Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 15 september 2020

LeChat

Medlem
Kom ihåg att någon här tipsat om att köpa Musar på nätet och jag hittade snabbt ett gäng i Tyskland. För 4 flaskor inkl skatt och transport betalar jag 418 kr/st!
Eftersom jag själv handlat en hel del Musar den senaste tiden så vet jag att 1998 och 1999 tog slut i helgen, eller någon dag innan hos Lobenbergs. Vilken handlare i Tyskland handlade du av?
 

buteljen

Medlem
Vad gäller St Henri, den fanns i 9 butiker i morse med totalt 228 flaskor. Det står att de totalt köpt in 840 flaskor. Var finns resterande flaskor? Kan man hoppas på att de finns kvar tills den 22/9 så man kan beställa på nätet? Verkar finnas 39 flaskor kvar ikväll ute i butikerna, varav 9 i Mmö. Orkade inte ta mig dit idag, men kanske skall göra en ansträngning imorgon ...
 

MacX

Medlem
Eftersom man inte kunde beställa från SB på nyhetssläppen :mad: än.......så fick det beställas från Winefinder:). Så 2fl RWT , 2fl St Henri samt 2fl Mataro bör dimpa ner i brevlådan med BEST i slutet på veckan. Förnämt att få grejorna levererade till dörren för 39 kr!!!
Men så så dåligt av Systembolaget!!! 5000 flaskor ur Penfolds sortiment och så fördelar man dem på 6 Stockholmsbutiker och 3 i ÖVRIGA Sverige.....suck vad skall man säga till det? Ni borde skämmas .....kanske:mad:!!
 

Stefan B

Medlem
Vad gäller St Henri, den fanns i 9 butiker i morse med totalt 228 flaskor. Det står att de totalt köpt in 840 flaskor. Var finns resterande flaskor? Kan man hoppas på att de finns kvar tills den 22/9 så man kan beställa på nätet? Verkar finnas 39 flaskor kvar ikväll ute i butikerna, varav 9 i Mmö. Orkade inte ta mig dit idag, men kanske skall göra en ansträngning imorgon ...

I morse när jag var på PK-huset hade de ställt fram flaskor ifrån tillfälliga sortimentet på sina vanliga hyllor. Henri hade de 64 flaskor av och även de andra sorterna fanns i mängd. Min gissning är att man även kommer kunna beställa på nätet den 22:a.

Screenshot 2020-09-18 at 15.28.49.png
 

buteljen

Medlem
I morse när jag var på PK-huset hade de ställt fram flaskor ifrån tillfälliga sortimentet på sina vanliga hyllor. Henri hade de 64 flaskor av och även de andra sorterna fanns i mängd. Min gissning är att man även kommer kunna beställa på nätet den 22:a.

Visa bifogad bild 20862
Det verkar inte vara någon rusning efter St Henri, det fanns kvar flaskor på Hansa när jag var där i går :).
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
I morse när jag var på PK-huset hade de ställt fram flaskor ifrån tillfälliga sortimentet på sina vanliga hyllor. Henri hade de 64 flaskor av och även de andra sorterna fanns i mängd. Min gissning är att man även kommer kunna beställa på nätet den 22:a.

Visa bifogad bild 20862
Suck! Vad är en St Henri utan sitt pappersomslag:eek:? Får man den vid utcheck tro:D
 
I morse när jag var på PK-huset hade de ställt fram flaskor ifrån tillfälliga sortimentet på sina vanliga hyllor. Henri hade de 64 flaskor av och även de andra sorterna fanns i mängd. Min gissning är att man även kommer kunna beställa på nätet den 22:a.

Visa bifogad bild 20862
Lite spännande. Alla butiker som har TS släppet hade 24 flaskor var, tror jag.
Nu dyker det upp 72 flaskor på PK-huset. Är det för att de ska upprätthålla sin status som butik nummer 1?
Däremot dök inte Musar 1999 upp där om jag såg rätt.
 

Stefan B

Medlem
Lite spännande. Alla butiker som har TS släppet hade 24 flaskor var, tror jag.
Nu dyker det upp 72 flaskor på PK-huset. Är det för att de ska upprätthålla sin status som butik nummer 1?
Däremot dök inte Musar 1999 upp där om jag såg rätt.
Jag har märkt att mycket ifrån TS under corona perioden som har släppts i de andra butikerna på releasedagen men inte i PK-huset har dykt upp i PK-huset ett par dagar senare. Så det var inget speciellt för just det här släppet. Hur som helst räknade jag även denna gång kallt med att det mesta skulle komma in så jag tog det lugnt och skippade att åka till någon av de andra butikerna.

