Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20251128

LarsW

Medlem
Blev väl ändå ett ganska trevligt släpp tycker jag. :)
Bara Lytton Springs som försvann på en gång. Nu två timmar senare bara Chiantin från 1998 som också tagit slut. Så stort sett gott om tid för alla att beställa det man vill ha.

Edit: Hur funkar det med depåer och sånt vid tillfälligt sortiment? Kan det se olika ut för landet?

Martinski

Medlem
Är det ännu en degorgering av RD 2008 som kommer nu? Undrar hur mkt RD Bollinger valde att göra av 2008 istället för LGA...

Johpe

Medlem
Bara Lytton Springs som försvann på en gång. Nu två timmar senare bara Chiantin från 1998 som också tagit slut. Så stort sett gott om tid för alla att beställa det man vill ha.

Edit: Hur funkar det med depåer och sånt vid tillfälligt sortiment? Kan det se olika ut för landet?
Lytton Springs kan säkert had "dopats" av att Wine Spectator hade det på plats #3 på deras top100 vinlista för 2025.

Något jag undrat är över siffrorna som SB publicerar (t.ex. "Viña Ardanza, 4600 flaskor") – är det då 4600 flaskor som Systembolaget köpt in och säljer till privatpersoner, eller 4600 flaskor som tas in till Sverige av importören, inklusive till deras restaurangssortiment? Antar att det är det förstnämnda, med tycker liksom flera verkar göra att siffrorna ibland inte verkar matcha webblager och regionala depåer.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Något jag undrat är över siffrorna som SB publicerar (t.ex. "Viña Ardanza, 4600 flaskor") – är det då 4600 flaskor som Systembolaget köpt in och säljer till privatpersoner, eller 4600 flaskor som tas in till Sverige av importören, inklusive till deras restaurangssortiment? Antar att det är det förstnämnda, med tycker liksom flera verkar göra att siffrorna ibland inte verkar matcha webblager och regionala depåer.
Det förstnämnda. Systembolaget får inte veta vad importören säljer till restauranger, och en normal importör skulle nog betrakta sådan info som en affärshemlighet. Rör det sig om stora mängder är det inte säkert att allt dyker upp på en gång, som jag förstått det.

Johan L

Medlem

Onlinesaldot som man ser på webben är saldot i närmsta depå, men en produkt kan (men måste inte) finnas i fler depåer. Den siffran behöver alltså inte vara hur många flaskor det finns totalt i depå, men det kan vara det. Dessutom fylls depåerna (precis som butikerna) på i omgångar när det rör sig om lite större lanseringar. Därav behöver inte antalet flaskor i depåer och butik vid släpp matcha totala antalet flaskor som släpps.

95966 Pieropan Le Colombare Recioto 2020 299 kr 240 flaskor (500 ml)
N: Saffran, aprikos, honung, vanilj och saltvatten.
M: Sardell, honung, saffran, aprikos, vanilj och granskott. Fräscht med snygg, koncentrerad frukt och balanserad sötma. 91-93p

93401 Blandys Malmsey 10 Years 399 kr 900 flaskor
N: Dadlar, mjölkchoklad, honung och tobak.
M: Smör, fikon, dadlar, choklad och tobak. Tungt och fett med mogen frukt, bra sötma, hög syra och balanserad alkohol. Ett måste på julafton. 91-93p
Hm, brukar tycka att du har bra poängsättning, men dessa håller jag inte med om. Recioto smakar som en översöt halvsunkig amatörmjöd, 70 något från min sida, komer nog möta vasken. Dålig flaska? Malmsey mer rätt, men skulle nog inte ge mer än 88 som nyöppnad, kan kanske dra sig över 90 med någon vecka under korken

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hm, brukar tycka att du har bra poängsättning, men dessa håller jag inte med om. Recioto smakar som en översöt halvsunkig amatörmjöd, 70 något från min sida, komer nog möta vasken. Dålig flaska? Malmsey mer rätt, men skulle nog inte ge mer än 88 som nyöppnad, kan kanske dra sig över 90 med någon vecka under korken
"Amatörmjöd" låter som en dålig flaska. Byt hellre än att vaska.
Har en öppnad Blandys Malmsey själv som vi har testat vid ett par tillfällen. Jag tycker att den var bra och att betyget står sig redan från första plopp. Att den bara är 10 y märks dock och är man ute efter smör- och chokladtoner ä det kanske inte det bästa valet, sötman, syra och fräschören är dock på topp. Det jag uppskattar mest med den är att alkoholen är så snyggt integrerad, ung Madeira brukar ofta vara lite spritig, men det är inte den här.

Bastardo

Medlem
Vi alla har vår egen smak, så Patriks åsikt är hans opinion, men som kuriosa kan jag nämna att JR ger vinet betyget 16p, som motsvarar ungefär 90 poäng, så det är inte så himla stor skillnad mellan ditt omdöme och JR. Sen kan det vara större skillnad hur vi uppfattar madeira gentemot andra viner, jag tror att det är större variation av åsikterna gällande just starkviner, än stilla viner.
De som ger betyget heter Jancis Robinson och Tamlyn Currin. Knappast okända för dem som läser recensioner på nätet. Provningen skedde 2025-11-25 och 2025-06-20, så vinet borde vara från samma serie. Personligen kunde jag mycket väl tänka att köpa vinet, om jag hade gott ställt, men just nu är det lite annat som pockar på min uppmärksamhet … :)
Så här skriver Jancis: ”Tastes much, much sweeter than the rest of the range with much less prominent acidity. That little mustiness worries me a bit. Rather a drying finish.”
Källa: https://www.jancisrobinson.com/

Last edited:
Toppen