Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tidsbegränsade restaurangbesök

Elvis

Medlem
Något jag avskyr när jag ringer och bokar tid på restaurang är när man bara kan göra en tidsbegränsad bokning. "Du kan få bord klockan 18.30 men du måste vara härifrån senast kl 20.30" är inte så trevligt när man ringer för att boka bord. Sådana restauranger har inte jag någon lust att besöka. Om jag känner mig på gott humör och vill ta in lite mer vin så vill jag inte ha en sluttid spikad redan innan jag satt mig ner.

Jag är i Stockholm nästa vecka och försökte just boka bord på Djuret och fick ett sådant besked. Tänkte bjuda mina föräldrar på födelsedagsmiddag där men nu blir det till att hitta en annan restaurang.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Något jag avskyr när jag ringer och bokar tid på restaurang är när man bara kan göra en tidsbegränsad bokning. "Du kan få bord klockan 18.30 men du måste vara härifrån senast kl 20.30" är inte så trevligt när man ringer för att boka bord. Sådana restauranger har inte jag någon lust att besöka. Om jag känner mig på gott humör och vill ta in lite mer vin så vill jag inte ha en sluttid spikad redan innan jag satt mig ner.

Jag är i Stockholm nästa vecka och försökte just boka bord på Djuret och fick ett sådant besked. Tänkte bjuda mina föräldrar på födelsedagsmiddag där men nu blir det till att hitta en annan restaurang.
Har inga problem att hålla med dig i sak. Fruktansvärt irriterande, samtidigt som det är förståligt, då många restauranger har flera sittningar under en kväll. Jag kan dock respektera att det är på det viset så länge som det är tydligt direkt vid bokningen. Har heller aldrig varit med om att bli utsparkad när man väl är på plats, om så hade varit fallet så hade jag nog blivit skogstokig tror jag.
 
Jag tycker det är ok om man är ute sent och får ett bord på premissen att man måste lämna det efter 2 h för att ett annat sällskap har bokat in sig då. Det jag inte gillar är restauranger som har time slots för att kunna maximera beläggningen. När jag äter ute gör jag det för helhetsupplevelsen och då vill jag inte känna mig stressad. En skicklig hovmästare borde kunna fixa en hög beläggning utan time slots.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Ja, det kan jag hålla med om. Men nu försökte jag boka mer än tio dagar i förväg.
 
Jag har svårt med tidsbegränsning men å andra sidan har jag endast varit med om att en restaurang bett mig lämna bordet. Det var på Restaurang Storstad och de hade inte informerat om någon tidsbegränsning vid bokning eller då vi kom. Vi hade tagit in två flaskor vin (en flaska champagne och en flaska rött) på två personer och var mitt i huvudrätten när kyparen frågade om vi verkligen skulle ha efterrät. Isåfall föreslog de att vi skulle äta den i baren. När jag påpekade att vi åt svarade de att restaurangen naturligtvis skulle bjuda på kaffet.

Vägrade naturligtvis, drog ner på tempot, funderade länge innan vi beställde efterrätt och har aldrig gått tillbaka. Alternativet hade varit att gå men då vi hade rätt mycket vin kvar och hade accepterat ett totalt idiotiskt förslag så kändes det bättre att ta det lugnt
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul ämne !
Men måste tyvärr sätta mig på tvären emot er här då det är så på de flesta 'inne'-restauranger ja jobbat på. Och även de flesta populäraste krogarna i sthlm innerstad.
Varför ?
Intresset har ökat markant. Jag vet inte om folk har för mkt pengar. Men på många ställen äter folk ute frukost, lunch, middag alla dagar i veckan. Denna stora industri som pågår just nu i sthlm innerstad finns ingen annanstans i landet.
Med större efterfrågan och med bättre krogar blir det lätt överbokningar, alla dagar i veckan. Här ser krögarna sin möjlighet då de maximerar varje service/dag, med att ta in så mkt gäster som möjligt på så kort tid som möjligt.
Det jag ser ute i krog sthlm är kul på ett sätt , men jag skulle aldrig själv, som kock, kunna sitta o njutan av en middag i en fullsatt restaurang som alla ni andra gör , för mig är allt kaos ..
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är inte detta lite typiskt för den svenska restaurangvärlden - det är vanligare med bra matlagning än riktigt bra service?
Min favorit i genren usel service i centrala Stockholm var ett "pub med mat"-artat ställe med två våningsplan för rätt många år sedan. Vi satt på övervåningen, där de hade lite mer ambitiös/dyrare mat. Vi pratar dock inte om vit duk och levande ljus, och även denna del funkade som pub "after hours". En i sällskapet - som nog bestod av cirka sex personer - ville ha en burgare, som han visste att de serverade på nedre plan, från samma kök. Nej det gick inte, för om han fick en hamburgare skulle ju alla andra också vilja ha hamburgare. (Detta från en servitris, inte från en dietist eller fångvaktare.) Jo just det, hur skulle det se ut om man på en restaurang serverade mat som gästerna ville ha? Vi höjde på ögonbrynen och tittade snabbt på varandra, sedan reste vi oss alla och gick.
 
