placeringar.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Ack ja, människans vilja att ha kalla fakta till punkt och pricka.

Precis som med viner tar man det för statiskt. Det blir som resultatet i en friidrottstävling. Vi KRÄVER att veta vem som är bäst.

1. Stefan Holm 2,35
2. Linus Thörnblad 2,32

o.s.v.

Ponera att vi alla här fick rangordna världens 50 bästa viner och världens 50 bästa restauranger.
Tror någon att vi samtliga skulle tycka likadant från plats 1-50. Är en Latour -61 godare än en Mouton -45? Är El Bulli bätttre än The Fat Duck? Ferran Adria en bättre kock än Heston Blumenthal?
Alla av oss vet hur ett gott vin smakar och kan skilja på en Latour och en Parador om vi får det i glaset, men när man verkligen kommer till att skilja ädelvetet ur vetet har vi då alla samma smak?
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen skrev:
Är en Latour -61 godare än en Mouton -45? Är El Bulli bätttre än The Fat Duck? Ferran Adria en bättre kock än Heston Blumenthal?

Jag tycker att vi tillsätter en "expertgrupp" här på finewines som ska ge det definitiva svaret. Detta genom att handgripligen testa igenom det hela. Frågan är om det inte blir betydligt billigare att testa restaurangerna än vinerna...

När det gäller kockarna så tror jag att Heston är en bättre kickboxare än Ferran men det är ju lite lättare att mäta. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

anders skrev:
Jag tycker att vi tillsätter en "expertgrupp" här på finewines som ska ge det definitiva svaret. Detta genom att handgripligen testa igenom det hela. Frågan är om det inte blir betydligt billigare att testa restaurangerna än vinerna...

När det gäller kockarna så tror jag att Heston är en bättre kickboxare än Ferran men det är ju lite lättare att mäta. :D

"Finns det någon som på heltid kan sponsra 98 glada mat- och vinälskare att gemensamt komma fram till vilka tidernas bästa viner samt världens bästa restauranger är? Mot en futtig lön på 1 miljon $ per skalle för mödan samt givetvis fri kost, logi och dryck kan vi säga upp oss från nuvarande sysselsättningar och skrida till verket. Projektet beräknas klart omkring år 2015."

Personligen tror jag Ramsey spöar upp dom allihopa, han är hård, Gordon :D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen skrev:
"Finns det någon som på heltid kan sponsra 98 glada mat- och vinälskare att gemensamt komma fram till vilka tidernas bästa viner samt världens bästa restauranger är? Mot en futtig lön på 1 miljon $ per skalle för mödan samt givetvis fri kost, logi och dryck kan vi säga upp oss från nuvarande sysselsättningar och skrida till verket. Projektet beräknas klart omkring år 2015."

Jag ser att du går ut hårt i löneförhandlingen. :D
Som ekonomisk rådgivare i projektet anser jag dock att vi ska kräva lönen i annan valuta än dollar just nu...

Mysonoxen skrev:
Personligen tror jag Ramsey spöar upp dom allihopa, han är hård, Gordon :D

I det hör fallet så vete tusan. Heston har enligt egen utsago verkligen tränat kickboxning och det må vara att Ramsey är tuff i sin person men de flesta otränade brukar vekna när ett par, tre sparkar har landat på låret... I synnerhet Ramsey som har stadiga problem med knäskador från sin fotbollskarriär.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

anders skrev:
Jag ser att du går ut hårt i löneförhandlingen. :D
Som ekonomisk rådgivare i projektet anser jag dock att vi ska kräva lönen i annan valuta än dollar just nu...

I det hör fallet så vete tusan. Heston har enligt egen utsago verkligen tränat kickboxning och det må vara att Ramsey är tuff i sin person men de flesta otränade brukar vekna när ett par, tre sparkar har landat på låret... I synnerhet Ramsey som har stadiga problem med knäskador från sin fotbollskarriär.

£?

Det beror ju på hur länge sen han tränade. Tränade själv wado-ryu, ninjutsu och shotokan men det var så länge sedan att jag är värdelös numera. Nu är det bordets fröjder som tränas istället, vilket är mera njutbart än att köra kator och träna upp flåset :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Ahahahahahaaaaa! Myson är en Ninja! Detta blir bara bättre och bättre!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Krug skrev:
Ahahahahahaaaaa! Myson är en Ninja! Detta blir bara bättre och bättre!

Detta var under min tonårstid, och min lärare var en gammal proggsångare, så det blir bättre och bättre :)
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen skrev:
Tränade själv wado-ryu, ninjutsu och shotokan men det var så länge sedan att jag är värdelös numera.

