Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 14 september 2021

Pontus

Medlem
Betyg från Livets Goda:
407 - 94
389 - 95
St Henri - 95
Det där stämmer ganska dåligt med diverse andra bedömare. Normalt sett är St Henri några snäpp bättre och just 2018 anses extremt bra för St Henri, i nivå med 2010.

Bin 389 har jag druckit mycket av. I min mun behöver den normalt ca 15 år för att nå full potential. Vissa årgångar har varit fenomenala, t ex 1996 och 2004.
 
Det där stämmer ganska dåligt med diverse andra bedömare. Normalt sett är St Henri några snäpp bättre och just 2018 anses extremt bra för St Henri, i nivå med 2010.

Bin 389 har jag druckit mycket av. I min mun behöver den normalt ca 15 år för att nå full potential. Vissa årgångar har varit fenomenala, t ex 1996 och 2004.
Har bara druckit Henri i av dessa 3 viner. Men är det inte så att den har en mer Europeisk still, dvs inte den Australiensiska uttalade bärigheten. Tänker mest att det blir väldigt olika viner att välja mellan
 

Robbes

Medlem
Jag köpte flera men har också köpt de andra förutom Asili, dock i lägre kvantiteter. Men tror kanske inte att Montefico är den mest tillgängliga tidigt.
Yes, så kan det vara! Jag köpte Montefico, Montestefano och Rabaja. Om man ska öppna upp ngn i närtid, vilken hade du rekomenderat då?
 

jrick

Medlem
Yes, så kan det vara! Jag köpte Montefico, Montestefano och Rabaja. Om man ska öppna upp ngn i närtid, vilken hade du rekomenderat då?
Svårt, du har ju köpt de tuffaste, i alla fall "mörkaste" cru-erna.... brukar väl vara Rio Sordo, Muncagota, Pajé och Pora som man anser vara redo först och därefter Asili och Ovello. Galloni har "från 2024" på alla dina tre. Å andra sidan har han bara Rio Sordo som tidigare med 2021. Jag skulle nog ta Montefico först ändå speciellt om det är den du har flest av.
 

Robbes

Medlem
Svårt, du har ju köpt de tuffaste, i alla fall "mörkaste" cru-erna.... brukar väl vara Rio Sordo, Muncagota, Pajé och Pora som man anser vara redo först och därefter Asili och Ovello. Galloni har "från 2024" på alla dina tre. Å andra sidan har han bara Rio Sordo som tidigare med 2021. Jag skulle nog ta Montefico först ändå speciellt om det är den du har flest av.
Jag tror jag lägger in alla flaskorna långt bak i källaren och glömmer bort den 5-10 år :)
 

MacX

Medlem
Det fick bli 2 RWT och 2 St Henri så att man kan hålla vertikalerna intakta. Men intet ont som inte har något gott med sig, nu lär jag få cykla till jobbet de närmsta veckorna för att bekosta kalaset!!:rolleyes:
 
Toppen