Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260320

Bastardo

Medlem
Det vore trevligt om du skrev om dina upplevelser av viner istället för att kopiera in andras syn.
Jag är inte gjord av pengar … och de ska räcka även till mycket annat än vin. Skumpa köper jag sällan och då helst BdB NV och jag ska fortsätta dela min information, för det finns många här som är inga specliaster. Det är för lite fakta om vinerna här, bara en massa bilder vad man har köpt, men inte så mycket annat och om man har någonting viktigt att berätta ingen bryr sig, och ändå är min fakta någonting sånt, som är inte så lätt att vaska fram, om man inte har rätta kanaler och tid att göra det.

Bastardo

Medlem
Ja, vi andra har ju inte tillgång till Wine Searcher:cool:
Jag kan söka på finska också … Det kan bli svårt om man inte kan finska. Dessutom har jag några betalkällor också, som jag abonnerar. JR har du säkert hört om och alla olika AI som finns. De säger att man får bäst resultat om man söker på det språket som vinet kommer ifrån, så först måste man översätta texten på det språket som man vill söka. Fast så långt har jag inte kommit ännu … Däremot ändrar AI ibland automatiskt från engelska till svenska. Det gör inget, bara svaren är pålitliga, men kruxet är, att så är långt ifrån alltid fallet.
Om du inte vet ett dugg om det som du söker information om, så har du nästan ingen koll om det är rent strunt som roboten vaskar fram. Jag har märkt flera gånger, att allting som AI påstår är inte sant, och när man påpekar det, så ber de artigt ursäkt och håller med.
P.S. Det är behändigt att be AI skicka mig e-post om det som jag söker information om, genom att trycka på knappen dela. Förut kopierade jag annars det mesta och sparade texten på separat fil. Det känns härligt när man har bättre koll på saker och ting än AI har … det kan jag lova. 😍
Obs! Wine Searcher är mycket mångsidigare än vad man först tror.

katho27

Medlem
..jag ska fortsätta dela min information, för det finns många här som är inga specliaster. Det är för lite fakta om vinerna här, bara en massa bilder vad man har köpt, men inte så mycket annat och om man har någonting viktigt att berätta ingen bryr sig,
Sökmotorn Bastardo. 😉
Den enda sökmotorn med heltidsanställd Specliast - en sådan som upprepat kan komma med livsviktiga tips som att:

-Massetto stavas med ett "t",
-Att någon betalt för mycket för ett vin som "den hemliga källan JR" gett bara 16 p
-Att någon "borde chilla" och "förstå skämtet"
-Att ett helt "forum" inte fattar värdet av "fakta"
etc. etc. etc.

Naturligtvis ett helt onödigt inlägg från min sida, kanske t o m inte riktigt snällt, men blir såå trött på att ett troll kan få hi-jacka tråd, efter tråd, efter tråd med meningslösa, oreflekterade, passivt aggressiva och lättkränkta inlägg.

Förlåt.
Borde hållit mig.
Beredd att lämna forumet om det bedöms över gränsen av admin.

Jag vill verkligen gilla dig @Bastardo, för jag tror forumet betyder jättemycket för dig, och du är så engagerad, men du gör det så svårt!

Trevlig fredag.

Vingubben

Medlem
Jag kan söka på finska också … Det kan bli svårt om man inte kan finska. Dessutom har jag några betalkällor också, som jag abonnerar. JR har du säkert hört om och alla olika AI som finns. De säger att man får bäst resultat om man söker på det språket som vinet kommer ifrån, så först måste man översätta texten på det språket som man vill söka.
Attans, det är därför jag får så konstiga uppgifter när jag söker på finska viner. Dom kanske är bättre än man trodde?

Bastardo

Medlem
Attans, det är därför jag får så konstiga uppgifter när jag söker på finska viner. Dom kanske är bättre än man trodde?
Du skulle inte vilja ha samma priser som Alko har gentemot Systembolaget … Vissa viner kan vara dubbelt så dyra! Jag kan inte förstå hur det är möjligt, men så är det. Några år sedan hade de även vin från DRC till salu, men det var ingen större succé, vad jag vet … Förmodligen billigaste i Västvärlden, Romanée-Conti 2014 kostade 15K euro cirka sex år sedan.
Jag söker nästan varje dag på våra nordiska brödernas monopoler också. Tänk om det vore möjligt att beställa vin från dem också. Speciellt i Norge finns en hel del som lockar, men kanske inte så mycket vin, utan lite annan typ av varor. :cool: Trots allt, är Norge mer konjakinriktad land med gamla anor sedan länge. En del av de ’norska’ konjakhusen har ganska fint utbud.

Last edited:
Du skulle inte vilja ha samma priser som Alko har gentemot Systembolaget … Vissa viner kan vara dubbelt så dyra! Jag kan inte förstå hur det är möjligt, men så är det. Några år sedan hade de även vin från DRC till salu, men det var ingen större succé, vad jag vet … Förmodligen billigaste i Västvärlden, Romanée-Conti 2014 kostade 15K euro cirka sex år sedan.
Jag söker nästan varje dag på våra nordiska brödernas monopoler också. Tänk om det vore möjligt att beställa vin från dem också. Speciellt i Norge finns en hel del som lockar, men kanske inte så mycket vin, utan lite annan typ av varor. :cool: Trots allt, är Norge mer konjakinriktad land med gamla anor sedan länge. En del av de ’norska’ konjakhusen har ganska fint utbud.
DRC Romanée för €15k är långt från billigast i västvärlden. Både i Sverige och Norge är den långt mycket billigare (om man lyckas lägga vantarna på dem).

