Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260227

Foley

Medlem
Är det någon som har något nytt att säga om Tolpuddle, har kollat igenom gamla kommentarer. Jag har normalt sett minst 5 år i väntan på det jag köper från SB och har inte hunnit prova någon än...fomo :)
Jag har skrivit några noter om Tolpuddle både röd och vit tidigare här, som du säkert sett då. Drack även en röd 2021 förra sommaren med liknande intryck som 2022. Rekommendera att du snart öppnar en flaska pinot och dricker. 😃

Bastardo

Medlem
Mycket bra vin att testa i prisklassen!
Tack för tipset, Johan L!
Jag läste ganska mycket info om vinet, och sedan var det jätteenkelt att bestämma sig … 😍 Gör ni andra det samma, så får ni lära lite mer om vinet.
Inte nödvändigtvis i den smakkategorin, som jag köper oftast rödviner ifrån, men det får jag uppleva senare hur vinet smakar.
Det svåraste att få veta är hur tanninrik något vin är, för många bedömare tycker att alla vinerna är sura och kraftiga … Hur i helsike kan man då veta, vad är sanningen.
P.S. Ert högtuppskattade CT hade inte ett ord om årgång 2021!! Bra källa för information? NIX!
Jag kan gå igenom mer än tio olika källor, innan jag gör köpbeslut. Sedan överväger jag alla möjliga fakta jag får fram för vinet, inte minst prisaspekten.
Men min analys ska jag inte avslöja här, det får var och en själv ta reda på … ;)

Bastardo

Medlem
Och jag som bara singlar slant…
Det händer faktiskt ibland, att jag kan köpa någonting bara ex tempore, men det brukar inte sluta så bra … Dock bara i husvinklass.
Jag misstänker dock, att de nördigaste forummedlemmarna gillar inte när något vin överpresterar i sin prisklass. Det stör en del av individerna när kreti och pleti hittar något sådant. :p
Nej tack, ett gott vin borde alltid kosta så mycket att de mindre bemedlade inte har råd att köpa det … Och så kommer vissa människor här och lovordar ett vin som knappt kostar någonting i sammanhanget men har väldigt hög kvalitet. Vart är världen på väg …? ;)

Last edited:

Bastardo

Medlem
Vad är "husvinsklass" ?
Jag vill stava ordet utan s i mitten. alltså så här: ”husvinklass”.
Det är sådana flaskor som kostar under 200 spänn och som vi brukar kalla för lite enklare viner. Men det kan hända att de med stadd i kassan kallar alla viner för husvin som kostar mindre än 1000 kronor! :)

Superrika oligarker måste lida ofantligt mycket, för det finns knappast tillräckligt dyra viner för dem, men dyra klockor finns det. Till och med så pass, att det spelar ingen roll, hur mycket pengar du har, så kan du inte få köpa dem ändå. Pga. oerhört begränsad volym på bara några urverk per år. Och dessutom krävs det ofta att du måste ha någon som kan rekommendera dig som köpare. Och det kan ta flera år innan du får din klocka, för alla görs som hantverk och det tar tid.

Jag måste vara ett geni, för jag har lyckats att finna ett ord som inte finns …

Inga sökresultat hittades för husvinklass
Förslag:
Kontrollera stavningen
Prova relaterade sökord
Prova att fråga Duck.ai, vår privata AI-chattjänst:

Last edited:
Jag vill stava ordet utan s i mitten. alltså så här: ”husvinklass”.
Det är sådana flaskor, som vi brukar kalla för lite enklare viner, som kostar under 200 spänn per flaska. Men det kan hända att de med stadd i kassan kallar alla viner som kostar mindre än 1000 kronor för husvin! :) Superrika oligarker måste lida ofantligt mycket, för det finns knappast tillräckligt dyra viner för dem, men dyra klockor finns det. Till och med så pass, att det spelar ingen roll, hur mycket pengar du har, så kan du inte få köpa dem ändå. Pga. oerhört begränsad volym på bara några urverk per år. Och dessutom krävs ofta att du måste ha någon som kan rekommendera dig som köpare. Och det kan ta flera år innan du får din klocka, för alla görs som hantverk och det tar tid.

