Senaste nytt

Deprecated: Use of "parent" in callables is deprecated in /www/webvol44/le/6vbqwak4dlpmvqx/finewines.se/public_html/src/vendor/league/flysystem-eventable-filesystem/src/EventableFilesystem.php on line 431

Deprecated: Use of "parent" in callables is deprecated in /www/webvol44/le/6vbqwak4dlpmvqx/finewines.se/public_html/src/vendor/league/flysystem-eventable-filesystem/src/EventableFilesystem.php on line 431
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20251024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet den 24 oktober. I det här släppet är det Rioja från Roda som är bäst, både på den röda och på den vita sidan och bägge släpps till kompispris. Det finns dock en hel del annat kul också inte minst i den lägre prisregionen.
Vi fick ingen lista på de viner som inte var med den här gången.
flight 1.jpg

95892 Franck Bonville Blanc de Blancs Grand Cru Extra-Brut 2016 569 kr 420 flaskor
N: Stall, halm, vanilj, syren, smör, gröna äpplen och kryddpeppar.
M: Gula äpplen, honung, kryddpeppar, stall och halm. Stalligt med bra frukt, monstersyra och fin mousse. 89-91p

92541 Crémant de Bourgogne Parigot & Richard Prophéte Extra Brut 2021 289 kr 1800 flaskor
N: Järnfilspån, pomerans, vanilj, tulpan, melon och spånskiva.
M: Gröna äpplen, vanilj, jord och melon. Polerat med tät, koncentrerad frukt och fin balans. 88-90p

95583 Domaine du Clos de l'Epinay Vouvray Cuvée Classique 149 kr 4200 flaskor
N: Ylle, aprikos, melon, ananas och kartong.
M: Honung, persika, melon och gräs. Fräscht med söt, fin frukt och bra syra. 86-88p

95303 Vermentino di Sardegna Arenu 2024 149 kr 4200 flaskor
N: Syren, hyacint, sardell, persika och mango.
M: Mango, persika, mynta, gräs och syren. Blommigt med söt, koncentrerad frukt och bra syra. 86-88p

95487 Birgit Eichinger Grüner Veltliner Ried Hasel 2024 179 kr 4800 flaskor
N: Mynta, halm, krusbär, melon och vanilj.
M: Melon, aprikos, vanilj och halm. Svalt och kraftfullt med koncentrerad frukt och bra balans. 86-88p

93066 Charles Lesaffre Les 3 Parcelles 2022 299 kr 720 flaskor

N: Honung, fläder, aprikos, mynta och äpple.
M: Ylle, honung, aprikos, vanilj och gröna äpplen. Fett och koncentrerat med snygg frukt och hög syra. 90-92p

95091 Moretta Wines Les Espias Field Blend 2024 169 kr 600 flaskor
N: Mintpastill, lavendel, melon och honung.
M: Tallbarr, lavendel, mint och melon. Svalt med bra frukt och fin balans. 86-88p
Flight 2.jpg

95111 Milan Nestarec WTB 2021 369 kr 480 flaskor
N: Apelsin, jäst, pomerans, honung, mynta och bokna äpplen.
M: Aprikos, honung, jäst, pomerans och äppelmos. Kraftfullt och tungt med rejält koncentrerad frukt och mycket hög syra. 90-92p

94418 Mercurey Clos Rochette Monopole Domaine Faiveley 2023 369 kr 360 flaskor
N: Stall, vanilj, äppelkart, björkved och honung.
M: Smör, honung, gröna äpplen och vanilj. Smörigt med söt, koncentrerad frukt och bra balans. 89-91p

93491 Ried Saffran Chardonnay Erwin Sabathi 2023 289 kr 600 flaskor
N: Lavendel, vanilj, kartong, gröna äpplen och krut.
M: Äppelkart, pomerans, vanilj och krut. Svalt och stramt med fin frukt och hög syra. 88-90p

