Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20250905

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet den 5 september. Ett jättestort släpp med många mellanmjölksviner, men också en hel del höjdpunkter. Dyrast och bäst är B16 från Bollinger. Gillar man Riesling med lite sötma kan man satsa på kabinetten från Doktor Hermann, men det släpps också en mycket bra Chablis. Bland de röda är det jämnare i toppen. De bästa är också ofta bland de dyrare. Om man aldrig har druckit vin gjort på Çal Karası kan man passa på att köpa en flaska nu.
Flight 1.jpg

94045 Bollinger B16 B16 2016 1399 kr 828 flaskor
N: Gröna äpplen, äppelskal, hasselnöt och smör.
M: Rostat bröd, röda äpplen, aprikos och vanilj. Kraftfullt med fet, koncentrerad frukt och rejäl syra. Njutbart redan idag. 92-94p

95117 Langlois Cadence 2017 239 kr 1200 flaskor
N: Krusbär, syren och gula äpplen.
M: Syren, äpple, päron och lavendel. Svalt och lätt med fräsch frukt och bra syra. 85-87p

94722 Domaine Jean Max Roger Le Charnay 2022 249 kr 1440 flaskor
N: Hyacint, tulpan, syren, melon och kartong.
M: Melon, citron, järnfilspån och krusbär. Fräscht, svalt och stramt med rejäl syra. 86-88p

90674 Chablis Premier Cru Mont de Milieu Domaine Pinson 2023 469 kr 1800 flaskor
N: Smör, gröna äpplen, lavendel och rostat bröd.
M: Gröna äpplen, smör, rostat bröd, melon och snäckskal. Fett och koncentrerat med snygg frukt och bra syra. 90-92p

94836 Cordero di Montezemolo Langhe Arneis 2024 199 kr 1200 flaskor
N: Hyacint, vanilj, melon och gräsmatta.
M: Sten, melon, vanilj, gräs och päron. Ganska lätt med torr frukt och hög syra. 85-87p

90163 Stein am Rain Grüner Veltliner Federspiel 2024 199 kr 4800 flaskor
N: Syren, jord, gräs, grå päron och aprikos.
M: Sten, krusbär, päron och aprikos. Stenigt med hög syra och sval frukt. 86-88p

95871 Little Sister Grüner Veltliner 2023 229 kr 600 flaskor
N: Rök, gödsel, krusbär och lime.
M: Tulpan, melon, aprikos och jord. Grönt med fet frukt och bra balans. 88-90p
Flight 2.jpg

94853 Kalkundkiesel Claus Preisinger 2024 199 kr 1800 flaskor
N: Jäst, aprikos, syren och tulpan.
M: Jäst, apelsin, aprikos och wellpapp. Lätt och torrt med hög syra och lite tunn frukt. Har ändå en del charm. 86-88p

90127 Riesling Burgweg Philipp Kuhn 2023 279 kr 1200 flaskor
N: Päron, citron, sten, honung och fläder.
M: Fläder, honung, citron och sten. Fräscht med rejäl frukt, snygg syra och ett spår av sötma. 89-91p

91250 Haardt Riesling 2024 239 kr 5400 flaskor

N: Krut, krusbär, päron, petroleum och fläder.
M: Päron, fläder, citron och petroleum. Torrt med bra frukt och fin syra. 87-89p

95951 Fontanafredda Derthona Colli Tortonesi Timorasso 2023 189 kr 2400 flaskor
N: Lite tunn doft med citron, halm, syren, gräs och grusväg.
M: Smör, melon, halm och sardell. Lätt och svalt med återhållsam frukt och medioker syra. 82-84p

94494 Cifras Blanco 2020 259 kr 420 flaskor
N: Hyacint, honung, aprikos, lavendel och rök.
M: Aprikos, hostmedicin, chokladkaka och hyacint. Kraftfullt och koncentrerat i en egen stil. Spännande men jag är kanske inte helt övertygad…. 86-88p

