Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 18 juli 2025

Det var ett mycket bra förslag! Just nu har jag problem att känna att något vin smakar ens anständigt, men jag hoppas att smaklökarna kommer att återhämta sig på sikt.

Bäst funkar just nu halvtorra, halvsöta och söta viner. Rödvin smakar bara strävt och inte så angenämt alls, samma sak med rosévin.
Fördelen med det här just nu är att man är inte så sugen att skaffa nya viner … Fast de slantarna har gått åt för att köpa ’ny’ musik, i stora mängder; begagnade, så klart och i cd-form.
Jag har hittat några ställen där man kan alltid hitta intressant musik för bra priser etc. men nackdelen är bara att cd-askarna kan vara lite skadade, fast själva diskarna är i stort sett helt perfekta, och det är det viktigaste.
Vad sägs om den här cd:n för ett mycket bra pris? Och på Tradera kan man alltid hitta jättefin musik för ett bra pris, fast det underlättar om man har ganska bred musiksmak. :cool:
. Vem bryr sig om musik i denna tråden?! Byt forum tack!

Johan L

Medlem
Xisto Ilimitado Branco Luis Seabra och Brusset Gigondas Les Hauts de Montmirail som skulle ha kommit i ett tidigare släpp kommer i det här släppet istället.

Själv hittar jag tiotalet intressanta viner i det här släppet och behöver snarare sålla lite i vad jag ska köpa.

Bastardo

Medlem
Xisto Ilimitado Branco Luis Seabra och Brusset Gigondas Les Hauts de Montmirail som skulle ha kommit i ett tidigare släpp kommer i det här släppet istället.

Själv hittar jag tiotalet intressanta viner i det här släppet och behöver snarare sålla lite i vad jag ska köpa.
Tack för tipset! Ett kännarvin, verkar det som. Antingen är man påläst och vet hur gott vinet är eller så är man inte intresserad av det ändå. Gissar att det kommer att sälja slut ganska fort. :) Jag pratar om det första vinet.
De flesta av oss har ändå ett relativt smal spektrum vilka viner vi köper och dricker och det är klart att ingen kan ha koll på allt som finns.
BTW. Jag får även själv vara mycket selektiv med vad ska jag köpa, men nånting blir det väl ändå, men ganska begränsad.

Bastardo

Medlem
Missade släppet men de smög ut fler Fas8 i morse så jag fick tag på några. :)
Fas8 finns nog inte, men det finns det här vinet: Peter Lauer Ayler Kupp Kabinett Fass 8 2023. Vinet har fått 17p av självaste Jancis R. och vid det här laget borde varenda kotte veta hur många poäng det motsvarar i Parkerskalan.
P.S.
Det hör till goda seder att man svarar på PM, men nästan ingen här verkar veta det. Underligt.

Bastardo

Medlem
Själv så köpte jag lite Chianti. När man ser en tioårig gran selezione som bara kostar 249kr så blir man ju både nyfiken och misstänksam; vad är det för fel på vinet som gör att de inte tar mer betalt? Kändes värt en chansning iallafall

Säkert värt pengarna, så jag funderade på ett tag, men efter att ha läst flera recensioner om vinet, tyckte jag ändå inte att det var någon mening att köpa. Dels pga. Hans Artbergs omdöme och ett par andra till. Vinet verkar inte ha den karaktären som jag gillar.

Säkert värt pengarna, så jag funderade på ett tag, men efter att ha läst flera recensioner om vinet, tyckte jag ändå inte att det var någon mening att köpa. Dels pga. Hans Artbergs omdöme och ett par andra till. Vinet verkar inte ha den karaktären som jag gillar.
Nu förstår jag inte

Du fick mig att kolla upp vad herr Artberg hade skrivit och det var ju en utav de få Juliviner som han rekommenderade

Var det förresten några viner som kvalificerade för inköp i det här släppet eller skriver du bara om det som du nästan köpte?

Last edited:

Bastardo

Medlem
Nu förstår jag inte

Du fick mig att kolla upp vad herr Artberg hade skrivit och det var ju en utav de få Juliviner som han rekommenderade

Var det förresten några viner som kvalificerade för inköp i det här släppet eller skriver du bara om det som du nästan köpte?
Nya viner 4/7 och 18/7
(Tillfälligt sortiment)
Som vanligt en majoritet "onödigt" - här några jag ändå kan tänka mig. Blint 12/6:
2015 Chianti Classico Millennium LOSI Gran Selezione, Toscana
(93440, 249 kr; Skrubbes Wines, 1500 fl 18/7)
"Mogenton; smakrik syrlig 'Sangiovese'..." G.

G
betyder godkänt, och är inte så bra betyg enligt mig. Men alla får göra som de vill. Han har nämnt vinet, knappast rekommenderat.

Just nu köper jag inga viner alls, pga. av en orsak som jag har nämnt här förut och alla har rätt till egen uppfattning, det borde inte såra dig på något sätt … och det var INTE en attack mot dig, om du tänkte så!

Det här går jag inte igång med:
”… en aning volatila syror, kraftfull smak”, men gillar man sånt, är det bara att köra på.

Last edited:

Tomasr

Medlem
Själv så köpte jag lite Chianti. När man ser en tioårig gran selezione som bara kostar 249kr så blir man ju både nyfiken och misstänksam; vad är det för fel på vinet som gör att de inte tar mer betalt? Kändes värt en chansning iallafall
Jag tänkte och gjorde samma som dig, nu efter jag provat tänker jag som vanligt att jag borde köpt fler:) Mycket bra och drickfärdig Chianti för rimlig peng👍 Kanske inte får köprekommendationer av alla recensenter? men ett klart fynd i min bok.

Toppen