90588 G de Château Guiraud 2024 219 kr 5400 flaskor
N: Päron, honung, nässlor, kattpiss och vanilj.
M: Nässlor, krusbär, kattpiss, gröna äpplen och vanilj. Fräscht med koncentrerad frukt och acceptabel syra. 87-89p

95841 Château Bouscassé Les Jardins Philosophiques Alain Brumont 2020 179 kr 1200 flaskor
N: Vanilj, timjan, melon, mynta, kryddpeppar och gräs.
M: Vanilj, melon, honung, mango, aprikos och syren. Fett med koncentrerad, söt frukt och fin balans. Mycket vin för pengarna. 88-90p

90505 Baron de Ley Tres Viñas Blanco Reserva 2022 179 kr 9000 flaskor
N: Muskot, vanilj, myggmedel, honung, röda äpplen, lavendel och syren.
M: Muskot, vanilj, trä, honung, gröna äpplen och lavendel. Rejält träigt med sval frukt och skaplig syra. 86-88p

90159 Roda I Blanco 2022 599 kr 360 flaskor
N: Knallpulver, burkpäron, vanilj, melon och ylle.
M: Trä, melon, päron, ylle vanilj och jasmin. Elegant: mycket frukt, mycket trä, mycket alkohol, men allt är snyggt förpackat. Får jag välja mellan en flaska Roda och fyra flaskor Baron de Ley så tar jag nog det förstnämnda. 92-94p

94570 Willems-Willems Saar Riesling Kabinett Feinherb 2024 139 kr 6000 flaskor
N: Järnfilspån, sten, päron, honung och fläder.
M: Fläder, syren, gröna äpplen och honung. Fräscht med sval frukt, hög syra och relativt återhållsam sötma. 87-89p
Flight 3.jpg

94096 Mercurey La Framboisière Monopole Domaine Faiveley 2023 399 kr 600 flaskor
N: Stall, gummi, lakrits, hallon, sågspån, vanilj och körsbär.
M: Hallon, plommon, bläck, blåbär, läder, lakrits och vanilj. Fräscht med sval, söt frukt och snälla tanniner. 89-91p

93552 Laurent Ponsot Bourgogne Rouge 2022 429 kr 480 flaskor
N: Tomat, plommon, hallon, vitpeppar, läder och pomerans.
M: Hallon, vitpeppar, plommon bläck och läder. Pepprigt med snygg frukt och fin balans. 89-91p

94137 Te Kairanga Estate Pinot Noir 2024 189 kr 7200 flaskor
N: Hallon, smultron, sten, gummi och gräs.
M: Smultron, hallon, mynta, gummi och vanilj. Svalt och lätt med söt frukt och bra balans. 88-90p

92747 Katharina Wechsler Spätburgunder Kalk 2022 359 kr 600 flaskor
N: Vanilj, blodapelsin, smultron, viol och svarta vinbär.
M: Plommon, blåbär, svarta vinbär, läder, blodapelsin och vanilj. Polerat med tät, koncentrerad frukt och integrerade tanniner. 90-92p

94823 Barolo Bussia 2021 629 kr 480 flaskor
N: Syren, mynta, körsbär, mörk choklad och svart te.
M: Mjölkchoklad, svart te, blött trä, körsbär och plommon. Varmt med söt, fräsch frukt, hög syra och förhållandevis måttliga tanniner. 90-92p

94280 Barbaresco Roncaglie 2021 399 kr 1500 flaskor
N: Rök, gummi, plommon, kakao, mynta och vitpeppar.
M: Tobak, rök, gummi, kakao, körsbär, plommon och mint. Svalt med bra frukt och rejäla tanniner. Inget att dricka i brådrasket. 88-90p
Flight 4.jpg

95373 San Fereolo 2018 299 kr 3000 flaskor
N: Trä, svarta vinbär, mynta, stall, svart te och körsbär.
M: Svarta vinbär, trä, svart te, kakao och tobak. Rejält träigt med mörk frukt och tuffa tanniner. 86-88p

