Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Musik och vin...

Sörplarn

Medlem
Denna tråd behövs, vi behöver lite musik till dessa goda viner.
Så tänkte börja, kravet är tre låtar som man kan njuta till det vita, röda eller Champagne (diverse bubbel) som de flesta på forumet ruvar på!
(Vit vin)
(Röd tjut)
(Bubbel)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ska se om jag kan skaka fram lite kul så småningom. Kan dock ge er en liten preview på musik som jag har lyssnat orimligt mycket på, speciellt i mina yngre musikutövande år (jag är dock bred i min musiksmak):
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ska se om jag kan skaka fram lite kul så småningom. Kan dock ge er en liten preview på musik som jag har lyssnat orimligt mycket på, speciellt i mina yngre musikutövande år (jag är dock bred i min musiksmak):
Frågan är vilket vin denna låt representerar? Kanske en riktigt skitig pinotage. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här har ni en annan favorit. Denna skulle jag klassa som en elegant Cab (alternativt kraftig pinot) från Kalifornien. Bandet ifråga är A.C.T som är ett lokalt band från Malmö (tror jag). Svinbra musik i melodisk och välspelad artrockstil. Be aware, ljudet skall vara av transistorkvalitet innan låten kommer igång!
 
Nu förvånar du mig igen, reggae (med hiphop-inslag) trodde jag nog inte att du lyssnat på. Kul, du är som en sann lök; många lager och nyanser i en ganska skarp kropp. ;)
Dub, inte reggae med hip-hop inslag om jag får be :)

Ganska bred smak musiksmak även om jag kommit av mig lite på sistone. Konserter med allt från Pugh Rogefeldt 1972, Nazareth 74 via Sex Pistols (se om du ser mig i publiken) och Ebba Grön 77 följt av Clash, Stray Cats, UB40, U2, David Bowie, Rolling Stones, Genesis, DAF, Santana, Dire Straits, Massive Attack + många många fler.
 
Missade ursprungsfrågan. Så tre låtar med tre bra viner. Viner jag druckit och grupper jag sett (sista videon är från en konsert jag faktiskt var på). Associationerna är mina egna :)

2001 Chateau Haut
-Brion Blanc

1982 Giacomo Conterno Monfortino

1990 Selosse
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vitt torrt: Morning Musume - valfri låt
Rosé: Morning Musume - valfri låt
Bubbel: Morning Musume - valfri låt
Rött vin: Dimmu Borgir - valfri låt
 

Sjödin

Joråsåatt...
Här har ni en annan favorit. Denna skulle jag klassa som en elegant Cab (alternativt kraftig pinot) från Kalifornien. Bandet ifråga är A.C.T som är ett lokalt band från Malmö (tror jag). Svinbra musik i melodisk och välspelad artrockstil. Be aware, ljudet skall vara av transistorkvalitet innan låten kommer igång!
A.C.T är ju GRYMMA! Stor favorit hemma hos mig. Tyvärr finns inte senaste plattan på Spotify dock...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vitpåk.


Rödpåk.


Bubbelpåk.


Sen finns det en allround som fungerar till allt, alltid, hela tiden och oavkortat.

 
Last edited:

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.

Ett helt enastående band från Ghana som jag precis upptäckt är FOKN BOIS; rekommenderas å det grövsta. Funkar till både vin och öl. Och vatten.
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem

Ett helt enastående band från Ghana som jag precis upptäckt är FOKN BOIS; rekommenderas å det grövsta. Funkar till både vin och öl. Och vatten.

Lite kul att du nämner Ghana, då jag jobbat där till och från, men en kompis (jävligt snygg tjej som jag inte har chans på, jo jag har sambo och man kan drömma, berättar redan för mycket) besöker Sverige till och från då henns bror är min arbetes kamrat (Ghanian), gillar denna gamla låten, kan man faktiskt inte tro!

 
Toppen