Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 1 december 2023

mackan92

Medlem
Hemkommen från Bromma Blocks sedan ett par timmar sen vid öppning och personalen stack ut huvud och fråga, "Är ni alla här för Guidalberto eller Le Difese?" - alla kolla ner i backen och sa försiktigt "Nej". När vi väl kom in såg gick det åt en hel del Occidental, Valbuena och Ampuis".

Efter jag plockat på mig det jag önskade för dagen så hörde man personal helt förvånad om att inga flaskor av just Guidalberto eller Le Difese gick åt för de som stod och vänta. Missräkning?

Fick iaf min skörd med 6 flaskor Occidental Freestone, 1 Ampuis och 1 flaska Basserman Jordan Pechstein.

Färdighandlat för i år vare, jajamen!.
 

Vic

Medlem
Gott o blandat idag, men bara Riesling o Madeira. Blev bl.a. ett halvdussin Schloss… Tidigare fyndköp i år av Keller Riesling Trocken från Rheingau gav mersmak för viner från det området. Föll mig verkligen i smaken. Kommer däremot spara Basserman och Weingut Bründlmayer åtminstone ett par år. Nån Madeira kanske också tål att öppnas till jul som sagt!
 

Thirsty

Smygnykterist
Hemkommen från Bromma Blocks sedan ett par timmar sen vid öppning och personalen stack ut huvud och fråga, "Är ni alla här för Guidalberto eller Le Difese?" - alla kolla ner i backen och sa försiktigt "Nej". När vi väl kom in såg gick det åt en hel del Occidental, Valbuena och Ampuis".

Efter jag plockat på mig det jag önskade för dagen så hörde man personal helt förvånad om att inga flaskor av just Guidalberto eller Le Difese gick åt för de som stod och vänta. Missräkning?

Fick iaf min skörd med 6 flaskor Occidental Freestone, 1 Ampuis och 1 flaska Basserman Jordan Pechstein.

Färdighandlat för i år vare, jajamen!.
Just Bromma Blocks synes ha en orimlig andel av flaskorna som är kvar i butik av Guidalberto. Årgången har ju fått grymt betyg (för att vara den) så efterfrågan borde vara hög om än att de med lite koll på europeiska marknaden redan har köpt den från annan leverantör.
 

Bastardo

Medlem
Här blev det Port och Madeira för hela slanten. Blir fint med lite Sercial under december och en flaska Feuerheerd's till osten på julafton. Förhoppningsvis sluthandlat för året nu, men risken är stor att den planen skiter sig.

Förvånansvärt låg åtgång på Feuerheerd, trodde det skulle smälla till där.
Kolla gärna vad den stora P vill ha för sina buteljer av samma vin? ;) Där var det minsann inte snack om ett kap, eller hur, men för det här priset måste det vara ett gott vintage port och BKWine har gett den en mycket bra recension.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Apropå recensioner av vinet Schloss Reinhartshausen Hattenheimer Wisselbrunnen Riesling Kabinett 2021 så har Munkis gett vinet bara 13 poäng. BKWIne har gett det 14,5p, (+) och vi vet alla som läser Patriks omdömen, vad han har gett betyg för vinet.
Det är så stor skillnad mellan Munkis och de andra aktörers betyg, att det är mycket märkligt och jag tror mer på både Patriks och BKWines omdömen än Munskänkarnas recension, för 13p motsvarar bara 86 poäng, och det borde rimligen vara högre, anser jag. Ja, ja. Vi får snart veta den saken, om/när man köper en flaska eller flera.
Christian på vinbanken gav det 16 poäng. Det är rätt stor spridning.
 

