Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260220

JonasBo

Medlem
Läste och jämförde vad Suckling skrev om Dönnhoffs 23or... smakprofil och noteringar korrelerar men poängen Mr Suckling sätter... 💯
Galenskap 🤯
Det är förvisso inte Suckling själv som bedömer och betygsätter alla viner. Vem det är i teamet som betygsatt framgår oftast.
(men du kanske menade på Suckling som medium/kanal :) )

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Då gör vi ett nytt försök med en annan flaska:
Flight 10.jpg

93330 Susucaru Rosso 2024 269 kr 5004 flaskor
N: Stall, skiffer, plommon och lavendel.
M: Hallon, plommon, körsbär, halm, stall, lavendel och sten. Lätt och stenigt med söt frukt och bra balans. 89-91p

Lyckades plötsligt forcera forumets senilspärr och sent omsider vidarebefordra det här mejlet om släppet 20/2 (+ mitt svar):

"Bland februarinyheterna dissade du vinerna från förnäma Gaja och Frog's Leap. På samtliga här satte Finewines provare 91-93 poäng! (...)"

Skillnaden mellan att prova öppet och prova blint?

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lyckades plötsligt forcera forumets senilspärr och sent omsider vidarebefordra det här mejlet om släppet 20/2 (+ mitt svar):

"Bland februarinyheterna dissade du vinerna från förnäma Gaja och Frog's Leap. På samtliga här satte Finewines provare 91-93 poäng! (...)"

Inte omöjligt, jag tyckte ändå att mina betyg på Gaja var ganska återhållsamma med tanke på vad de kostar, men visst kan prislappen ha färgat någon poäng. Jag har gett klart högre betyg till tidigare årgångar av Barbarescon och tittar man på vad "proffsen" har gett så ligger jag i underkant.
Frog's Leap är nog en vattendelare - jag brukar oftast uppskatta den, men det finns andra som ger klart lägre betyg.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Vem är det som står för den fetstilade kommentaren? Jag ser inte att den har ställts i den här tråden? I vilket avseende håller du inte med om Patriks noter om vinerna?

Bastardo

Medlem
Vem är det som står för den fetstilade kommentaren? Jag ser inte att den har ställts i den här tråden? I vilket avseende håller du inte med om Patriks noter om vinerna?
Den texten finns här: https://www.artbergomvin.nu/tidigare-brev/mars-26/
Och den hade du kunnat nog hitta själv också, om du hade velat. Det är alltså ett av mailen som Hans har fått. Det står aldrig vem eller vilka är avsändare, naturligtvis.
Texten under är så klart hans svar.
P.S. För alla: Läs gärna April 26 av https://www.artbergomvin.nu/ Ett kanontips och lite annat kul också … :)

Last edited:

Bastardo

Medlem
Visserligen ger Suckling för höga poäng, men sedan är det också stor skillnad på årgång 2023 jämfört med 2024 som Patrik provade här. 2023 var en mycket bra årgång för riesling i Nahe och andra delar av Tyskland, medan 2024 var en katastrof ur producentens perspektiv. Dönnhoff hade en förlust på upp till 70 % av druvorna till följd av vårfrosten, särskilt i vingårdar som Dellchen. Så 2024 är nog inte särskilt representativ för Dönnhoffs GGs och lär inte peka på någon övergripande stilförändring, Cornelius har ju drivit vingården sedan 2007 med samma filosofi som hans far gjorde dessförinnan. Med det sagt har även vissa lokala tyska rieslingexperter gett något lägre betyg till Dönnhoffs viner från 2024 än 2023, så frosten kan nog ha slagit både mot kvantiteten och kvaliteten.
Mycket bra och matnyttig information, som överensstämmer bra med det som jag har läst. :)
”… making the ensuing frosts incredibly damaging especially to Riesling and Spätburgunder; in places losses approached 100%.”
About vintage 2024, by jancisrobinson.com/

”If the estimates are correct, 2025 is the smallest vintage for Germany since 2010.”

”Pfalz, Baden, Württemberg, Nahe, Rheingau and Hessische Bergstrasse also saw double-digit declines …” Också om årgång 2025.
Source: jancisrobinson.com/

Toppen