Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20251205

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Du har skrivit så här på CT:
12/25/2025 - OMAR KHAYYAM WROTE:91 Points
Lovely expression with good sweetness and intensity, perhaps a bit of alcohol on the back end and at this stage a little singular in its focus on sweet and rich fruit. Should be even better in a few days time.
Och här skrev du så här: Tror på tjugo år i källaren. Jag hänger inte riktigt med. Vilket påstående är närmare den åsikt som du vill förmedla?
Det är oerhört stor skillnad mellan några dagar och 20 år … Du råkar inte mena ’a few years time’? Eller är det olika budskap beroende på människor, som läser texterna? :)
Då kanske du tycker att man ska lagra även 20-årig tawny jättelänge, innan det är färdig att drickas? ;) Den här Single Harvest Port är redan lagrad 18 före buteljering, men så klart kan man ha olika åsikter om saker och ting.
Jancis Robinson har betygsatt det här vinet: Graham's Single Harvest Tawny 2001 och angett följande dryckesfönster: 2022 – 2026. Men det kanske är så, att vissa viner vinner även med extra lagring.
P.S. Hur kan några dagar göra så stor skillnad?
Jag läser det som att den flaskan @Omar Khayyam öppnade och skrev om i CT troligtvis kommer prestera bättre efter några dagars oxidering. Något jag personligen nästan alltid tycker gäller för förstärkta viner. Det Omar Khayyam menar med 20 år är om man har sin flaska oöppnad.

Bastardo

Medlem
Jag läser det som att den flaskan @Omar Khayyam öppnade och skrev om i CT troligtvis kommer prestera bättre efter några dagars oxidering. Något jag personligen nästan alltid tycker gäller för förstärkta viner. Det Omar Khayyam menar med 20 år är om man har sin flaska oöppnad.
Ok, 20 års lagring är ändå mycket lång tid för ett vin som har redan lagrats 18 innan buteljering. Rent generellt tycker jag att det här forumet rekommenderar att varenda vin ska lagras och det är lite tokigt, tycker jag. Oavsett vilket vin det gäller så är budskapet alltid: bör lagras ett antal år. Tror ni inte att vissa viner är menade att drickas även ganska unga? :D
Ni har för många skumma åsikter om viner, utan att det finns en enda professionell källa,som kan bekräfta dem. Det känns nästan för mig, att ni är ett gäng alkemister, som tror sig att kunna skapa guld med all jäkla lagring, som ni lovordar … :p
BTW. The Tawnies do not improve with added bottle age and are very stable once opened.
A Colheita should not be regarded as second-rate Vintage, but rather as a first-rate Tawny with age.
Källa: vintageport.se/
P.S. LBV’s - Late Bottles Vintage Port, don’t age on the bottle. So whether you’re buying an old LBV or a brand new recent LBV, the aging potential is all the same. BUT! Buying an LBV from a classical vintage year, will increase both it’s value over time as well as it’s power and balance.
Källa: prtwine.com/

Last edited:

Foodcoma

Medlem
Ok, 20 års lagring är ändå mycket lång tid för ett vin som har redan lagrats 18 innan buteljering. Rent generellt tycker jag att det här forumet rekommenderar att varenda vin ska lagras och det är lite tokigt, tycker jag. Oavsett vilket vin det gäller så är budskapet alltid: bör lagras ett antal år. Tror ni inte att vissa viner är menade att drickas även ganska unga? :D
Ni har för många skumma åsikter om viner, utan att det finns en enda professionell källa,som kan bekräfta dem. Det känns nästan för mig, att ni är ett gäng alkemister, som tror sig att kunna skapa guld med all jäkla lagring, som ni lovordar … :p
BTW. The Tawnies do not improve with added bottle age and are very stable once opened.
A Colheita should not be regarded as second-rate Vintage, but rather as a first-rate Tawny with age.
Källa: vintageport.se/

Inte helt fel att kategoriseras som alkemist såhär i mellandagarna!! Om det ej går att lagra så kan det vara!