95414 Nerojbleo Gulfi 2023 229 kr 7200 flaskor
N: Hallon, lingon, gummi, sten och lavendel.
M: Plommon, hallon, sten, choklad och gummi. Varmt med söt frukt och bra balans. 87-89p

92660 Tenuta di Carleone Il Guercio 2022 499 kr 600 flaskor
N: Mint, sågspån, tomat, plommon och svartpeppar.
M: Vitpeppar, körsbär, plommon, tomat, rosor och mynta. Pepprigt med sval, söt frukt och bra balans. 89-91p

92777 Villa Donoratico Bolgheri Tenuta Argentiera 2021 379 kr 1200 flaskor

N: Bläck, grafit, svarta vinbär, rosor och rosmarin.
M: Björnbär, bläck, svarta vinbär, wellpapp vanilj och rosmarin. Ett rejält kraftpaket med mörk, koncentrerad frukt och bra balans. 90-92p

95289 Campolargo Baga & Castelão 2019 199 kr 660 flaskor
N: Gummi, alkohol, sågspån, stall och plommon.
M: Alkohol, gummi, plommon och stall. Eldigt med varm frukt och snälla tanniner. 82-84p

95501 Catullo Valpolicella Ripasso Classico Superiore Angelini Wines & Estates 2020 199 kr 2500 flaskor
N: Hallon, rosor, syren, körsbär och timjan.
M: Jasmin, körsbär, hallon, rosor, och rosmarin. Blommigt med fin frukt och bra balans. 86-88p

94008 Karasí Zorah Wines 2023 279 kr 1200 flaskor
N: Gödsel, plommon, gummi, jord och hyacint.
M: Stall, plommon, hallon, lakrits, lavendel och kryddpeppar. Stalligt med fin, koncentrerad frukt och snygg balans. 88-90p
Flight 5.jpg

94686 Famille Fillon Sainte-Pauline 2023 179 kr 1200 flaskor
N: Rök, bläck, blyerts, grön paprika och svarta vinbär.
M: Timjan, rosmarin, vanilj, bläck och plommon. Örtigt med koncentrerad, mörk frukt och bra balans. 88-90p

93446 Crozes-Hermitage Les Pontaix 2023 279 kr 600 flaskor
N: Hallon, timjan, svarta vinbär, jasmin och kakao.
M: Bläck, viol, hallon, plommon, jasmin och hö. Svalt och lätt med fin frukt och integrerade tanniner. 88-90p

95588 Château Peyrabon 2020 219 kr 6000 flaskor
N: Vanilj, badrum, stall, plommon och kryddpeppar.
M: Kryddpeppar, trä, plommon, vanilj och blyerts. Kryddigt med bra frukt och fin balans. 87-89p

90671 Roda I 2020 539 kr 1200 flaskor
N: Häst, muskot, svarta vinbär, björnbär och lavendel.
M: Svarta vinbär, muskot, smör, plommon, vanilj och kanel. Polerat med mörk, tät frukt, snygga fat och integrerade tanniner. 92-94p

94423 Finca Dofí Alvaro Palacios 2022 849 kr 144 flaskor
N: Sten, lavendel, plommon, syren och gummi.
M: Bläck, plommon, sten, syren, lavendel och lingon. Ganska lätt med sval söt frukt och fin balans. 90-92p

92440 Moretta Wines Ceniciento 2022 179 kr 6000 flaskor
N: Alkohol, rök, ljung, oliver, svarta vinbär och sågspån.
M: Bläck, svarta vinbär, grön paprika och alkohol. Mörkt och eldigt med koncentrerad frukt och måttliga tanniner. 83-85p

95893 Jose Maria da Fonseca Alambre 20 Years 399 kr 360 flaskor
N: Fikon, aprikos, mjölkchoklad och vanilj.
M: Kolaremmar, smör, torkad aprikos, fikon och vanilj. Fett och sött med snygg frukt och något låg syra. 90-92p

Här kittlar det lite i köpnerven! Tenuta di Carleone är en sådan där smått mytomspunnen producent (vill inte nödvändigtvis dra till med epitet som 'instagramvin' men lite åt det hållet...) som man hört viskningar om och varit sugen på att försöka få tag i, trodde aldrig det skulle dyka upp på bolaget. Någon annan på forat som testat?

