Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 16 september 2022

buteljen

Medlem
Otroligt att dom inte kan få snurr på systemet så det fungerar ordentligt :mad:. Tänkte att nu missar jag mina St Henri och min vertikal kommer att brytas. Plötsligt kände jag en lättnad i hela kroppen. Är jag fri? Är det ödet? Men nej då, precis i det ögonblicket gick beställningen igenom och jag är fortsatt fast i vertikalträsket. :D.
 
Last edited:

IsKr

Medlem
Det blev en St. Henri, en Kracher och en flaska med Labruyere Prologue.
Kan ju också nämna att det strulade en del hos mig. Stod att systemet uppdateras och inga beställningar kunne läggas. Lagom nöjd då. Till slut gick det bra, lite onödigt med strul.
 
Last edited:
Blev en St Henri för mig. Första gången Penfolds överhuvudtaget tror jag. Var nära att plocka Cab:en istället men betygen var snällt uttryckt dåliga på CT.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Blev St Henri som är ett måste för mig. Som jag skrev förut så har jag börjat att tulla nedifrån. 2013 dricker bra nu!
 

Arvid

Medlem
Bra pris också.
Ja, upplagt köp. Kanon cognac. Klart det finns annat också, men detta är inte vad jag skulle kalla prestige cognac, snarast motsatsen, för få vet hur bra det är.

Hade en flaska #5 för ett par år sen. Den hade varit bra värd att göra sig av med idag.
Screenshot 2022-09-16 at 21.28.55.png

:oops::oops::oops:
 

Johpe

Medlem
Ja, upplagt köp. Kanon cognac. Klart det finns annat också, men detta är inte vad jag skulle kalla prestige cognac, snarast motsatsen, för få vet hur bra det är.

Hade en flaska #5 för ett par år sen. Den hade varit bra värd att göra sig av med idag.
Visa bifogad bild 27084
:oops::oops::oops:
Bra pris också.
AE Dor No 6 på ett släpp, fy sjutton va intressant

Gillar cognac men första gången jag hör/ser om denna. För en o-insatt i tillverkaren, vad är det för skillnad på de olika No.6 o No.7 o No.10 osv som finns när man söker på Google om cognacen?
 

LarsW

Medlem
Gillar cognac men första gången jag hör/ser om denna. För en o-insatt i tillverkaren, vad är det för skillnad på de olika No.6 o No.7 o No.10 osv som finns när man söker på Google om cognacen?
Ålder som de lagrats på fat om jag minns det rätt. No 6 ska vara minst 35 år och No 8 minst 50 år. No 11 är pre-phylloxera. Det nummer som avviker är No 5 som är från första halvan av 1800-talet, 1840 om wine-searcher har rätt.
När de är färdiglagrade på fat hälls de över på stora glasdamejeanne där de i praktiken slutar utvecklas vidare så de kan buteljera och sälja små kvantiteter över lång tid.

A.E. Dor kommer för mig på delad första plats (eller kanske andra plats) tillsammans med Delamain. Bland det bästa man kan få tag i.

Drack för övrigt No 6 för inte så länge sedan.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Ålder som de lagrats på fat om jag minns det rätt. No 6 ska vara minst 35 år och No 8 minst 50 år. No 11 är pre-phylloxera. Det nummer som avviker är No 5 som är från första halvan av 1800-talet, 1840 om wine-searcher har rätt.
När de är färdiglagrade på fat hälls de över på stora glasdamejeanne där de i praktiken slutar utvecklas vidare så de kan buteljera och sälja små kvantiteter över lång tid.

A.E. Dor kommer för mig på delad första plats (eller kanske andra plats) tillsammans med Delamain. Bland det bästa man kan få tag i.
Ahh ... ytterligare en vertikal man kan satsa på :D. Haha ser att lagret just minskade från 4 till 1 flaska, garanterat FW'are :D
 

Per Stade

Lege artis
Ålder som de lagrats på fat om jag minns det rätt. No 6 ska vara minst 35 år och No 8 minst 50 år. No 11 är pre-phylloxera. Det nummer som avviker är No 5 som är från första halvan av 1800-talet, 1840 om wine-searcher har rätt.
När de är färdiglagrade på fat hälls de över på stora glasdamejeanne där de i praktiken slutar utvecklas vidare så de kan buteljera och sälja små kvantiteter över lång tid.