Bastardo

Medlem
Allt ändras med lagring. Sen om det är till det bättre eller inte.. Finns ju folk som säger att cointreau,absint osv ändras efter massa år.
Skitsnack enligt mig. Då tror man även på jultomten, om man köper en sån smörja. Berätta gärna var har du läst om sånt.
Vem sjutton är så korkad att hen skulle vänta årtionden att få smaka mycket gammal Absint eller Cointreau? Tro inte allt som du läser.
Det här svaret fick jag av en hyfsad bra AI:
”In summary, while cellaring a Colheita won't ruin it and might appeal for personal experimentation or collection, there are generally no significant benefits to further aging after 18 years in vat. It's meant to be enjoyed sooner rather than later for its intended mellow, refined profile. If you're cellaring for rarity or sentiment, go ahead—but for flavor optimization, drink it within the next few years.”
”Colheitas do not typically benefit from further cellaring in the same transformative way. Most expert sources, including producers like Quevedo, Kopke, and Taylor's, as well as critics and forums (e.g., For The Love Of Port, Decanter, and Robert Parker’s Wine Advocate), emphasize that they are bottled when deemed optimal and do not improve with additional bottle age.”
Så några 20 år behöver man INTE vänta innan man dricker flaskan, men har man en sådan smak, är jag inte avundsjuk.
P.S. Dock skrev AI så här också: Some enthusiasts and producers note that minimally intervened (unfiltered/unfined) Colheitas can evolve positively in bottle, gaining different complexity or improving slightly, though this is the exception rather than the rule.
Min fråga lyder: Vem i all världen köper en Single Harvest Port eller Colheita, för att lagra den 20 år? Berätta gärna. Då är man nästan masochist i mina ögon. :D

Last edited:

buteljen

Medlem
https://winejournal.robertparker.com/colheitas-the-greatest-ports-we-don-t-talk-much-about-mark (osäker på om den är låst för icke-medlemmar)
A more interesting but related issue is whether they develop with age after bottling. Conventional wisdom is that they are ready to drink on release and pretty much go nowhere. Many disagree with that last, including me. For example, winemaker Jorge Moreira (of La Rosa, Real Companhia Velha and Poeira) thinks they can improve. He told me that he likes them as they become reductive under cork over time. I don’t frankly understand why this is even an issue. Of course, they can change. I personally find them most thrilling when a newly bottled one is first opened (a condition likely to influence scores—see my comments on the Niepoort ‘78), but certainly I often see evidence of them changing both under cork and after opening. I do often wonder whether, when insanely excited by a newly bottled, quite exuberant and just opened tawny, I will still feel the same way if I re-encounter the exact same bottling after that “first rush,” that is, after aging it in the cellar for 7 years or whatever, for example. It’s a good question to which there is no perfect answer. Partly, as noted, it simply depends on your personal preferences. Partly, it depends on the wine, how powerful and dense it is. Mostly, it is basically just another variation of the type of question we ask about table wines as they sit in the cellar. It just happens more slowly with tawnies. I like all the incarnations, from the harmonious to the decadent.

Most of the wines here are relatively recent in terms of bottling dates, but the Niepoort lineup in particular presents a number of wines that have been in bottle a long time—like the brilliant 1934, bottled in 1981. That long bottle age seemed to have little effect at all with that wine, although I will grant that I did not taste it in 1981. To be sure, few are that dense and powerful. Time in bottle may have had some effect by contrast with the wine’s modest evolution after the opening of Niepoort’s understated 1978, bottled in 1999.

Christian Seely of Noval summed it all up: "I think they go on for a long time in bottle, and can improve, but slowly. Sometimes people say "they don't develop in bottle" which I think is not true. However, it is true to say that when we bottle them they are ready to drink, and the idea is not that people should lay them down afterwards. If they do, however, they are likely to find that they are on a long slow rising plateau of improvement. For this reason we bottle our Colheitas with a long cork at Noval, so that if anyone wants to keep a bottle they can."

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Skitsnack enligt mig. Då tror man även på jultomten, om man köper en sån smörja. Berätta gärna var har du läst om sånt.
Vem sjutton är så korkad att hen skulle vänta årtionden att få smaka mycket gammal Absint eller Cointreau? Tro inte allt som du läser.
Det här svaret fick jag av en hyfsad bra AI:
”In summary, while cellaring a Colheita won't ruin it and might appeal for personal experimentation or collection, there are generally no significant benefits to further aging after 18 years in vat. It's meant to be enjoyed sooner rather than later for its intended mellow, refined profile. If you're cellaring for rarity or sentiment, go ahead—but for flavor optimization, drink it within the next few years.”
”Colheitas do not typically benefit from further cellaring in the same transformative way. Most expert sources, including producers like Quevedo, Kopke, and Taylor's, as well as critics and forums (e.g., For The Love Of Port, Decanter, and Robert Parker’s Wine Advocate), emphasize that they are bottled when deemed optimal and do not improve with additional bottle age.”
Så några 20 år behöver man INTE vänta innan man dricker flaskan, men har man en sådan smak, är jag inte avundsjuk.
P.S. Dock skrev AI så här också: Some enthusiasts and producers note that minimally intervened (unfiltered/unfined) Colheitas can evolve positively in bottle, gaining different complexity or improving slightly, though this is the exception rather than the rule.
Min fråga lyder: Vem i all världen köper en Single Harvest Port eller Colheita, för att lagra den 20 år? Berätta gärna. Då är man nästan masochist i mina ögon. :D
”Skitsnack” enligt dig pga egen erfarenhet eller pga läst om det?