Självklart måste en superhjälte som Mysonmannen behärska österländsk stridskonst!

Själv har jag också slutat träna sedan några år, jag kör ibland sådan däringa boxercise på gymet. Det är väldigt kul när vi ska köra med mitsor och jag får en liten tjej som sparringpartner. De brukar bli lite rädda, särskilt efter att jag dönat in ett par knän. :D Nej, jag håller inte igen, är det jämlikhet mellan könen så är det... ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

anders skrev:
Självklart måste en superhjälte som Mysonmannen behärska österländsk stridskonst!

Själv har jag också slutat träna sedan några år, jag kör ibland sådan däringa boxercise på gymet. Det är väldigt kul när vi ska köra med mitsor och jag får en liten tjej som sparringpartner. De brukar bli lite rädda, särskilt efter att jag dönat in ett par knän. :D Nej, jag håller inte igen, är det jämlikhet mellan könen så är det... ;D

Ja, jag ska införskaffa en svart ninjadräkt som min kroppshydda som är lite annorlunda mot när man var 18 får plats i samt ett matchande bushidosvärd och smyga runt i mitt kommande radhusområde. Närhelst jag ser folk sitta ute i trädgårn och dricka BiB rusar jag med ett fruktansvärt skrik fram och klyver BiBen i två delar. Ett brutalt men nyttigt sätt att befrämja en sundare dryckeskultur i området.

Så du slår flickor, din skurk? :D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen skrev:
Så du slår flickor, din skurk? :D

Nja, jag brukar nita mitsan stenhårt. Brudarna som aldrig har tränat sådant här tidigare tror ju naturligtvis att mitsan kommer att gå i småsmulor och att det i nästa steg blir deras spröda kroppar som ska stoppa ett 110-kilos godståg i full karriär. Nu håller mitsan så i slutändan så står de fortfarande men det är allt lite kul att se deras något skräckslagna miner (japp, jag har en lustig humor :D ) Vet dock inte om jag skulle rekommendera detta tilltag som en "raggningsreplik", men är man en gift man måste man ju utlopp för frustrationen någonstans... :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

anders skrev:
Nja, jag brukar nita mitsan stenhårt. Brudarna som aldrig har tränat sådant här tidigare tror ju naturligtvis att mitsan kommer att gå i småsmulor och att det i nästa steg blir deras spröda kroppar som ska stoppa ett 110-kilos godståg i full karriär. Nu håller mitsan så i slutändan så står de fortfarande men det är allt lite kul att se deras något skräckslagna miner (japp, jag har en lustig humor :D ) Vet dock inte om jag skulle rekommendera detta tilltag som en "raggningsreplik", men är man en gift man måste man ju utlopp för frustrationen någonstans... :D

Ja, det är väl det närmaste man får komma en annan kvinna än frugan numera, såvida man inte vill ha ett fint paket med advokater, vårdnadstvister och annat "godis". :D
 

The Pint

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Passade nyss på att försöka skicka iväg ett mejl en bordbeställning på Oaxen till sommaren. Gäller ju att passa på medan den faktiskt ligger kvar på listan.

Nej, allvarligt talat: som uppvuxen i kommunen (Södertälje) känner jag att det f-n är skamligt att jag inte redan har varit där. Plus att det egentligen inte blir jag som betalar, eftersom vi fick ett par presentkort på stället i bröllopspresent.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

The Pint skrev:
Nej, allvarligt talat: som uppvuxen i kommunen (Södertälje) känner jag att det f-n är skamligt att jag inte redan har varit där. Plus att det egentligen inte blir jag som betalar, eftersom vi fick ett par presentkort på stället i bröllopspresent.

Så vem tar du med dig? ;D
 

EuphoniC

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Ja, det är väl det närmaste man får komma en annan kvinna än frugan numera, såvida man inte vill ha ett fint paket med advokater, vårdnadstvister och annat "godis". Cheesy

Ni har allt en för humor på det här forumet!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

EuphoniC skrev:
Ni har allt en för humor på det här forumet!

Var det ett inlägg på temat "hitta på fyndiga adjektiv själv"?
 

EuphoniC

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Hehe, ja det blir inte riktigt rätt och kan tolkas som tolkas vill ;)

Det avsaknade ordet är "härlig"
 

Dejzan

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser L'atelier Joel Rebouchon få en hög placering. Visst är det ett schysst ställe, men så bra är det inte.
Edit: Potatispuren är iofs nästan värd ett besök i sig....
 
Toppen