Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Dejzan skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser L'atelier Joel Rebouchon få en hög placering. Visst är det ett schysst ställe, men så bra är det inte.
Edit: Potatispuren är iofs nästan värd ett besök i sig....

Har bara ätit hans färdigmat. ;D

Det var så att vi beställde hotellrum i Bordeaux en gång och då ingick ett pentry, så istället för att gå ut och äta varje kväll lagade vi maten själva. Det visade sig att Robuchon, likväl som Paul Bocuse och Bernard Loiseau satt sina namn på färdigmat som finns. Robuchons ankparmentier är riktigt lysande, och en praktisk ugnsform i keramik medföljer. Den kostade runt 45 spänn när jag var ner.
Det du, gamle Dafgård, gå hem och lägg dig du...

Till topic tycker jag policyn på El Bulli känns sjuk, man ska visst numera skriva varför man är värdig att äta i deras matsal. Det känns löjligt det där.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen skrev:
Till topic tycker jag policyn på El Bulli känns sjuk, man ska visst numera skriva varför man är värdig att äta i deras matsal. Det känns löjligt det där.

Nej, nej! Det är helt lysande. Tänk så härligt att vara så sjukt bra på det man gör att man faktiskt kan välja att servera rätterna till personer som verkligen, verkligen vill äta grejerna. Elitism you say? Hell yes!

Undrar om han sållar bort folk som inte skriver på spanska...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Krug skrev:
Nej, nej! Det är helt lysande. Tänk så härligt att vara så sjukt bra på det man gör att man faktiskt kan välja att servera rätterna till personer som verkligen, verkligen vill äta grejerna. Elitism you say? Hell yes!

Undrar om han sållar bort folk som inte skriver på spanska...

Själv tycker jag det känns uppblåst. Han vet att alla som ens är en gnutta intresserade vill äta där. Men är de inte ordkonstens mästare utan bara skriver "jag är intresserad av din kokkonst" räcker det kanske inte.

Påminner lite om de här fåniga tävlingarna som hamnar i skräpposten. VINN EN RESA TILL GREKLAND står det med stora bokstäver och sedan står det med betydligt mindre dito att man lär skriva en slogan på exakt 13 ord för att ha chans att vinna resan.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen skrev:
Själv tycker jag det känns uppblåst. Han vet att alla som ens är en gnutta intresserade vill äta där. Men är de inte ordkonstens mästare utan bara skriver "jag är intresserad av din kokkonst" räcker det kanske inte.

Påminner lite om de här fåniga tävlingarna som hamnar i skräpposten. VINN EN RESA TILL GREKLAND står det med stora bokstäver och sedan står det med betydligt mindre dito att man lär skriva en slogan på exakt 13 ord för att ha chans att vinna resan.

För Att Grekiska Tjejer Snällt Tar Den I Tvåan Utan Tjafs Och Gnäll.

Får jag åka till Grekland nu?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Krug skrev:
För Att Grekiska Tjejer Snällt Tar Den I Tvåan Utan Tjafs Och Gnäll.

Får jag åka till Grekland nu?

Hade tävlingen hållits på Flashback hade du varit given vinnare ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Mysonoxen skrev:
Själv tycker jag det känns uppblåst. Han vet att alla som ens är en gnutta intresserade vill äta där. Men är de inte ordkonstens mästare utan bara skriver "jag är intresserad av din kokkonst" räcker det kanske inte.

Vem har sagt att konst ska vara lättillgänglig? :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

anders skrev:
Vem har sagt att konst ska vara lättillgänglig? :D

Kanske ska jag dra iväg ett mail han inte väntat sig och skriva något i stil med.

"Tjenare Ferran. Jag har hört att maten din smakar röv och nu vill jag prova den för att höra om den är så djävla usel som folk säger."
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Omvänd psykologi har man hört talas om. :D

Risken är ju att du faktiskt får en plats och att en eldfängd spanjor vid namn Ferran beslutar sig för att du ska få smaka just röv och tillsätter ingredienser därefter. ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

anders skrev:
Risken är ju att du faktiskt får en plats och att en eldfängd spanjor vid namn Ferran beslutar sig för att du ska få smaka just röv och tillsätter ingredienser därefter. ;D


Tja, lite serranoskinka säger jag ju inte nej till :D
 

Elvis

Medlem
SV: The world's 50 best restaurants 2008

Dejzan skrev:
Jag blir lika förvånad varje gång jag ser L'atelier Joel Rebouchon få en hög placering. Visst är det ett schysst ställe, men så bra är det inte.

Jag har varit på Joël Robuchons restauranger i London och Las Vegas. Den i London är inte särskilt märkvärdig, men Joël Robuchon at the Mansion på MGM Grand i Las Vegas är den bästa restaurang jag ätit på. Brukar gå och dagdrömma om brödet jag åt där... En lustig detalj är att mjölet till brödet importeras från Frankrike, eftersom det inte gick att baka ett tillräckligt bra bröd på amerikanskt mjöl. Inte så miljövänligt, men ett väldigt gott bröd blev det! ;D Undrar om jag inte måste göra ett återbesök i sommar... 8)

Oaxen åt jag på förra sommaren och den rankar jag som Sveriges bästa, tätt före Mathias Dahlgren. Kul att den kom med på listan.
 
Toppen