Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 16 september 2022

Wintermute

Medlem
Beror på druvornas sockerhalt. Jag har två olika Kracher 2009. En är på 11,5% den andra på 6%
Då finns det (som jag ser det) två möjliga anledningar:
1) De har dålig processkontroll och vinet blir vad det blir
2) De har fantastisk fingerspitzgefühl och gör det bästa vinet utifrån drovornas olika förutsättningar

Med tanke på hur bra vinerna är, gissar jag på alternativ 2).
 

Bastardo

Medlem
Beror på druvornas sockerhalt. Jag har två olika Kracher 2009. En är på 11,5% den andra på 6%
Kan du ge båda vinernas exakta namn, så kan jag söka lite? Och druvsorten så klart också. De har nog låtit det andra vinet jäsa ut helt och det andra inte, gissar jag men så klart kan det bero också på just de vinernas olika sockerhalt. Av exakt samma druvor har jag aldrig hört att man skulle kunna tillverka vin med olika alkoholhalt, men det har du inte påstått heller. En gång fanns det ett tyskt dessertvin som såldes både som Auslese och Beerenauslese. Vinet låg så närä gränsen att nå till BA-nivån så att de valde det sättet att markadsföra sina viner. Det har diskurats förut här på forumet.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Kan du ge båda vinernas exakta namn, så kan jag söka lite? Och druvsorten så klart också. De har nog låtit det andra vinet jäsa ut helt och det andra inte, gissar jag men så klart kan det bero också på just de vinernas olika sockerhalt. Av exakt samma druvor har jag aldrig hört att man skulle kunna tillverka vin med olika alkoholhalt, men det har du inte påstått heller. En gång fanns det ett tyskt dessertvin som såldes både som Auslese och Beerenauslese. Vinet låg så närä gränsen att nå till BA-nivån så att de valde det sättet att markadsföra sina viner. Det har diskurats förut här på forumet.
Vinet heter såhär:
20220922_171011-jpg.27112
 

Bastardo

Medlem
Tack Wintermute, men jag tänkte bara vad är det druvan man använder i vinet? Är det Welschriesling eller kanske något annat? :)
 

Wintermute

Medlem
Tack Wintermute, men jag tänkte bara vad är det druvan man använder i vinet? Är det Welschriesling eller kanske något annat? :)
55% welschriesling, 40% chardonnay och 5% traminer.
Det är däremot oklart om det är konstant, eller om det kan variera över åren.
 

Bastardo

Medlem
Om du frågar mig, så är svaret nej, men vinet har fått högt betyg hos Anne Krebiehl, MW på Wine Enthusiast. Kracher Noble Reserve är en blandning av olika årgångar, det förklarar etiketten dit man brukar annars sätta årgången. Om jag får säga, så litar jag ganska mycket på en bedömare som har en sån titel … ;) I slutändan betyder det inte så mycket för mig vilka druvor man använder, bara slutresultatet blir gott. Men de här vinerna intresserar nog bara oss gottegrisar …
 
Toppen