This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Kan vara finurligt och rörigt det där; särskilt när samma vin är uppdelat på flera 'poster' där någon har inkluderat eller exkluderat en del av vinets namn och saldo/noter blir splittrade. Har försökt att rapportera till CT i förhoppning om att de kan konsolidera 'vinerna' men det enda som hände var ett de gjorde ett tredje 'vin' för mig...Jag köpte några Keller Riesling Limestone Goldkapsel. Jag har även skapat vinet i Cellartracker eftersom det inte fanns där.
Visa bifogad bild 34878
Så håll tungan rätt i mun när ni lägger till vinet i CT![]()
Har också haft samma fundering - om samma vinKan vara finurligt och rörigt det där; särskilt när samma vin är uppdelat på flera 'poster' där någon har inkluderat eller exkluderat en del av vinets namn och saldo/noter blir splittrade. Har försökt att rapportera till CT i förhoppning om att de kan konsolidera 'vinerna' men det enda som hände var ett de gjorde ett tredje 'vin' för mig...
Lade idag in skumpa från Laherte som är ett inofficiellt årgångsvin; taggar jag den under NV eller '22?
Visa bifogad bild 34879
Det är väldigt vanligt att viner som bara släpps i Malmö, Göteborg och Stockholm är enormt snedfördelade. Typiskt 120 flaskor till olika stockholmsbutiker och 12 flaskor till Göteborg och Malmö varderaGjorde ett rookie-misstag (eller så är det för att jag inte beställt på evigheter och inte tänkte på att man måste dega upp direkt) när jag klickade hem 6 Keller på jobbdatorn och upptäckte mitt misstag när jag skulle slutföra beställningen då jag inte hade tillgång till vare sig Swish eller kortuppgifter (min privata mobil låg på annan plats) så jag kunde inte göra någon förskottsbetalning(!). Varför har de inte Klarna?
Samtidigt undrar jag hur Systembolaget resonerar när de lägger 60 flaskor tillgängligt för beställning och sedan spridda skurar i ett flertal olika butiker i de större städerna. 39 butiker totalt. Säg att det gått ut 10-1200 flaskor och man köpte in 8000. Har varit med om det tidigare, man bevakar vara men kommer aldrig in och blir beställningar igen, istället pytsas det ut till butiker lite här och var och när man sen går in kikar på hemsidan läser man att varan har utgått.
Tycker det har blivit sämre senaste åren, förr fick man in en rejäl laddning på depåerna som räckte till vinälskare över hela landet men nu går man ofta lottlös på mycket av det man vill ha.
Det systemet finns sedan många år och kallas för webblansering.Om vinerna är väldigt eftertraktade så borde egentligen alla flaskor släppas för beställning så resten av Sverige (utanför Stockholm) får en sportlig chans
Det måste jag kolla in!Det systemet finns sedan många år och kallas för webblansering.![]()
Beställ 50161 - samma vin fast med ålder (årgång 2007).95325 Château La Louvière Blanc 2021 279 kr
Detta var fantastiskt. Munskänkarna kallar vinet druvtypiskt, men jag har aldrig druckit så fylligt och ”smörigt” Sauvignon Blanc-vin. Kan man förvänta sig att vinet utvecklas ytterligare om man låter det ligga några år till? Finns det andra viner på samma druva som liknar detta?
Ja, det ser ju ut att besvara min första fråga. Jag köpte sex flaskor igår (från 2021) så de kan uppenbarligen få ligga 10 år utan problem, eller t.o.m. 15 år. Jag var mest förvånad att Sauvignon Blanc kunde bli så fylligt och kraftigt att det mer liknade någonting mellan Chardonnay och Chenin Blanc. Kanske värt att lägga en slant på en flaska från 2007 bara för att se hur den kan bli. Jag har lagt undan lite annan yngre Sauvignon Blanc de senaste åren och blir ju lite nyfiken på om de kan utvecklas åt samma håll. Det har jag svårt att tro men jag får väl provsmaka om 2-3 år.Beställ 50161 - samma vin fast med ålder (årgång 2007).
Kul. Jag får kanske också prova ordentligt lagrad vit Bordeaux så småningom, om jag har tålamod. Det ser ut som vinet från 2007 har 10% Semillon medan 2021 inte har det (enligt SB).Vinet är en blandning av Sauvignon Blanc och Semillon plus att vit Bordeaux oftast lagras på ekfat, så det blir en del skillnad mot t.ex Loirevarianter
Jag provade en vit torr Bordeaux från 1983 nyligen, den var kanonfin. Verkar tåla mycket lagring iaf.
Ja, de 10% lär du överleva.Kul. Jag får kanske också prova ordentligt lagrad vit Bordeaux så småningom, om jag har tålamod. Det ser ut som vinet från 2007 har 10% Semillon medan 2021 inte har det (enligt SB).
Det kan vara värt att hålla i plånboken. den 10/10 släpper våra vänner på @Origo Wine en avsevärt bättre, men bara aningen dyrare Riesling.Finns 100+ SverigeKeller i webblagret nu
Någon som redan testat öppna en flaska?
Tackar och bockar för A+ kundupplysningDet kan vara värt att hålla i plånboken. den 10/10 släpper våra vänner på @Origo Wine en avsevärt bättre, men bara aningen dyrare Riesling.