Last edited:

egonx

Medlem
Djuret är en grym restaurang men har efter allt poluläritet fått lite hybris. Tidigare så var det känslan att man skulle sitta länge och äta allt. Grand de lux var att att rekommendera. Nu känns det mer snabbt-in-snabbt-ut vilket är synd. Stockholm är för övrigt en kass restaurangstad. Skitnödig, dyr och effektsökande. Michelinaspiranter för 2500 kr för meny med vin. Hamburgare för 189 kr. Toast skagen för 159 kr. Va fan har hänt. Hoppas det kommer en resutarang som lagar SVENSK mat och det kommer vända upp och ner på branschen. Jag snackar kroppkakor med nykärnat smör, rimmat fläsk, bloddpudding och grisfötter.

Såklart bokar man ett bord för en kväll och inget annat. "2.5 timme? Perfekt! Då snabbar jag på min konversation till 45 minuter, sen svepar jag fördrinken och kastar mig i 3 rätter! Föresten, kan ni förbereda notan så vi slipper vänta på den?"

Är i Bayern just nu och de traditionella restaurangerna säljer sina dyraste rätter för 15€ och man känner verkligen att det är matlagningskonst som gått i generation i århundraden. Här snackar vi RIKTIGT knapriga fläsksvålar. Gå från bordet gör man lätt ursäktande när man inte kan få i sig mer mat och öl.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Djuret är en grym restaurang men har efter allt poluläritet fått lite hybris. Tidigare så var det känslan att man skulle sitta länge och äta allt. Grand de lux var att att rekommendera. Nu känns det mer snabbt-in-snabbt-ut vilket är synd. Stockholm är för övrigt en kass restaurangstad. Skitnödig, dyr och effektsökande. Michelinaspiranter för 2500 kr för meny med vin. Hamburgare för 189 kr. Toast skagen för 159 kr. Va fan har hänt. Hoppas det kommer en resutarang som lagar SVENSK mat och det kommer vända upp och ner på branschen. Jag snackar kroppkakor med nykärnat smör, rimmat fläsk, bloddpudding och grisfötter.

Såklart bokar man ett bord för en kväll och inget annat. "2.5 timme? Perfekt! Då snabbar jag på min konversation till 45 minuter, sen svepar jag fördrinken och kastar mig i 3 rätter! Föresten, kan ni förbereda notan så vi slipper vänta på den?"

Är i Bayern just nu och de traditionella restaurangerna säljer sina dyraste rätter för 15€ och man känner verkligen att det är matlagningskonst som gått i generation i århundraden. Här snackar vi RIKTIGT knapriga fläsksvålar. Gå från bordet gör man lätt ursäktande när man inte kan få i sig mer mat och öl.

Kul exempel där egnox!
vi körde en väldigt skolboksklassisk grej på operakällaren och KB när vi kokade hela fläsklägg i ca 12h, lyfte köttet och pressa. reducerade fonden som vi sen kokade rotfrukterna i, som vi sen matade med smör - allt enligt wretmans-anda igentligen, visseligen tog vi över 300kr för en tallrik. men ändå svenskmat i sin renhet då är den grym :)
Annars tycker jag du ska ta dig en ordentlig kick på nyöppnad restaurang Knut, på måndagar körs det Pite palt tex om man gillar sånt, och de kostar inte skjortan
 

Livermore

Medlem
Jag avskyr också tidsbegränsad bokning. Att ha 2.5 timmar på sig att dricka något före maten, prata, kolla meny, äta förrätt, prata lite mer, dricka lite, äta varmrätt, dricka lite mer, prata ännu mer, efterrätt, kaffe och till sist stillsam njutning innan taxin kommer är helt orimligt för mig.

Om en restaurang däremot har två "sittningar" på 3 timmar eller mer brukar jag i alla fall inte känna mig stressad. Två och en halv timme är dock bara konstigt. Jag kanske hade beställt in mer att dricka om jag fått sitta längre. Värna om de besökare ni redan har först och främst säger jag. Då kommer jag garanterat tillbaka.
 

Wildthing

Medlem
Jag har inga problem med tidsbegränsade bokningar. Vet man bara om det innan är det lätt att anpassa sig. Man kan t.ex. ta fördrinken i baren eller på annat ställe och är man sugen på mer dricka och prat kan man gå vidare. Jag har svårt att tro att man får en finare restaurang att gå ihop om du inte har hyfsat full beläggning, framförallt om det är en mindre lokal som inte har så många bord.
 

