Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 14 februari 2020

Trydebull

Medlem
Har själv köpt Cristal 2012 både utomlands (till verkligen marginellt bättre pris...) och under torsdagen vid släpp - så har haft lite koll på utfallet. Såg i går att webblagret sålt slut och att det finns några 100-tal flaskor utspridda på 40-talet bolag. Så på dryga två dygn krängdes ändå dryga 1500 flaskor för 3,5 miljoner... Mer än dubbelt så många flaskor som kom för 2008-släppet - från en årgång som nog kommer att landa hyfsat nära kvalitetsmässigt - och med ett skördeuttag som lär generera väsentligt färre flaskor. Måste ändå summeras som en synnerligen habil åtgång!
 
Har själv köpt Cristal 2012 både utomlands (till verkligen marginellt bättre pris...) och under torsdagen vid släpp - så har haft lite koll på utfallet. Såg i går att webblagret sålt slut och att det finns några 100-tal flaskor utspridda på 40-talet bolag. Så på dryga två dygn krängdes ändå dryga 1500 flaskor för 3,5 miljoner... Mer än dubbelt så många flaskor som kom för 2008-släppet - från en årgång som nog kommer att landa hyfsat nära kvalitetsmässigt - och med ett skördeuttag som lär generera väsentligt färre flaskor. Måste ändå summeras som en synnerligen habil åtgång!
700 KSEK i vinst för Systembolaget. Snart i en politisk kampanj nära dig. Låt istället SB göra vad de gör bäst, kränga lågprislådor till folket :)
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
700 KSEK i vinst för Systembolaget. Snart i en politisk kampanj nära dig. Låt istället SB göra vad de gör bäst, kränga lågprislådor till folket :)
Funderade lite på vad du menade...

Min kommentar var egentligen bara ett inspel kring åtgångsfrågan för 2012 kontra 2008 - och i det perspektivet tror jag att man får säga att köpsuget verkar stå sig!

När det gäller politiska frågor kring Systembolagets vara och inte vara så finns det ju ett gäng trådar igång för det - min personliga inställning kring statligt ägande rent generellt är att det bör minimeras så långt det är möjligt - och att man bör hålla sig till regelefterlevnad istället. Båda delarna finns det väl en del att tänka och tycka om i Sverige. Åtminstone från min horisont.

Men, för att ta tillbaka frågan till till just Cristal, så tillhör det ju den övre percentilen av försäljningen - sett till pris per flaska - och då finns det tyvärr ett väldigt litet stöd för att vi skulle få det billigare. Jag är inte påläst nog för att argumentera kring vinstuttaget - men jag är inte heller naiv nog att tro att vi skulle få in ersättningsaktörer som bedriver välgörenhetsarbete för att förse mig med vin... Och övriga frågor - servicemindness, inköpstider, etc kan man ju diskutera i övriga trådar!

Jämför vi priset på Cristal i Sverige så köper vi den en hundring eller så billigare än våra grannar i Finland, vi köper den ca 50% billigare än våra grannar i Danmark (som ju teoretiskt kan handla sin på Brugsen eller Fötex), och vi får visserligen stryk av norrmännen med några hundralappar - men det är ju då från ett annat monopol...

Och det blir svårt att få hem en sexpack speciellt mycket billigare på EU-marknaden, med frakt, försäkringar (och ja, erlagd alkoholskatt...).

Så, förutom åtgången som verkar hålla i sig, så är nog även priset i det här fallet synnerligen ok - objektivt sett...:)
 
Last edited:

aldenniklas

Medlem
Lite sen på bollen men hade helt missat att Charles Smith fanns representerad i form av Charles & Charles, tycker hans viner brukar gå hem så jag kniper nog de sista två som finns i min närmsta butik. Etna hade varit kul också men den är slutsåld i hela regionen.
 

Skrutt

Medlem
Bra ursäkt att testa en 2014 Prephylloxera dessförinnan. Men man får väl dekantera före frukosten för att dricka samma dag, typ.
Jag får tyvärr dra tillbaka den här utfästelsen eftersom jag bara har två flaskor och dessutom en sambo som ogillar alltför tanninrika doningar. I informationsväg finns det ju ändå många välskrivna noter på CT att fördjupa sig i.
 

Martin F

Medlem
Inser nu att jag fått hem fel flaska. Beställde Philipponnat 2008 rosé och fick hem Philipponat Mareuil sur Ay 2008. Dock har jag fått betala rosépriset, det vill säga sparat in en femhundralapp. Har nu gått från irritation till glädje till plånbokssorg då jag inser att jag fortfarande egentligen vill köpa rosén också...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Inser nu att jag fått hem fel flaska. Beställde Philipponnat 2008 rosé och fick hem Philipponat Mareuil sur Ay 2008. Dock har jag fått betala rosépriset, det vill säga sparat in en femhundralapp. Har nu gått från irritation till glädje till plånbokssorg då jag inser att jag fortfarande egentligen vill köpa rosén också...
Fast med 500kr rabatt ;)
 
Toppen