94918 Manchomuelas Vino de parcela Bernabeleva 2023 249 kr 600 flaskor
N: Vanilj, lime, jord, äpple och hyacint.
M: Järn, lime, gröna äpplen och vanilj. Polerat med sval frukt och bra syra. 88-90p

95325 Château La Louvière Blanc 2021 279 kr 522 flaskor
N: Stall, gödsel, krusbär och gräsmatta.
M: Krusbär, stall, gröna äpplen, vanilj och melon. Brettigt, men bretten är i balans, snygg frukt och bra syra. 89-91p
Flight 3.jpg

92574 DeAetna Bianco Terra Costantino 2023 189 kr 7800 flaskor
N: Rök, sten, krusbär, päron och syren.
M: Krusbär, päron, jord och sten. Stenigt med fet, koncentrerad frukt och bra syra. 87-89p

94701 Sybille Kuntz Orange Riesling 2023 299 kr 1200 flaskor

N: Jäst, videkvist, apelsin och persika.
M: Videkvist, apelsin, melon och syren. Kvistigt med koncentrerad frukt och hög syra. Snyggt i sin stil. 87-89p

94429 L’Archetipo Verdeca Sette Lune 2023 199 kr 3000 flaskor
N: Jord, melon, honung och mjölkchoklad.
M: Honung, sten, melon och gräs. Mycket torrt med fet frukt och bra syra. 85-87p

93503 Biologist Orange Blend Slava Ukraini 2024 229 kr 2400 flaskor

N: Halstablett, apelsin, mandarin och jord.
M: Jäst, jord, mandarin och syren. Jästigt med tung, koncentrerad frukt och snygg syra. 86-88p

95525 Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett 2023 219 kr 600 flaskor
N: Päron, gräs, fläder och syren.
M: Fläder, citron, honung och syren. Blommigt med bra frukt, hög syra och en påtaglig sötma. Väldigt mycket vin för 219 kr. 90-92p

93905 Keller Limestone Riesling Goldkapsel 2024 249 kr 8000 flaskor
N: Citron, fläder, honung, saffran och sten.
M: Sten, fläder, honung, päron och citron. Fräscht och torrt med sval frukt och enorm syra. 89-91p
Flight 4.jpg

95362 Chassagne-Montrachet Champs de Morgeot Rouge Domaine Lamy-Pillot 2023 499 kr 1200 flaskor
N: Hasselnöt, svart te, jordgubb, vanilj, kartong, läder och svarta vinbär.
M: Läder, ekmöbler, vanilj, choklad, svarta vinbär och hallon. Polerat med koncentrerad, snygg frukt, fin syra och balanserade tanniner. 90-92p

90635 Pike Road Willamette Valley Pinot Noir 2023 219 kr 9408 flaskor
N: Nässlor, svarta vinbär, gräs, läder och vanilj.
M: Hallon, svarta vinbär, vanilj och gräs. Ganska lätt med fräsch frukt och pigg syra. Kanske inte den bästa årgången av det här vinet? Tysken nedan är 20 kr billigare och bättre på alla punkter. 85-87p

94863 Battenfeld Spanier Spätburgunder 2022 199 kr 3000 flaskor

N: Mjölkchoklad, vanilj, hallon, jordgubb och blodapelsin.
M: Hallon, läder, gräs och blodapelsin. Tillgängligt med fin frukt, måttliga fat och bra balans. 87-89p

94261 Luigi Einaudi Barolo 2013 299 kr 1200 flaskor
N: Jordkällare, rosor, blött trä och körsbär.
M: Choklad, kaffe, rosor och körsbär. Eldigt med lätt uttorkad frukt och rejäla tanniner. 86-88p

92626 Langhe Nebbiolo A Mont 2023 179 kr 11400 flaskor
N: Gräs, hyacint, körsbär, tomat och gummi.
M: Apelsinskal, körsbär, sten och jord. Lätt och fräscht med pigg frukt och måttliga tanniner. En fin sensommardricka. 87-89p

94290 L’Archetipo Niuru Maru 2023 169 kr 6000 flaskor

N: Blåbär, bläck, vanilj, körsbär och grafit.
M: Plommon, blåbär, grön paprika och gräs. Ganska grönt med mörk frukt och rejäla tanniner. 84-86p

