Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 12 november 2021

Esko

Medlem
De är bereche med bas 18 och den har släppts tidigare, jag har iaf köpt den redan i våras
De som såldes idag var deggade i juni i år och jag köpte 18-basen i januari så de bör vara drygt 6 mån i skillnad i tid på jästen.
 

Nyllet

Medlem
De som såldes idag var deggade i juni i år och jag köpte 18-basen i januari så de bör vara drygt 6 mån i skillnad i tid på jästen.

Är dina flaskor degorgerade i januari? Vet du vad det är för dosage? Ser i blogginlägget hos @MartinE att hans flaska var deggad i juli 2020 med en dosage på 7g. Enligt vinnatur är dagens allokering degorgerad i juli 2021 med en dosage på 6g.
 

Esko

Medlem
Är dina flaskor degorgerade i januari? Vet du vad det är för dosage? Ser i blogginlägget hos @MartinE att hans flaska var deggad i juli 2020 med en dosage på 7g. Enligt vinnatur är dagens allokering degorgerad i juli 2021 med en dosage på 6g.
Ska kolla när jag kommer hem. Blir intresserad av att köpa mer bereche för att jämföra de olika degorgeringarna.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drickfönster för Berechen?
Det tråkiga svaret är att all champagne blir bättre av 2-3 år på korken som @jrick också är inne på.

Fast om man nu ska dricka ung champagne så är ekade odlare* som Bereche, Selosse, Kartongen, De Sousa, Andre Jacquart, Egly m.fl., det bästa och roligaste enligt mig. Blir mer utvecklat/oxiderat från start och har oftare en fylligare och mer komplex profil som unga.

* Är högst medveten om att Bereche officiellt numera är ett hus efter att deklarerat att jag skulle gå hem från Malmö om flaskan inte var en odlare (gissade Cedric Bouchard). @MartinE var dock snäll och lät mig sitta kvar provningen ut och ta tåget.:D
 

Mats

Gone todash....
Någon som provat Château d’Arsac (2016 eller annan årgång) och vill dela med sig av sin upplevelse?
Just coravinat ett glas och för det priset riktigt riktigt bra potential. Går att dricka nu men är självklart väldigt ung. God bdx med glöggkryddor och lite läder. Inte så kraftig men bra syra och tanniner. Känns bättre än många andra bdx:er i den här prisklassen.
 
Toppen