A.E. Dor kommer för mig på delad första plats (eller kanske andra plats) tillsammans med Delamain. Bland det bästa man kan få tag i.

Drack för övrigt No 6 för inte så länge sedan.
För cirka 15 år sedan köpte jag en årgång A.E.Dor 500ml för 899:-.
Fantastisk och jag delar din åsikt om A.E. Dor och Delamain är i toppen.
Till de två skulle jag vilja tillägga Grosperrin.
 

Johpe

Medlem
Ålder som de lagrats på fat om jag minns det rätt. No 6 ska vara minst 35 år och No 8 minst 50 år. No 11 är pre-phylloxera. Det nummer som avviker är No 5 som är från första halvan av 1800-talet, 1840 om wine-searcher har rätt.
När de är färdiglagrade på fat hälls de över på stora glasdamejeanne där de i praktiken slutar utvecklas vidare så de kan buteljera och sälja små kvantiteter över lång tid.

A.E. Dor kommer för mig på delad första plats (eller kanske andra plats) tillsammans med Delamain. Bland det bästa man kan få tag i.

Drack för övrigt No 6 för inte så länge sedan.
Stort tack, ser ut som att No.7 kommer 29/9 på bolaget, spännande.
 

Bastardo

Medlem
Ålder som de lagrats på fat om jag minns det rätt. No 6 ska vara minst 35 år och No 8 minst 50 år. No 11 är pre-phylloxera. Det nummer som avviker är No 5 som är från första halvan av 1800-talet, 1840 om wine-searcher har rätt.
När de är färdiglagrade på fat hälls de över på stora glasdamejeanne där de i praktiken slutar utvecklas vidare så de kan buteljera och sälja små kvantiteter över lång tid.

A.E. Dor kommer för mig på delad första plats (eller kanske andra plats) tillsammans med Delamain. Bland det bästa man kan få tag i.

Drack för övrigt No 6 för inte så länge sedan.
NO 10: Grande Champagne Ålder: 1922 (På fat fram till 1965) Styrka: 41,5%. Enligt en kille på forumet där jag är med. Han har provat över 600 olika cognac. :cool:
A E Dor No.5 Cognac 1840 Vintage, pris: 114.400 kr (£10,000). Inte så dyrt egentligen om man jämför med ett vin som säljs för ännu mer pengar och som går inte ens dricka ännu … ;) Om ni hoppar över en månad att köpa vin, så har ni råd att skaffa en flaska riktigt högklassig cognac, som garanterad räcker längre än en flaska vin!
Här kan ni hitta lite cognac från firman:
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Ett litet tillägg:
La Plus Vieille är husets äldsta cognac med året 1805 som ursprung. Dor säljer också små volymer med oerhört gammal cognac med årgång som ofta håller en naturlig alkoholhalt på ca 30 volymprocent. Mer finns inte kvar efter alla decenniers avdunstning från faten.
Källa: Cognac, Armagnac & Brandy – Urban Laurin, 1999.
 

Bastardo

Medlem
Det kanske betyder att den är lite sötare då. Hur som helst, det är säkert jättegott vin om man gillar stilen. I Tyskland kan TBA ibland ha bara 5,5,% alkoholhalt, tillåtet enligt vinlagen. Jag har druckit ett sånt vin länge sen och det var alldeles utsökt. Vet inte vad vinlagarna säger i Österrike.
Och som vi vet, Tokaji Eszencia kan ha ännu lägre ABV. Runt 3,5% har jag sett ibland. Det vore kul att få prova nån gång en äkta Eszencia.
 
Toppen