90416 Le Fief Noir Cocagne Grolleau 2023 199 kr 840 flaskor
N: Hallon, vanilj, bläck och blåbär.
M: Smultron, hallon, vanilj och bläck. Lätt och svalt med fräsch frukt och bra balans. 87-89p

93098 XXVI Talha Tinto do Tareco 2023 179 kr 720 flaskor
N: Rök, gummi, tulpan, plommon, kastanj och aceton.
M: Gummi, alkohol, svarta vinbär och jord. Eldigt (trots bara 12 %) med mörk frukt och tuffa tanniner. 83-85p

94792 Pasaeli Merman Wild Fermented Cal Karasi 2023 199 kr 1800 flaskor
N: Snäckskal, körsbär, jord och hallon.
M: Lätt, svalt och polerat med söt frukt och bra balans. Spännande! 87-89p
Flight 5.jpg

93782 Kadarka 2024 169 kr 4800 flaskor
N: Rök, svarta vinbär, badrum, vanilj och plommon.
M: Hostmedicin, svarta vinbär, plommon och vanilj. Eldigt och tungt med mörk frukt och tuffa tanniner. 83-85p

92428 Tradita Prokupa 2022 135 kr 10200 flaskor

N: Alkohol, choklad, tallbarr, svarta vinbär och eukalyptus.
M: Alkohol, svarta vinbär och skog. Spritigt med mörk, tung frukt och lite oxidation. 79-81p

94798 La Cuadrilla Stolpman Vineyards 2023 249 kr 1800 flaskor
N: Vanilj, stall, oliver, rosmarin, plommon och lavendel.
M: Hallon, smultron, vanilj, timjan och rosmarin. Lätt och polerat med söt frukt och snygg balans. Minst lika bra som förra årgången. 89-91p

92128 Weingut Prieler Blaufränkish Oggau 2021 179 kr 960 flaskor

N: Wellpapp, blåbär, rök, gummi, ceder och vanilj.
M: Svart te, svarta vinbär, vanilj och ceder. Mörkt med sval frukt och bra balans. 86-88p

93305 Matas Altas Tinto Bodega Cerron 2023 209 kr 720 flaskor
N: Körsbär, sten, plommon och timjan.
M: Jord, choklad, plommon och bläck. svalt med hög syra och röd frukt. 85-87p

90649 Trediberri Dogliani 2024 189 kr 1200 flaskor
N: Svarta vinbär, gummi, blåbär och rök.
M: Plommon, gummi, rök och syren. Ganska lätt med sval frukt och snälla tanniner. 84-86p
Flight 6.jpg

92089 Grand Chêne Maison Cazes 2024 125 kr 15600 flaskor
N: Vanilj, plommon, hallon, viol och timjan.
M: Hallon, plommon, timjan och rosmarin. Ganska eldigt med söt frukt och snälla tanniner. 83-85p

95591 Chateauneuf-du-Pape Urgonien Clos Petite Bellane 2020 499 kr 600 flaskor
N: Stall, alkohol, viol, choklad, svarta vinbär och gummi.
M: Plommon, alkohol, kokos, choklad och rosmarin. Tungt, på gränsen till klumpigt, med rejält koncentrerad frukt och måttliga tanniner. 88-90p

91172 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape 2023 375 kr 3600 flaskor
N: Svart te, plommon, halm, vanilj och timjan.
M: Plommon, lakrits, vanilj, svart te och kakao. Eldigt med söt, fin frukt och bra balans. 89-91p

95151 Gigondas Domaine Raspail-AY 2022 299 kr 1200 flaskor
N: Rökt fisk, jord, plommon, stall och rosor.
M: Sardell, plommon, syren, vanilj och rosmarin. Blommigt och örtigt med söt frukt och snygg balans. 90-92p