Bastardo

Medlem
Christian på vinbanken gav det 16 poäng. Det är rätt stor spridning.
Tack, Patrik!
Det har jag inte sett ännu. Vinbanken brukar kalibrera sina poäng generellt lite högre än du och grabbarna/tjejerna på Munkis. Men Finewines och BKWine ligger ganska nära varandra och jag väljer att tro mest just dig och Jack Jakobsson.
Synd att Munkis har hela tiden medvetet gett lite för låga poäng, men jag har lärt mig att jämföra ’poäng’ i huvet sen väldigt länge och om det diffar mer än tre poäng, så måste/kan det bero att vederbörande gillar inte vintypen; någon annan orsak kan jag inte se, för fyra poängs och kanske ännu mer, skillnad ska inte förekomma bland vinprovare av rang; så klart gällande 100-poängssystemet.
Det verkar inte vara någon rush direkt efter det här vinet, men jag tänkte själv köpa minst två flaskor och sen kanske mer om det är just i min smak, vilket borde vara mycket sannolikt.
P.S. Här kommer lite fakta om vinet:
Res. sugar: 31,4 g/l
Acidity: 8.6 g/l
Helt galet att just vårt monopol har bytt ett tag sen sättet att ange mängden av sockerhalten! Har inte sett någon annan instans att göra så. Orsaken är nog att ’förvilla’ oss konsumenter om fakta hur sött vin man dricker/köper.
 

chambertin

Medlem
Tack, Patrik!
Det har jag inte sett ännu. Vinbanken brukar kalibrera sina poäng generellt lite högre än du och grabbarna/tjejerna på Munkis. Men Finewines och BKWine ligger ganska nära varandra och jag väljer att tro mest just dig och Jack Jakobsson.
Synd att Munkis har hela tiden medvetet gett lite för låga poäng, men jag har lärt mig att jämföra ’poäng’ i huvet sen väldigt länge och om det diffar mer än tre poäng, så måste/kan det bero att vederbörande gillar inte vintypen; någon annan orsak kan jag inte se, för fyra poängs och kanske ännu mer, skillnad ska inte förekomma bland vinprovare av rang; så klart gällande 100-poängssystemet.
Det verkar inte vara någon rush direkt efter det här vinet, men jag tänkte själv köpa minst två flaskor och sen kanske mer om det är just i min smak, vilket borde vara mycket sannolikt.
P.S. Här kommer lite fakta om vinet:
Res. sugar: 31,4 g/l
Acidity: 8.6 g/l
Helt galet att just vårt monopol har bytt ett tag sen sättet att ange mängden av sockerhalten! Har inte sett någon annan instans att göra så. Orsaken är nog att ’förvilla’ oss konsumenter om fakta hur sött vin man dricker/köper.
Vad tycker du är fel med att ange Residual Sugar i g/l ?
 

Bastardo

Medlem
Vad tycker du är fel med att ange Residual Sugar i g/l ?
Det är så det ska vara, men har du inte sett hur systembolaget anger sockerhalten numera? De skriver det så här, som ett exempel:
Sockerhalt: 6,3 g/100ml. Alltså gram per 100 milliliter!, vilket är det samma som en deciliter, vilket är också exakt det samma som 0,1 liter.
Märker du skillnaden? MItt exempel visar gram per liter och SB:s variant gram per 0,1 liter. På det viset lurar de bara konsumenter att tro att vinet innehåller mindre socker än vad det gör IRL = In Real Life och det är riktigt fult samt även dumt gjort. :)
P.S. Det är bara bolis som anger sockerhalten så här: 6,3 g/100ml, de allra flesta andra ställen anger sockerhalten så här i stället:
63 g/l. Vad tycker du själv är lättast att begripa och förstå? ;)
Alko: ALKOHOL 8.0%, SOCKER 60.0 g/l, SYROR 8.5 g/l.
Vinmonopolet:
Alkoholprocent 8,0 %
Syra 8,5 g/l
Socker 60 g/l
 
Last edited:
Det är så det ska vara, men har du inte sett hur systembolaget anger sockerhalten numera? De skriver det så här, som ett exempel:
Sockerhalt: 6,3 g/100ml. Alltså gram per 100 milliliter!, vilket är det samma som en deciliter, vilket är också exakt det samma som 0,1 liter.
Märker du skillnaden? MItt exempel visar gram per liter och SB:s variant gram per 10 cl. På det viset lurar de bara konsumenter att tro att vinet innehåller mindre socker än vad det gör IRL = In Real Life och det är riktigt fult samt även dumt gjort. :)
Systembolaget skriver väl inte ens ut sockerhalten förutom när det gäller FS