Jag måste vara ett geni, för jag har lyckats att finna ett ord som inte finns …

Inga sökresultat hittades för husvinklass

Förslag:

Kontrollera stavningen
Prova relaterade sökord
Prova att fråga Duck.ai, vår privata AI-chattjänst:
Vad har klockorna med husvin att göra? Husklockor? Svårt att hänga med i svängarna här.

Felet med forumet är, att ni tar allting så blodigt allvar … Spänn av och chilla lite LeroyHilarious, så känns det bättre. ;)
Det är så svårt att veta när du skämtar och inte, dina inlägg är ungefär likadana allihopa. Jag vill bara förstå vad du menar, skämt eller ej.

Last edited:

Vingubben

Medlem
Tack för tipset, Johan L!
Jag läste ganska mycket info om vinet, och sedan var det jätteenkelt att bestämma sig … 😍 Gör ni andra det samma, så får ni lära lite mer om vinet.
Inte nödvändigtvis i den smakkategorin, som jag köper oftast rödviner ifrån, men det får jag uppleva senare hur vinet smakar.
Det svåraste att få veta är hur tanninrik något vin är, för många bedömare tycker att alla vinerna är sura och kraftiga … Hur i helsike kan man då veta, vad är sanningen.
P.S. Ert högtuppskattade CT hade inte ett ord om årgång 2021!! Bra källa för information? NIX!
Jag kan gå igenom mer än tio olika källor, innan jag gör köpbeslut. Sedan överväger jag alla möjliga fakta jag får fram för vinet, inte minst prisaspekten.
Men min analys ska jag inte avslöja här, det får var och en själv ta reda på … ;)

Felet med forumet är, att ni tar allting så blodigt allvar … Spänn av och chilla lite LeroyHilarious, så känns det bättre. ;)
Jag tror du har missuppfattat detta med forum. Att tilltala ett forum med ni, som om det vore en homogen grupp, är lite feltänkt. Forumet består av en mängd medlemmar som många är anonyma och det stora flertalet har aldrig träffats. Det finns ett gemensamt intresse av att dricka vin (eller googla vin) men där både kunskap i området eller graden av intresse skiljer sig stort mellan medlemmarna. Vi har medlemmar som är något av det mest kunniga i Sverige, där några har en generell och bred kunskap och några som är oerhört nördiga och kunniga på specifika viner och områden, men vi har också nybörjare som använder forumet som en källa för lärdom där dom kan få tips och recensioner från andra än de som recenserar mot betalning.

Tillika är CT en stor databas med över en miljon prenumeranter där spännvidden om möjligt är ännu större. En recension där kan komma från någon som är oerhört insatt i just det vin, eller vinområde som dom skriver om, men inläggen kan också komma från personer som knappt provar vin, utan finner nöjet i att skriva om viner som dom läst om. Att ha en åsikt om CT som en plattform kanske är relevant, men varför ett vin inte är recenserat, eller hur det är recenserat blir svårt. Det kanske helt enkelt är så att alla som har provat vinet inte finner det lönt att skriva om det, eller så kanske ingen på CT faktiskt har hunnit dricka vinet ännu då dom uppskattar viner med lite ålder.

Bastardo

Medlem
Tillika är CT en stor databas med över en miljon prenumeranter där spännvidden om möjligt är ännu större. En recension där kan komma från någon som är oerhört insatt i just det vin, eller vinområde som dom skriver om, men inläggen kan också komma från personer som knappt provar vin, utan finner nöjet i att skriva om viner som dom läst om. Att ha en åsikt om CT som en plattform kanske är relevant, men varför ett vin inte är recenserat, eller hur det är recenserat blir svårt. Det kanske helt enkelt är så att alla som har provat vinet inte finner det lönt att skriva om det, eller så kanske ingen på CT faktiskt har hunnit dricka vinet ännu då dom uppskattar viner med lite ålder.
Jag såg senare att CT hade omdömen om andra årgångar av samma vin. Det går att dra vissa slutsatser därifrån också, eller så forskar man vidare i ämnet och hittar mycket värdefull information på flera håll.

Patrik och jag delar i alla all en åsikt om CellarTracker … Om det bara finns några få omdömen, så kan man inte lita på dem alls.
Hellre läser jag på Vivino och uppmärksammar alla som har provat minst cirka 500-1000 viner. De måste man kunna lita på mer än största delen av information som finns på nätet kostnadsfritt, men jag förstår att alla har inte tid för sånt.

Last edited:
Toppen