Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 februari 2024

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Skillnaden mellan värdena 5.9 och 9.1 är över

Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2015 fick 16 poäng av Munkis och BKwine gav vinet 16,5 poäng. Munskänkarna skriver också så här.:
”Flaskvariation där sötman varierar.” Hur vanligt är det att det händer och vad är det som orsakar fenomenet?
Då kan man börja förstå hur det är möjligt att vissa mätsiffror inte ligger närmare varandra. För det borde vara möjligt att flaskvariation gäller inte bara sötma utan även andra egenskaper man mäter i vinet.
Det kanske bara skiljer mellan några ynka gram, men en känslig vinmänniska kan nog känna skillnaden ändå. Och många vindrickare är oerhört uppmärksamma för minsta lilla sötman i dag.
Diskussionen om Frédéric Emile var uppe på senaste provningen. Det var fler än Munskänkarna som hade varit med och provat den "andra" flaskan och det var uppenbart att den hade lägre sötma än den som var med på Systembolagets provning. Helt klart är det en flaskvariation. Min gissning är att den som jag testade stämmer med 11.5 socker. Den andra verkar att ha jäst ut mer. Eller var det en felmärkt 2016? Bägge verkar ju finnas på marknaden parallellt.
Piccolomini 2019 har också klar flaskvariation - det är var inte samma vin i hel och halvflaskan på provningarna. Det är knappast troligt att vinet skulle utvecklas så mycket snabbare på halvflaska att det skulle märkas efter så kort tid. Kommer halvflaskorna från andra fat?
 

Pontus

Medlem
Provade Trimbach CE 2015 för några veckor sedan på Grappe jämte deras andra viner. Är inte helt bevandrad i Alsace riesling, men dessa är ju klart bra viner. Anne Trimbach menade att 2015 redan är en legendarisk årgång - en av de bästa hon upplevt.

Det som slog mig var dels den relativa restsötman - men än mer kroppen och alkoholbettet. Denna årgång ligger på 14,5%.Visa bifogad bild 31084
Verkligen påtaglig restsötma, rejält med mogen frukt och en hel del alkoholbeska. Ändå komplext och allt i finfin balans! 94.
 

Bastardo

Medlem
Det låter toppen, Pontus, men vinet är en aning overkill för min pluska, fast det lockar, det måste jag erkänna. :)
Så klart kunde jag köpa den om jag ville, men priset är nästan det dubbla som jag vill betala för ett vin. Jag kan få två flaskor mycket gott vin från Mosel för samma pris, så i mitt fall är beslutet ganska enkelt.
 

Sebran

Medlem
Verkligen påtaglig restsötma, rejält med mogen frukt och en hel del alkoholbeska. Ändå komplext och allt i finfin balans! 94.

Drack också en flaska 2015 igår på Grappe tillsammans med skrei med smörad hummersås smaksatt med chili. Såsen hade en påtaglig hetta, vilket gifte sig så enormt fint med sötman i rieslingen. Årets bästa mat/vin kombo hittills för mig.
 

Johpe

Medlem
Drack också en flaska 2015 igår på Grappe tillsammans med skrei med smörad hummersås smaksatt med chili. Såsen hade en påtaglig hetta, vilket gifte sig så enormt fint med sötman i rieslingen. Årets bästa mat/vin kombo hittills för mig.
Öppnade precis en av mina Trimbach 2015 här hemma; vilket fantastiskt vin!
(redan nu! enligt diverse profs ska den ju klara sig frammåt 2050)
 
Toppen