Vad gäller Musar 1999 så frågade jag faktiskt i butiken och de kollade upp den i sin dator men sa att det inte fanns en enda flaska kvar i hela Sverige. När de såg priset så tyckte de även att det var ett riktigt fynd och de förstod varför den tog slut direkt. Jag nämnde att jag hade hört att det hade gått hett till i vissa andra butiker och att folk i princip kastade sig över flaskorna där det inte fanns kvotering. Detta fann de mycket underhållande. :)
 

Fredrik L

Medlem
Har inte koll på den producenten, och har bara druckit en aglianico från Cilento över huvud taget. Den var dock mycket bra - frisk, rödfruktig, ren och lättdrucken. Får försöka få tag på en flaska av denna.
Drack en flaska av aglianicon från Cilento. Producenten är för mig helt okänd, och jag har inte kunnat hitta någon information av värde över huvud taget.

Vinet var helt ok, men jag har druckit många betydligt bättre aglianicos. När det gäller aglianico brukar jag tänka att det förenklat finns två huvudstilar. En stil med välextraherade druvor med stor fyllighet, mycket syra och rejält med tanniner, och en något lättare och friskare stil. I denna så fanns det rätt så rejält med frukt och en ok syra. Problemet var att tanninerna inte riktigt matchade, de var inte så kraftiga, men de som fanns var ändå lite väl kantiga. Finns bättre aglianico där ute (men tyvärr inte så ofta på bolaget).
 

Mats Petri

Österlen
Drack en flaska av aglianicon från Cilento. Producenten är för mig helt okänd, och jag har inte kunnat hitta någon information av värde över huvud taget.
Nu blir jag nyfiken.o_O Gjorde en liten tour i Cilento för några år sedan, dock inte med fokus på vin även om det blev en del aglianico.:rolleyes:
Kommer du ihåg vad producenten hette och var i geografin denne fanns?
 

Fredrik L

Medlem
Nu blir jag nyfiken.o_O Gjorde en liten tour i Cilento för några år sedan, dock inte med fokus på vin även om det blev en del aglianico.:rolleyes:
Kommer du ihåg vad producenten hette och var i geografin denne fanns?
Az Agr Paola Bruna Benetello

Har druckit en riktigt bra aglianico från Cilento tidigare: Salvatore Magnoni Primalaterra 2014. Dock svårt att få tag på hans viner.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Exakt samma för mig! St Henri måste det bli ett par flaskor av för att inte förstöra den enda (vettiga) vertikalen jag har. Och Musar 99 har jag redan men kan nog tänka mig någon till. Resten ska jag blunda för :rolleyes:
Rapport från mig. Jag har börjat att dricka mina bakifrån och tänker fortsätta fylla på med två flaskor varje gång den dyker upp. Tänker inte ställa årgångar mot varandra för de är alldeles för lika. På detta sätt räknar jag med att jag alltid har tillgång på drickmogen St. Henri (8-10 år). Håller med @buteljen att det är imponerande av Penfolds att hålla priserna konstanta år efter år.
 

Bastardo

Medlem
Kom strax efter öppning till Haninge. De x av varje Musar och St Henri de ställt i hyllan var borta och ett gäng hyenor stod och väntade på att personalen rullade ut resten. Huggsexa utan dess like och ingen kvotering i sikte. Kom ihåg att någon här tipsat om att köpa Musar på nätet och jag hittade snabbt ett gäng i Tyskland. För 4 flaskor inkl skatt och transport betalar jag 418 kr/st!
För några veckor sedan missade jag att trycka på bekräfta-knappen när jag bokat Colleoni Brunello. Snabbt in på nätet och beställde direkt från Italien. Lite dyrare per flaska men jag kunde beställa så många jag ville.
Vem f-n behöver bolaget längre när man kan beställa från Fanwine och Europa för 12 euro i frakt?
Corona + Systembolaget = falskt
Är det frågan alltså om en nätaffär? FInns kanske inte någon som heter Europa?
Tack för tipset! Visste ingenting om dem.
P.S. Kan det finnas någon vänlig själ som har bred kännedom om alla ställena i Europa där man kan köpa hem vin och som betalar punktskatt automatiskt? Fast det kanske inte är så svårt att göra det själv heller, men jag vill beställa så enkelt som det är bara möjligt.
 
Toppen