Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 13 april 2021

mackan92

Medlem
Att produkterna ligger i varukorgen innebär inte att du har några reserverade flaskor, utan du måste gå vidare med beställningen medan de finns kvar i lager. Det funkar alltså inte på samma sätt som med webblanseringarna där man har säkrat flaskorna när man har bokat dem.
En kvalificerad killgissning från min sida är att någon av artiklarna i din varukorg tagit slut innan du hunnit till kassan och det blir då lite knas i och på Systemet.
Sen kan man (=jag) tycka att så länge som jag har en artikel i varukorgen borde jag ha några minuter på mig att "gå till kassan". Som systemet är nu känns det som att någon rycker de fysiska flaskorna ur varukorgen när jag är i butiken.

Men som idag, när jag egentligen bara ville ha Schäfer - fanns i lager och finns även nu när jag kollade så hade jag 4 i varukorgen. Sen klickade jag upprepande gånger från några sekunder innan 10:00 och efter men kom aldrig vidare för att godkänna beställningen. Fick uppdatera sidan (F5), sen kom jag vidare och kunde genomföra beställningen..

Använde Chrome.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Generellt anses väl 2017 vara årgång i nivå med 2015 i SA, 2018 bra men något svagare. På plats hos Kanonkop var priset högre än 399kr dessutom
Ok, fel av mig. Dyra viner verkar oftast vara dyrare i Sydafrika än i Sverige, medan billigare går åt andra hållet.
 

Martin F

Medlem
Men som idag, när jag egentligen bara ville ha Schäfer - fanns i lager och finns även nu när jag kollade så hade jag 4 i varukorgen. Sen klickade jag upprepande gånger från några sekunder innan 10:00 och efter men kom aldrig vidare för att godkänna beställningen. Fick uppdatera sidan (F5), sen kom jag vidare och kunde genomföra beställningen..

Använde Chrome.
Jag har uppfattat det som att man måste uppdatera innan man går vidare om man lagt varorna i korgen innan 10:00. Det är så jag gör i alla fall.
 

Ekdahl

Medlem
Ok, fel av mig. Dyra viner verkar oftast vara dyrare i Sydafrika än i Sverige, medan billigare går åt andra hållet.
Ja så är det säkert delvis, pga av alkoholskatten mest då kanske. Men jag tyckte det var tydligt när jag var där att det kanske även är en prispolicy. Vissa var markant billigare på plats, vissa i nivå (eller högre) med svenska priser. Creation på detta släpp var också något dyrare på plats. Tycker mig sett att det är så i Europa också, kanske mest tydligt i Italien.
 

The Wall

Medlem
Men som idag, när jag egentligen bara ville ha Schäfer - fanns i lager och finns även nu när jag kollade så hade jag 4 i varukorgen. Sen klickade jag upprepande gånger från några sekunder innan 10:00 och efter men kom aldrig vidare för att godkänna beställningen. Fick uppdatera sidan (F5), sen kom jag vidare och kunde genomföra beställningen..

Använde Chrome.
Jag har för mig att du kan lägga varor i varukorgen innan kl 10.00, men först efter kl 10.00 borde det fungera att gå till kassan utan att behöva uppdatera. De gånger jag har försökt gå till kassan innan kl 10.00 för att vara beredd med "beställ" har jag fått börja om från noll pga "varan går inte att beställa ännu" eller något liknande.
 

Robbes

Medlem
Jag har för mig att du kan lägga varor i varukorgen innan kl 10.00, men först efter kl 10.00 borde det fungera att gå till kassan utan att behöva uppdatera. De gånger jag har försökt gå till kassan innan kl 10.00 för att vara beredd med "beställ" har jag fått börja om från noll pga "varan går inte att beställa ännu" eller något liknande.
Jag brukar alltid uppdatera min varukorg kl10.00 prick och sedan gå vidare, då brukar det funka. De gånger ej uppdaterat sidan så funkar det ej :(
 

matage

Medlem
Bolagets webhandel känns stundtals lite som ett anarkistiskt varuhus där det är fritt fram att plocka saker ur andras shoppingvagnar om de inte hunnit till kassan ;)

Själv försökte jag mig på Chasse-Spleen via webben.
102 i lager, flaskor i korgen, uppdaterade sidan, klickade beställ, sidan slutade svara x2.... sen 0 i weblager.

Tydligen var det dock inget butiks-tryck på dem på Bromma Blocks så det var bara att glida in och plocka upp några flaskor. Sen fick det följa med lite Leitz Magic Mountain också när jag ändå brutit köpstoppet....
 

The Wall

Medlem
Bolagets webhandel känns stundtals lite som ett anarkistiskt varuhus där det är fritt fram att plocka saker ur andras shoppingvagnar om de inte hunnit till kassan ;)

Själv försökte jag mig på Chasse-Spleen via webben.
102 i lager, flaskor i korgen, uppdaterade sidan, klickade beställ, sidan slutade svara x2.... sen 0 i weblager.