Om någon (här på forumet eller annanstans) själv provat en flaska gammal XX och tänkt ”oj, det här smakade ju väldigt annorlunda än när den är helt ny” så kanske man inte ska vara så snabb att skjuta ner dessa observationer med åsikter tagna från andra källor.

Har en galen ide här: testa själv och bilda dig uppfattning därifrån!

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min fråga lyder: Vem i all världen köper en Single Harvest Port eller Colheita, för att lagra den 20 år? Berätta gärna. Då är man nästan masochist i mina ögon.
Jag öppnade en 1972 Tawny Colheita för några år sedan. Var hekt fantastisk. Kan mycket väl tänka mig att spara andra colheitas. Men jag har väl fel då din källa AI tycker annat.

Bastardo

Medlem
Nu är det ju så här att de här diskussionerna går i skov. Så mata inte trollet, det är lönlöst.
Precis, kollektivet har sin åsikt och jag har min. Men kom ihåg en sak, det finns knappast någon här som får fart i forumet lika effektivt som jag.
På det viset att jag tar i rejält, så att goddagspiltarna tänder till … :p
Det verkar så, att här råder en lag som förbjuder att ha en annan åsikt än kollektivet. Fine with me, desto mindre litar jag på era åsikter, men var så säker att jag kommer att fortsätta att reta er alla som tror att ni har ensamrätt till att ha åsikter.
Dessutom är majoriteten av vinproffsen emot era funderingar nästan oavsett vad ni försöker att förmedla. :D

Kolsyra

Kolsyra
Chartreuse improves with age in the bottle, and you can find its production year by adding the first three digits of the six-digit code on the neck label to 1084 (founding year), with the last three digits indicating the day of bottling (since 1991). Standard bottles age 3-5 years, while special V.E.P. (Vieillissement Exceptionnellement Prolongé) versions are aged much longer (8-15+ years) in oak for deeper complexity, developing unique flavors over decades.
How Aging Affects Flavor
  • As Chartreuse ages in the bottle, the intense herbal notes mellow, and other botanicals become more prominent, developing deeper, richer, and warmer spice notes over time, says Wine & Spirits Magazine and Taste France Magazine.
Absint är typ gjort på samma sätt.

Taget från AI om du nu litar på det...

Vingubben

Medlem
Precis, kollektivet har sin åsikt och jag har min. Men kom ihåg en sak, det finns knappast någon här som får fart i forumet lika effektivt som jag.
På det viset att jag tar i rejält, så att goddagspiltarna tänder till … :p
Frågade den allsmäktige Chat GPT vad forumtroll betydde och fick detta svar:

Ett forumtroll är en person som medvetet skriver provocerande, störande eller osakliga inlägg på forum, kommentarsfält eller sociala medier – med målet att reta upp andra, skapa konflikter eller få uppmärksamhet, snarare än att bidra till en seriös diskussion.

Bastardo

Medlem
Frågade den allsmäktige Chat GPT vad forumtroll betydde och fick detta svar:

Ett forumtroll är en person som medvetet skriver provocerande, störande eller osakliga inlägg på forum, kommentarsfält eller sociala medier – med målet att reta upp andra, skapa konflikter eller få uppmärksamhet, snarare än att bidra till en seriös diskussion.
Du har antagligen hittat på det själv, men jag känner ditt sinne för humor allt för väl … Och jag har antagligen bidragit dussintals gånger mer än de flesta här, vars huvudsakliga syfte verkar vara att följa den kollektiva opinionen. Och ve den stackare som vågar ha en annan åsikt, för det är inte alls tillåtet här; alla måste tänka exakt likadant.

Tänk på lite hur smart det är att lagra ett starkvin som bara kostar cirka 400 kronor under lång tid, när slutresultatet garanterat bara blir en liten, subtil skillnad från originalet.
Jag förstår mycket väl att folk vill lagra sina kvalitetsröda viner tills de har mognat lite mer, men man lagrar inte ett starkvin i ytterligare 20 år när det redan har lagrats i 18 år i stora fat.
Nej, det måste finnas mer förnuftiga viner att lagra, sådana som man inte ens kan knappast dricka innan de har mognat lite mer.

Alla har rätt till sin åsikt, men jag tror att OM sådan lång lagring var accepterad och vanlig praxis för portviner, skulle vi ha läst mer om detta fenomen, men jag har inte kunnat hitta något sådant bland proffsen. OM någon annan har gjort det, så lägg fram bevis i så fall och ta helst inte med dyra specialviner, som det går inte ens att hitta någonstans numera, utan lägg fram exempel på viner som är ungefär likvärdiga.

Vingubben

Medlem
Du har antagligen hittat på det själv, men jag känner ditt sinne för humor allt för väl … Och jag har antagligen bidragit dussintals gånger mer än de flesta här, vars huvudsakliga syfte verkar vara att följa den kollektiva opinionen. Och ve den stackare som vågar ha en annan åsikt, för det är inte alls tillåtet här; alla måste tänka exakt likadant.