92037 Radici Taurasi Riserva Mastroberardino 2018 529 kr 600 flaskor
N: Blött trä, svarta vinbär, svart te, syren kaffe och tobak.
M: Trä, svarta vinbär, svart te, grön paprika och grafit. Svalt och mörkt med tung frukt och relativt måttliga tanniner. 90-92p

90478 Casal de Arman Tinto 2023 189 kr 720 flaskor
N: Alkohol, vanilj, körsbär, hallon och jord.
M: Hallon, lingon, körsbär, jord och vanilj. Stramt med sval frukt och bra balans. 86-88p

92991 K1 Middle Hill Shiraz 2022 179 kr 6000 flaskor

N: Eukalyptus, svarta vinbär, viol och apelsinmarmelad.
M: Eukalyptus, jord, plommon och timjan. Varmt med söt frukt och massor av eukalyptus. 82-84p

92552 Amarone di Valpolicella Clementi 2013 499 kr 600 flaskor
N: Rök, hallon, halm, läder och kaffe.
M: Russin, choklad, vanilj, hallon och kaffe. Moget och komplext med söt frukt och integrerade tanniner. 90-92p

Ej med på provning.
92901 Côte-Rôtie Ampodium 2022 679 kr 360 flaskor
93475 Château Lespault Martillac 2023 371 kr 120 flaskor
94685 Mt Harlan Chardonnay Mt Harlan Chardonnay 2021 549 kr 480 flaskor
94703 Calera Mt Harlan de Villiers Pinot Noir 2021 849 kr 360 flaskor
92846 Montebaco Parcela Cara Norte 2020 259 kr 1800 flaskor
94076 Willamette Valley Chardonnay Adelsheim 2022 299 kr 600 flaskor
90680 Crozes-Hermitage Domaine Graeme & Julie Bott 2022 329 kr 180 flaskor
93919 Chateau Le Puy Emilien 2022 395 kr 360 flaskor
95838 Arbois Trousseau Vignes aux Ânes Domaine Maire et Fils 2023 249 kr 480 flaskor

katho27

Medlem
2024 Keller Limestone bara två månader sedan 2023 släpptes…
Det är inte en Kabinett denna gången!
Jag såg också och reagerade på priset som var så mycket lägre än Kabi -23 nyss.
Kollade i forumet och hittade detta inlägg av @Origo Wine från april:

"Eftersom Keller vill hjälpa oss extra och eftersom han inte har offererat oss sin vanliga Riesling trocken, som vi har hoppats på och som alltid har varit en storsäljare på Systembolaget, har han i år erbjudit oss ett unikt vin som endast kommer finnas i Sverige - Keller Limestone Riesling Goldkapsel, alltså inte en Kabinett utan med en sötma som ligger mellan en trocken och en Kabinett."

😇

"Eftersom Keller vill hjälpa oss extra och eftersom han inte har offererat oss sin vanliga Riesling trocken, som vi har hoppats på och som alltid har varit en storsäljare på Systembolaget, har han i år erbjudit oss ett unikt vin som endast kommer finnas i Sverige - Keller Limestone Riesling Goldkapsel, alltså inte en Kabinett utan med en sötma som ligger mellan en trocken och en Kabinett."

😇
Intressant! Har ofta svårt för sötman i regelrätta kabinetter så är väldigt sugen på att testa den här

Johpe

Medlem
Förvånansvärt lite info Bollinger B16 online, nästan så det känns som specialsläpp för Sverige om det inte vore för att den faktiskt finns på Bollingers egna hemsida. Men hittar verkligen inga provningsnoter från en enda proffstyckare, eller är det bara jag som är kass på google helt plötsligt?