Bastardo

Medlem
DRC Romanée för €15k är långt från billigast i västvärlden. Både i Sverige och Norge är den långt mycket billigare (om man lyckas lägga vantarna på dem).
Ganska satfigt påstående utan att nämna varken årgång eller år, när detta var aktuellt. Den sålde dåligt i Finland, fast priset var relativt bra med tanke på vad vinet kostar i övriga världen.
Menar du på Systembolaget eller Vinmonopolet eller genom privatköp? Jag har inte sett att den skulle ens vara till salu i Sveriges eller Norges monopoler.
Kan du lägga fram bevis på det som du påstår? Jag kan bestyrka allting som jag skriver.
OM inte om fanns, så kunde kossorna flyga … ;)

Last edited:
Ganska satfigt påstående utan att nämna varken årgång eller år, när detta var aktuellt. Den sålde dåligt i Finland, fast priset var relativt bra med tanke på vad vinet kostar i övriga världen.
Menar du på Systembolaget eller Vinmonopolet eller genom privatköp? Jag har inte sett att den skulle ens vara till salu i Sveriges eller Norges monopoler.
Kan du lägga fram bevis på det som du påstår? Jag kan bestyrka allting som jag skriver.
Ja. Den kostade typ 57 KSEK senast Vinunic släppte den via Systembolaget (förra våren), och exakt 90174,90 NOK första veckan i februari (i år, årgång 2022) när den släpptes i butik på Vinmonopolet i Norge. Har du verkligen så dålig koll, @Bastardo ?

OM inte om fanns, så kunde kossorna flyga … ;)

Duger Vinmonopolets egen prislista som bevis?

Skärmavbild 2026-03-21 kl. 20.32.04.png

Bastardo

Medlem
Den enda sökmotorn med heltidsanställd Specliast - en sådan som upprepat kan komma med livsviktiga tips som att:

-Massetto stavas med ett "t",
-Att någon betalt för mycket för ett vin som "den hemliga källan JR" gett bara 16 p
-Att någon "borde chilla" och "förstå skämtet"
-Att ett helt "forum" inte fattar värdet av "fakta"
etc. etc. etc.

Naturligtvis ett helt onödigt inlägg från min sida, kanske t o m inte riktigt snällt, men blir såå trött på att ett troll kan få hi-jacka tråd, efter tråd, efter tråd med meningslösa, oreflekterade, passivt aggressiva och lättkränkta inlägg.

Förlåt.
Borde hållit mig.
Beredd att lämna forumet om det bedöms över gränsen av admin.

Jag vill verkligen gilla dig @Bastardo, för jag tror forumet betyder jättemycket för dig, och du är så engagerad, men du gör det så svårt!

Trevlig fredag.
Med tanke på att så många reagerar på mina inlägg, ser det ut att vara ganska bra underhållning, vad jag skriver här. Men om man är en gravallvarlig vinnörd, så kan man inte förstå, om någon snackar lite lättjefullt om vin etc. En gång till: ta inte allting på så blodigt allvar, vinet ska vara skoj och en njutning i livet, men här verkar det mest tävlas om vem som kan skryta mest om sina vinköp.

Med tanke på att så många reagerar på mina inlägg, ser det ut att vara ganska bra underhållning, vad jag skriver här. Men om man är en gravallvarlig vinnörd, så kan man inte förstå, om någon snackar lite lättjefullt om vin etc. En gång till: ta inte allting på så blodigt allvar, vinet ska vara skoj och njutningen i livet, men här verkar det mest tävlas om vem som kan skryta mest om sina vinköp.
Men förstår du inte @Bastardo ? Alla här är rätt chill med sitt vinintresse. Men du skriver som en kratta och ett troll, och så fort det landar lite snett så säger du ”ta det inte så allvarligt, det är på skoj”. Det är ett retoriskt knep som inte fungerar, det är kapitel 1 i hur man INTE ska diskutera/debattera. Dessutom är det värdelös underhållning.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja. Den kostade typ 57 KSEK senast Vinunic släppte den via Systembolaget (förra våren), och exakt 90174,90 NOK första veckan i februari (i år, årgång 2022) när den släpptes i butik på Vinmonopolet i Norge. Har du verkligen så dålig koll, @Bastardo ?
Faktiskt 57995 kr via allokering/privatimport, så man borde nog säga 58K. :) (Nej, jag köpte inte, för det är lite väl dyrt relativt min veckopeng, men jag hade kvar mailet och kunde kolla.)

Johan L

Medlem
Blev ett knippe Porseleinberg, som för övrigt gått ner en hundring i pris sen förra årgången samtidigt som den enligt flera är lite bättre än förra årgången. Dessutom slog nyfikenheten till på Val Do Galir och Rijckaert.

Toppen