Sneglar på Vinmonopolets hemsida ibland och även om den på vissa sätt är mindre utförlig så skriver de inte bara ut sockerhalten utan t.om syramängden på begränsade viner som I Sverige skulle ramlat in på webbsläpp; medan SB inte ens har smaknoter eller information om allt som lanseras i TS
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Systembolaget skriver väl inte ens ut sockerhalten förutom när det gäller FS

Sneglar på Vinmonopolets hemsida ibland och även om den på vissa sätt är mindre utförlig så skriver de inte bara ut sockerhalten utan t.om syrahalten på viner som I Sverige skulle ramlat in på webbsläpp; medan SB inte ens har smaknoter eller information om allt som lanseras i TS
Exakt, på den punkten är Vinmonopolet mycket bättre och Alko också! Och i alla fall för mig är det mycket bra information att få veta även syramängden i vinet, vilket alltså igen SB inte berätta om nånting alls!
P.S. Hos Alko kan man numera söka även endruvesviner, som inte går på bolis eller Vinmonopolet, men de har lite mindre viner att välja också men Norges vinmonopol har flest viner på flera områden!
Alltså hur ofta vill man inte veta vilka viner det finns som innehåller enbart druvan XYZ och inget annat. Väldigt ofta, skulle jag tro. Om du är ute efter ett vin gjord av Carmenere, så vill du inte ha med i sökningen alla andra möjliga viner som innehåller flera druvor än bara just det du söker, eller hur.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-12-02 kl. 20.14.52.png
    Skärmavbild 2023-12-02 kl. 20.14.52.png
    13,4 KB · Visningar: 14
Last edited:

Bastardo

Medlem
Christian på vinbanken gav det 16 poäng. Det är rätt stor spridning.
Det blev tre flaskor av det nämnda vinet. Jag drack det direkt till Janssons frestelse, (fast vinet hade inte korrekt temperatur just då) och skulle säga så här: Ett väldigt gott mingelvin eller som bersåvin att avnjutas i långa klunkar, tillsammans med goda vänner på balkongen, terrassen etc. Lagom sötma som är inte alls påträngande, syran är ganska påtaglig, men inte för mycket ändå. Passar så klart även ihop med mat eller att ta bara ett glas vin när man behagar. Jag skulle ge vinet betyget 14,5 p eller motsvarande 89 poäng och när det börjar mogna så kan det mycket väl nå även högre betyg, men det här är inte något långlagringsvin att tala om.
 

Attachments

  • DSC_0339.JPG
    DSC_0339.JPG
    70,7 KB · Visningar: 73

Stina

Medlem
Helt galet att just vårt monopol har bytt ett tag sen sättet att ange mängden av sockerhalten! Har inte sett någon annan instans att göra så. Orsaken är nog att ’förvilla’ oss konsumenter om fakta hur sött vin man dricker/köper.
Nej det är inte för att förvilla konsumenten att de skriver sockerhalten i g/100 ml. Det är så man ska ange för alla livsmedel i EU. På de nya etiketterna som kommer med deklarerat näringsinnehåll på vinflaskor ska det också stå i g/100 ml. Så det är egentligen vi andra som skriver fel :)
 
Det blev tre flaskor av det nämnda vinet. Jag drack det direkt till Janssons frestelse, (fast vinet hade inte korrekt temperatur just då) och skulle säga så här: Ett väldigt gott mingelvin eller som bersåvin att avnjutas i långa klunkar, tillsammans med goda vänner på balkongen, terrassen etc. Lagom sötma som är inte alls påträngande, syran är ganska påtaglig, men inte för mycket ändå. Passar så klart även ihop med mat eller att ta bara ett glas vin när man behagar. Jag skulle ge vinet betyget 14,5 p eller motsvarande 89 poäng och när det börjar mogna så kan det mycket väl nå även högre betyg, men det här är inte något långlagringsvin att tala om.

Testade också, tycker det saknas något som möter upp syran och beskheten. Skulle nog inte sätta så högt som 89. Lite torrare och mindre sötma än jag vill ha i mina kabinetter, speciellt för 2021an med sin höga syra. Borde som du skriver bli bättre med några år på rygg, så får bli ett par år innan nästa öppnas. Min rek är dock att lägga på nån hundring och få ett bättre vin.
 
Toppen