Tydligen var det dock inget butiks-tryck på dem på Bromma Blocks så det var bara att glida in och plocka upp några flaskor. Sen fick det följa med lite Leitz Magic Mountain också när jag ändå brutit köpstoppet....
Bra inköp. Dessutom är Magic Mountain bra att "plocka med sig när man ändå är i butiken"; köp 4 drick 1, repetera några gånger och efter några år inser man att man var ändå rätt smart som köpte på sig några flaskor.
 

Helen

Medlem
Bolagets webhandel känns stundtals lite som ett anarkistiskt varuhus där det är fritt fram att plocka saker ur andras shoppingvagnar om de inte hunnit till kassan ;)

Själv försökte jag mig på Chasse-Spleen via webben.
102 i lager, flaskor i korgen, uppdaterade sidan, klickade beställ, sidan slutade svara x2.... sen 0 i weblager.

Tydligen var det dock inget butiks-tryck på dem på Bromma Blocks så det var bara att glida in och plocka upp några flaskor. Sen fick det följa med lite Leitz Magic Mountain också när jag ändå brutit köpstoppet....


Jag försökte också handla Chasse Spleen men 1 minuter över 10 var det tokslut. Slängde på mig kläderna och sprang ner till söderhallarna och säkrade upp 19 stycken, så nu är jag glad igen :)
 

JonasBo

Medlem
Jag försökte också handla Chasse Spleen men 1 minuter över 10 var det tokslut. Slängde på mig kläderna och sprang ner till söderhallarna och säkrade upp 19 stycken, så nu är jag glad igen :)
Hade varit en syn att se någon sedan springa tillbaka med 19 flaskor i händerna ;)
 

Helen

Medlem
Hade varit en syn att se någon sedan springa tillbaka med 19 flaskor i händerna ;)

Jag var väl förberedd med röda faran som sällskap fick jag plats med både Chasse Spleen och Chateau Musar 2014

chasse spleen 2018 vagn.jpg
 

rs14

Medlem
Angående Paul Sauer så måste det komma in mer flaskor av den till varudepån under de närmaste dagarna, SB köpte in 840 fl och enligt mina beräkningar så var det kanske två tredjedelar som gick ut till butiker och varudepå i första vevan.
 

JonasBo

Medlem
Angående Paul Sauer så måste det komma in mer flaskor av den till varudepån under de närmaste dagarna, SB köpte in 840 fl och enligt mina beräkningar så var det kanske två tredjedelar som gick ut till butiker och varudepå i första vevan.
Jag har sett att så är fallet för flera populära viner. Bl a Morgon Cote de Py.
 

The Wall

Medlem
Blev
Meursault Domaine Vincent Bouzereau
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/pouilly-fuisse-9343701/.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/savennieres-roche-aux-moines-9332401/
Domaine Trouillet Mâcon-Vinzelles Les Morandes slut på 2 ställen jag var på ;(
Creation Reserve Chardonnay - lagra och prova nu.
Château Chasse-Spleen - lagra några år.

Postar inte så ofta, så säg gärna till om jag gör fel, eller köpt fel :)
Det enda felet är väl att du förmodligen har köpt för få flaskor av varje vin. ;)
 
Blev
Meursault Domaine Vincent Bouzereau
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/pouilly-fuisse-9343701/.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/savennieres-roche-aux-moines-9332401/
Domaine Trouillet Mâcon-Vinzelles Les Morandes slut på 2 ställen jag var på ;(
Creation Reserve Chardonnay - lagra och prova nu.
Château Chasse-Spleen - lagra några år.

Postar inte så ofta, så säg gärna till om jag gör fel, eller köpt fel :)
Najsiga inköp! Själv tänkte jag köpa på mig litet chasse spleen men satt fast i jobbmöten och såg butikssaldot sjunka snabbt på alla närliggande butiker.... eftersom jag håller på att downsajza min vinkällare (hur gör man? helt omöjligt för en person med både samlarsjuka och encyklopediska tvångstankar) så försöker jag tänka att det blev ändå för det bästa. Vojne, vojne.... men det kunde varit värre.
 

Håkan

Medlem
Najsiga inköp! Själv tänkte jag köpa på mig litet chasse spleen men satt fast i jobbmöten och såg butikssaldot sjunka snabbt på alla närliggande butiker.... eftersom jag håller på att downsajza min vinkällare (hur gör man? helt omöjligt för en person med både samlarsjuka och encyklopediska tvångstankar) så försöker jag tänka att det blev ändå för det bästa. Vojne, vojne.... men det kunde varit värre.
Min downsizning hamnade på +20 årets tre första månader. Får väl säga att ökningen minskade (dvs jag har gått från konvex till konkav inköpskurva), iallafall något. Idag enbart en flaska (Brokenwood ILR), och efter Willi Shafer måste jag nog ta stopp ett tag.
 
Toppen