Sedan är jag nyfiken på det tjeckiska vinet; tryckt någon pava från Nestarec förut och reaktionen då var typ 'väl galet, väl dyrt' men kanske värt en ombesiktning i horisontbreddande syfte?

Last edited:
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kittlar det lite i köpnerven! Tenuta di Carleone är en sådan där smått mytomspunnen producent (vill inte nödvändigtvis dra till med epitet som 'instagramvin' men lite åt det hållet...) som man hört viskningar om och varit sugen på att försöka få tag på, trodde aldrig det skulle dyka upp på bolaget. Någon annan på forat som testat?

Sedan är jag nyfiken på det tjeckiska vinet; tryckt någon pava från Nestarec förut och reaktionen då var väl typ 'väl galet, väl dyrt' men kanske värt en ombesiktning i horisontbreddande syfte?
Tjecken är inte alls så galen i den här tappningen.

Johpe

Medlem
Här kittlar det lite i köpnerven! Tenuta di Carleone är en sådan där smått mytomspunnen producent (vill inte nödvändigtvis dra till med epitet som 'instagramvin' men lite åt det hållet...) som man hört viskningar om och varit sugen på att försöka få tag i, trodde aldrig det skulle dyka upp på bolaget. Någon annan på forat som testat?

Sedan är jag nyfiken på det tjeckiska vinet; tryckt någon pava från Nestarec förut och reaktionen då var typ 'väl galet, väl dyrt' men kanske värt en ombesiktning i horisontbreddande syfte?
Skrev själv så här om Carleone Chianti Classico för ngra år sedan:
Not bad but not really my type of wine (too light and a touch too high acidity). I get red currant, oak, rose petal, violet and straw.
Har inte provat det sedan dess.

Nestartec har jag försökt dricka hans 'Gin Tonic' vid några olika tillfällen men alltid slutat med att jag häller ut flaskan efter ett tag (blindköpte 4st och har förskt tvinga i mig dem). Helt jävla odrickbart enligt mig; funky, ruttet, unket, surt. Första flaskan jag öppnade var jag övertygad var defekt men sen har alla varit likadana.

Ozric

Medlem
Kul med en ny årgång av Château Bouscassé Les Jardins Philosophiques. Jag hade med årgång 2018 på en provning jag ledde nyligen hos Munskänkarna på viner från sydvästra Frankrike, och jag tyckte den var väldigt bra, och prisvärd.