Bastardo

Medlem
Förvånansvärt lite info Bollinger B16 online, nästan så det känns som specialsläpp för Sverige om det inte vore för att den faktiskt finns på Bollingers egna hemsida. Men hittar verkligen inga provningsnoter från en enda proffstyckare, eller är det bara jag som är kass på google helt plötsligt?
Du kan simma lugnt, Johpe, inte ens jag hittar något bra omdöme om vinet, utan mest reklam från producenten, där de förklarar varför deras champagne kostar ganska mycket pengar etc. Visserligen föredrar jag själv BdB och utan årgång, så hindrar det inte mig att förstå storheten i deras viner. Dock dricker jag skumpa alldeles för sällan, men saker och ting kan förändras, man vet aldrig. Men jag vill inte dricka det ensam …

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant att B13 fått en efterföljare. Då är väl B-serien numera att se som "etablerad" hos Bollinger vissa årgångar de inte tycker riktigt duger för en La Grande Année, snarare än att vara en "one-off" i årgång 2013. Med 73% PN och 27% Chard (medan B13 var 100% PN) är den inte så annorlunda i sammansättning än en LGA, som oftast är 60-någonting % PN, men jag ser att 2008 var 71% PN. Jag hade ju kunnat tänka mig att de skulle behålla receptet på 100% PN, men tydligen inte.

Johpe

Medlem
Intressant att B13 fått en efterföljare. Då är väl B-serien numera att se som "etablerad" hos Bollinger vissa årgångar de inte tycker riktigt duger för en La Grande Année, snarare än att vara en "one-off" i årgång 2013. Med 73% PN och 27% Chard (medan B13 var 100% PN) är den inte så annorlunda i sammansättning än en LGA, som oftast är 60-någonting % PN, men jag ser att 2008 var 71% PN. Jag hade ju kunnat tänka mig att de skulle behålla receptet på 100% PN, men tydligen inte.
Ja, och är nära 100% säker på att de sa att B13 skulle vara en "one off limited edition", men den sålde väl för bra för att stå fast vid det. När B13 släpptes var ju oxå motiveringen att den skulle fånga det unika klimatet som hade gällt undet det året. (det unika klimatet skriver de även om på sidan för B16)

Nu känns, det som du säger, att det blir en LGA för dåliga år. Sen är det 7 år på jästen o 4 g/l socker så det är säkert en bra/god skumpa iaf.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja, och är nära 100% säker på att de sa att B13 skulle vara en "one off limited edition", men den sålde väl för bra för att stå fast vid det. När B13 släpptes var ju oxå motiveringen att den skulle fånga det unika klimatet som hade gällt undet det året. (det unika klimatet skriver de även om på sidan för B16)

Nu känns, det som du säger, att det blir en LGA för dåliga år. Sen är det 7 år på jästen o 4 g/l socker så det är säkert en bra/god skumpa iaf.
Fast de måste ha bestämt sig 2017 för att producera B16, eftersom den fylldes på flaska då, och B13 lanserades först 2021, så de kan ju inte ha väntat och sett hur det gick med B13 innan de producerade denna? Däremot kan de ha valt när den de lanserades, om flaskorna etiketterades B16 eller LGA 2016 eller som någon special James Bond-variant eller något helt annat.

Champagneproduktion, särskilt av årgångschampagner, är inte så flexibel...

Johpe

Medlem
Fast de måste ha bestämt sig 2017 för att producera B16, eftersom den fylldes på flaska då, och B13 lanserades först 2021, så de kan ju inte ha väntat och sett hur det gick med B13 innan de producerade denna? Däremot kan de ha valt när den de lanserades, om flaskorna etiketterades B16 eller LGA 2016 eller som någon special James Bond-variant eller något helt annat.

Champagneproduktion, särskilt av årgångschampagner, är inte så flexibel...
Absolut så, sen kan de ju nu när de skulle göra en LGA 2016 ha kommit fram till att 2016 inte höll klass nog eller var för annorlunda mot andra LGA så de blev tvugna att göra ngt annat med den.

Sonderlese

Medlem

😇
Bra forskning Katho27!
Det förbigick mig att det inte var en kabinett trots att Patrik skrev “torrt” i smakbeskrivningen. Nåväl, få se om det blir nån flaska eller inte.

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bra forskning Katho27!
Det förbigick mig att det inte var en kabinett trots att Patrik skrev “torrt” i smakbeskrivningen. Nåväl, få se om det blir nån flaska eller inte.
Systembolaget räknar det tydligen som halvtorrt eftersom det stod sist bland de vita vinerna i provningen (tillsammans med Dr. Hermann). Av doften att döma fick jag också intrycket att det kunde vara halvtorrt. Det var en rejäl överraskning när det visade sig att det var ett "torrt" vin.