Livermore

Medlem
Jag har inga problem med tidsbegränsade bokningar. Vet man bara om det innan är det lätt att anpassa sig. Man kan t.ex. ta fördrinken i baren eller på annat ställe och är man sugen på mer dricka och prat kan man gå vidare. Jag har svårt att tro att man får en finare restaurang att gå ihop om du inte har hyfsat full beläggning, framförallt om det är en mindre lokal som inte har så många bord.

Nog för att det är lätt att anpassa sig med fördrink och dryck efter maten på annat ställe, men problemet for mig är att tiden är så begränsad att jag inte hinner njuta av maten och ta det lite lugnt. Det är som att hela besöket bara handlar om att äta maten och vara tyst, och det ogillar jag. Ett besök på en restaurang ska vara en upplevelse som handlar mer än om bara maten.

men jag kanske bara äter långsamt, vad vet jag :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nog för att det är lätt att anpassa sig med fördrink och dryck efter maten på annat ställe, men problemet for mig är att tiden är så begränsad att jag inte hinner njuta av maten och ta det lite lugnt. Det är som att hela besöket bara handlar om att äta maten och vara tyst, och det ogillar jag. Ett besök på en restaurang ska vara en upplevelse som handlar mer än om bara maten.

men jag kanske bara äter långsamt, vad vet jag :p
Ibland vill man äta långsamt, beställa in mer vin för att kvällen blir magisk. Ibland vill man bara hem. Och allt däremellan. Affärsmiddagar är ngt jag helst undviker, men vid oundvikliga sådana tillfällen uppskattar jag dock ett fördefinierat tidsfönster.
 

Siripim

Medlem
Djuret är en grym restaurang men har efter allt poluläritet fått lite hybris. Tidigare så var det känslan att man skulle sitta länge och äta allt. Grand de lux var att att rekommendera. Nu känns det mer snabbt-in-snabbt-ut vilket är synd. Stockholm är för övrigt en kass restaurangstad. Skitnödig, dyr och effektsökande. Michelinaspiranter för 2500 kr för meny med vin. Hamburgare för 189 kr. Toast skagen för 159 kr. Va fan har hänt. Hoppas det kommer en resutarang som lagar SVENSK mat och det kommer vända upp och ner på branschen. Jag snackar kroppkakor med nykärnat smör, rimmat fläsk, bloddpudding och grisfötter.

Såklart bokar man ett bord för en kväll och inget annat. "2.5 timme? Perfekt! Då snabbar jag på min konversation till 45 minuter, sen svepar jag fördrinken och kastar mig i 3 rätter! Föresten, kan ni förbereda notan så vi slipper vänta på den?"

Är i Bayern just nu och de traditionella restaurangerna säljer sina dyraste rätter för 15€ och man känner verkligen att det är matlagningskonst som gått i generation i århundraden. Här snackar vi RIKTIGT knapriga fläsksvålar. Gå från bordet gör man lätt ursäktande när man inte kan få i sig mer mat och öl.

Håller helt klart med om att det är dyrt att äta ute i relation till vad man får. Speciellt om man ska ta in lite vin vilket andra har varit inne på. Något som jag uppskattar är när de bättre krogarna har lunchmenyer som tex i London. Ett exempel:

Hélène Darroze at the Connaught, 4 rätter under £50 + vin vilket dock är ~£6/glaset.
 

Keen

slan
Er räddning är här!

http://thecollectorshotels.cmail2.c...EF23F30FEDED/26A4527F8DFF076A4AB3169DA1FD82E9

ATT GÖRA EN DUCASSE.
Vi minns med glädje när Alain öppnade i NYC i början av millenniet. Det skulle vara på Ducasse-vis med en sittning och allt som hörde Alain med entourage därtill. Det var ju givetvis så jävla dyrt så inte ens New Yorkarna klarade av det (och vi kissade ju givetvis på oss efter varje besök) men idén med en sittning för maximal hedonistisk och komfortabel njutning var ju fin. Sagan om Ducasse första NYC-restaurang är ju all men det där med en sittning tar vi med oss i reviveringen av Djuret hösten 2014. Vi förändrar, förnyar och förbättrar allt till öppningen den 18:e augusti. I samband med detta kommer vi då, utan att höja priserna det minsta lilla, bara att ta emot hälften så många gäster varje kväll och varje sällskap rår helt och fullt över sitt bord under hela kvällen för absolut och maximal komfort. Något som faktiskt är ganska ovanligt i dagens Stockholm. Det gick ju käpprätt åt helvete för Alain så vi får ju se hur det går för oss småttingar i Stockholms No Man´s Land. Kanske är detta början på slutet? Så med andra ord: Klipp ett djur innan vi blir arbetslösa. Trevlig sommar, vi ses i augusti.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det lutar åt ett nytt besök på Djuret efter den nyheten. Jag har bara varit där en gång och då hade jag beställt chambre separée. 4 timmars frossande i sakta mak, helt min stil :D
 
Toppen