90159 Roda I Blanco 2022 599 kr 360 flaskor
N: Knallpulver, burkpäron, vanilj, melon och ylle.
M: Trä, melon, päron, ylle vanilj och jasmin. Elegant: mycket frukt, mycket trä, mycket alkohol, men allt är snyggt förpackat. Får jag välja mellan en flaska Roda och fyra flaskor Baron de Ley så tar jag nog det förstnämnda. 92-94p
Nån som känner till historien bakom detta vin/vineri? De har inte jättemånga recensioner på Vivino, men har ändå lyckats segla upp högt i både pris och betyg. Tycks också sälja bra på våra dryckesauktioner.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nån som känner till historien bakom detta vin/vineri? De har inte jättemånga recensioner på Vivino, men har ändå lyckats segla upp högt i både pris och betyg. Tycks också sälja bra på våra dryckesauktioner.
Hoppsan, har Roda få recensioner? Det förvånar mig för jag har ju snarare bilden att Roda har varit internationellt välkända i minst 20 år! De har ju också rödtjut i flera olika prisklasser så det borde ju finnas viner som kan recenseras i både slott och koja (eller åtminstone slott och Attefallshus)! De blev kända som en av företrädarna för det som då kallades den "moderna" spanska stilen, d.v.s. Parkeriserade/"extra allt"-viner. Den stilen kom väl att förknippas ännu mer med Priorat och Ribera del Duero, men även Rioja fick ju ett antal av dessa. Sedan dess, och kanske särskilt under de senaste c:a 10 åren, har ju de klassiska riojorna gjort en comeback och den nya stilen av lättare och eleganta garnachas (inte minst Vinos de Madrid) blivit populära. Men gillar man rejäla viner så kan jag säga att jag aldrig druckit en dålig Roda. Men det är för kraftiga röda viner de är kända, inte de vita, som nog mer är en nischprodukt. Besökte dem 2020, under den sommarens "covidlättnader", tillsammans med flera andra producenter i Haro. Jag kan inte minnas att jag drack något vitt, men det kanske berodde på att jag fokuserade på en minivertikal Roda I plus senaste årgången av Cirsion. Blåa blev tänderna... ;)

Både de själva och deras svenske importör finns på nätet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar när du säger att de seglat upp i pris? Roda I 2020 kostar 539 kr. Årgång 2002, släppt 2006, kostade 358 kr. Årgång 2005, släppt 2009, kostade 379 kr. Årgång 2010, släppt 2017, kostade 409 kr. Årgång 2015, släppt 2020, kostade 459 kr. (Källa: vininfo.org.) Alltså en mycket måttlig prisutveckling under en lång följd av år (särskilt jämfört med livsmedelspriserna...), vilket nog speglar att den här kraftiga stilen inte riktigt står i centrum längre.

Last edited:

katho27

Medlem
Vet inget personligen om vinet, men minns att jag var nyfiken på och nästan klickade hem den första årgången av vitt 2019 som släpptes för tre år sedan.

Skärmavbild 2025-10-07 kl. 07.34.30.png

Samlar man vit Rioja som du @PinotGringo är det väl givet, tänk vilken FOMO om du skulle hoppa över ;) 👿

Blåa blev tänderna... ;)
Tack så jättemycket för din väldigt upplysande write up! Då förstår jag mer om Roda! Visst, det går att läsa på deras egna hemsidor och importörers hemsidor, men för mig är det svårt att se vad som är försäljningsspråk och sanning – då är en källa som du mer rak och trovärdig, och sätter saker i rätt sammanhang för mig som spirande vinnörd.

Samlar man vit Rioja som du är det väl givet, tänk vilken FOMO om du skulle hoppa över ;) 👿
Helt rätt. Det bästa sättet att förebygga FOMO är att köpa nu! 🤣

Bastardo

Medlem
Känner du igen dig? 😏
Lite grann, det ska jag inte hymla om … Jag måste läsa hela texten och återkomma i ämnet, men så är det helt klart.
På vilket sätt det känns eller hur jag reagerar är en sak som jag behåller för mig själv, men ibland kan man fundera lite. ;)

Bastardo

Medlem
Jag har slutat med att vara avundsjuk åt sådana människor, som det går bra i livet, för du kan aldrig veta hur mycket de har fått kämpa för att vara där de är i dag, och vilka uppoffringar på många sätt har de fått stå ut med, så de är nog värda allting vad de har lyckats att skapa.
Det är oerhört barnsligt beteende att vara avundsjuk på någon som har lyckats i livet, helt klart, men man kan fundera lite på rikemans barn som får allting på en silversked, men det är inte givet i dag att föräldrar hjälper så mycket sina barn och om man får köra på gräddfilen hela livet ut, blir det oerhört tufft den dagen, när supporten upphör och de står där ensamma och övergivna.
Lite motgångar i livet förstärker karaktären och ger styrka inför kommande svårigheter.

Toppen