Tänk på lite hur smart det är att lagra ett starkvin som bara kostar cirka 400 kronor under lång tid, när slutresultatet garanterat bara blir en liten, subtil skillnad från originalet.
Jag förstår mycket väl att folk vill lagra sina kvalitetsröda viner tills de har mognat lite mer, men man lagrar inte ett starkvin i ytterligare 20 år när det redan har lagrats i 18 år i stora fat.
Nej, det måste finnas mer förnuftiga viner att lagra, sådana som man inte ens kan knappast dricka innan de har mognat lite mer.

Alla har rätt till sin åsikt, men jag tror att OM sådan lång lagring var accepterad och vanlig praxis för portviner, skulle vi ha läst mer om detta fenomen, men jag har inte kunnat hitta något sådant bland proffsen. OM någon annan har gjort det, så lägg fram bevis i så fall och ta helst inte med dyra specialviner, som det går inte ens att hitta någonstans numera, utan lägg fram exempel på viner som är ungefär likvärdiga.
När det gäller vin så hittar jag på själv och har starka egna åsikter om vad som är bra, och inte bra. Ibland är mina åsikter i linje med gudarna, och ibland så går dom stick i stäv med Jancis och alla de övriga. Men när det gäller diagnoser så förlitar jag mig helt och hållet på Chat GPT, så inget påhittat. Prova och se vad du själv får för resultat.

Bastardo

Medlem
När det gäller vin så hittar jag på själv och har starka egna åsikter om vad som är bra, och inte bra. Ibland är mina åsikter i linje med gudarna, och ibland så går dom stick i stäv med Jancis och alla de övriga. Men när det gäller diagnoser så förlitar jag mig helt och hållet på Chat GPT, så inget påhittat. Prova och se vad du själv får för resultat.
Gott nytt år och allt det bästa!
AI har kanske rätt, men det gör inte mig till en troll … ;) Tänk på hur mycket jag har bidragit under årens lopp! Kanske inte så många egna recensioner, men lite annan information.
Jag ska försöka ge mina noter om senaste inköpen på sikt, men det kan dröja innan jag provar dem. En 10-årig tawny på ’extrapris’ samt en halvtorr madeira också på ’reapris’.
Jag kan tillägga att det verkar inte finnas så himmelsvida skillnader i kvalitet mellan kända portvinshusen gällande tawny port, fast vissa brukar få oftare fina omdömen, som till exempel Graham’s och Taylor Fladgate.
Maltwhiskyn har jag druckit redan flera omgångar, och jag funderar på att skriva en kort beskrivning om den. Mycket bra köp för pengen, fast inte så rökig, som jag vill ha, trots angivelsen av hela 10 på rökklockan.
Om ni vill ha de bästa noteringar; (min privata åsikt) av maltwhiskyn i landet, så kan jag rekommendera den här sajten:

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tror du om denna som släpps 3 december:
Croft 10 Years Old Tawny Port
159 kr för en 10-årig tawny. Det är lågt.
Håller med om att det är klart lågt. Har dock ett vagt minne av att jag provade just denna tawny för några år sedan och inte var så där jätteimponerad. Ser på vininfo.org (http://vininfo.org/info2.yaws?id=803901) att den såldes 2015 till 2022 och då kostade 259 kr på slutet.

En 10-åring som jag däremot tycker är rätt bra är Kopke: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/kopke-7669301/
Köpte hem Croft 10 Year Old Tawny Port för att testa, trots att säsongen för att knäcka julnötter är över. Flaskan är buteljerad 2019 så det är definitivt något restparti som reas ut.

Doft med röda bär, lite katrinplommon och russin, visst inslag av tawny-typiska toner av torkad frukt och läder, även av kryddtoner - kryddnejlika? Även en del volatil syra. Normalsöt för en tawny, medel(+) koncentration, relativt rödbärig smak, eldigheten rätt väl integrerad, lätt kryddig, aningen "ruffig" i smaken. Eftersmaken är rödbärig och kryddig. Helt OK men kanske inte jättebra för en Tawny 10, 87-88 p.

Inslaget av volatil syra i doften (som jag tycker är aningen negativt) tror jag beror på att det är en flaska som har legat i lager ett antal år. De bästa och mest stiltypiska Tawny 10, brukar gå lite mer i riktning mot röda bär och ha lite mer polerad smak, och kan då motivera sådär 90-92 p när jag bedömer. Den här är i mitt tycke alltså inte alltför imponerande för att vara en Tawny 10, men är klart bra för sitt pris, eftersom den är billigare än de icke åldermärkta tawny som finns att köpa på Bolis just nu.

Toppen