Bastardo

Medlem
Systembolaget räknar det tydligen som halvtorrt eftersom det stod sist bland de vita vinerna i provningen (tillsammans med Dr. Hermann). Av doften att döma fick jag också intrycket att det kunde vara halvtorrt. Det var en rejäl överraskning när det visade sig att det var ett "torrt" vin.
Det är oftast ganska diffust vad Systembolaget använder för vokabulär om vinerna, så det får man ta med en nypa salt, anser jag. En del folk till exempel på Vivino anmärker ett vin som sött, så länge det finns den minsta antydan restsocker och man har oftast nästan ingen nytta av deras samlade betyg, då det är så många blåbär som ger betyg åt vinerna.
Jag brukar sortera så att jag litar mer på sådana människor som har provat minst 1000 olika viner och kan beskriva i ord vad de tycker om vinet. Man kan aldrig lita på totalbetyg ensam, för det kan ge felaktiga resultat. Och där kan man se också hur surt och tanninrikt vinet är, men det går kanske inte att lita på alla gånger, då var och en får gradera det själv, men jag får i alla fall tillräckligt mycket information, så att det hjälper mig delvis att välja vin.
P.S. Så här skriver Oxford Companion to Wine:
trocken — German for ’dry’ a legally defined term when applied to the wines of austria and germany. The term can be applied to a still wine with a maximum of 4 g/l residual sugar, or up to 9 g/l if the total acidity is less than the residual sugar by no more than 2 g/l (9 g/l residual sugar and total acidity not less than 7 g/l). Given Riesling’s high acidity, the upper limit effectively applies to many Austrian and most German wines from that grape.
Källa: JancisRobinson.com/

Mellan trocken och kabinett ligger både halbtrocken och feinherb. Men i alla fall speciellt förut kunde feinherb innehålla nästan hur mycket restsocker som helst, men så är det inte för halbtrocken, utan den är strikt reglerad.

Last edited:

Sonderlese

Medlem
Hur som helst är jag mest konfunderad över betydelsen av ‘Goldkapsel’ , men jag förmodar att det betecknar en begränsad upplaga till en enskild marknad.

Hur skulle du jämföra det med Von der Fels??

Bastardo

Medlem
Hur som helst är jag mest konfunderad över betydelsen av ‘Goldkapsel’ , men jag förmodar att det betecknar en begränsad upplaga till en enskild marknad.

Det finns även lange goldkapsel (long gold capsule), och förkortningar som GKA och LGKA.

”(Gyllene kapsyl och lång gyllene kapsyl) Dessa beteckningar, som inte definieras i den tyska vinlagstiftningen, används av vissa producenter för att beteckna de bästa årgångarna bland QmP-vinerna. Den långa gyllene kapsylen betecknar högsta kvalitet. Druvorna till viner av denna kvalitet har ofta drabbats av ädelröta. Dessa guldkapsyler pryder flaskans övre del och täcker korken. Flaskor med guldkapsyl finns endast i mycket begränsade mängder. De är automatiskt synonymt med mycket hög kvalitet, på samma sätt som beteckningarna ”crème de tête” och ”tête de cuvée”, som används av vissa producenter för sauternes.”
Källa: cavesa.ch/

Last edited:

Bastardo

Medlem
Tycker nog att benämningen Goldkapsel på detta vin känns på gränsen till oseriöst. Iaf fånigt.
Det kan vara så, som du säger. Hela sättet att marknadsföra sig har nog gått lite för långt, speciellt när det här sättet har inget stöd i vinlagen.
Här finns en artikel som kan vara kul att läsa för alla som vill veta lite mer om saker och ting.

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri

Det var ett tag sedan jag smakade Von der Fels, men jag tycker nog att det är ett par snäpp upp kvalitetsmässigt. Mer kraft, finess och koncentration. Sötman kan dock vara på ungefär samma nivå?

Toppen