Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260424

PJB

Medlem
Jättebra, PJB! Vem har gett vinet 95 poäng? :) Jag tvivlar inte ett dugg, men vore kul att få veta.
Har smakat vinet ganska länge sedan, och det var otroligt gott! Det kommer att ta slut i ett nafs …
Lanseringsdatumet och betyget är hämtade från Livets Goda, som ofta är ganska generösa i sina bedömningar.
Äldre årgångar av vinet har fått ganska goda omdömen här på forumet.

Vingubben

Medlem
Lanseringsdatumet och betyget är hämtade från Livets Goda, som ofta är ganska generösa i sina bedömningar.
Kanonkop Paul Sauer blev väldigt uppmärksammad när dom släppte 2015 som fick 100p av Tim Atkins, och därmed det första vinet från Sydafrika som fick full pott från någon ”känd” kritiker. På den tiden kostade vinet strax under 400 kr så det blev rätt stor hype. Generellt ett bra vin som jag generellt skulle beskriva som en generös Bordeaux från vänstra stranden en varm årgång.

Bastardo

Medlem
Tack så mycket, PJB!
Det finns flera pålitliga källor, som har gett vinet mycket goda vitsord, så om man gillar producenten och priset är inget hinder, så skulle jag absolut rekommendera att köpa, men de flesta vet nog det här redan. För min egen plånbok är vinet lite overkill, men jag har enbart mycket positiva minnen om det.
Vi hade temaprovning nog den gången och för mig var det kvällens godaste vin. Då provar man tio viner parvis mot varandra, alla av hyfsad bra klass; i alla fall dyrare viner, än vad jag normalt själv köper.

• Like
Reactions: PJB

chambertin

Medlem
Kanonkop Paul Sauer blev väldigt uppmärksammad när dom släppte 2015 som fick 100p av Tim Atkins, och därmed det första vinet från Sydafrika som fick full pott från någon ”känd” kritiker. På den tiden kostade vinet strax under 400 kr så det blev rätt stor hype. Generellt ett bra vin som jag generellt skulle beskriva som en generös Bordeaux från vänstra stranden en varm årgång.
Christian Eedes har också gett det 95p (ganska pålitlig provare i min bok).
Brukar ofta ligga en pinne eller två under Tim Atkin.

Håller helt med dig i din beskrivning för övrigt.

Bastardo

Medlem
Christian Eedes har också gett det 95p (ganska pålitlig provare i min bok).
Brukar ofta ligga en pinne eller två under Tim Atkin.

Håller helt med dig i din beskrivning för övrigt.
Vinous, Neal Martin 94/100, enligt millesima.com/se/
”The 2022 Paul Sauer is aged for 24 months in new French oak as usual, but, as usual, the wood is beautifully integrated and the fruit just shines: blueberry, black cherries and a touch of mint. Wonderful delineation and the higher percentage of Cabernet Franc really works here. The palate is medium-bodied with pliant tannins, very smooth and beautifully balanced. Not a powerful Paul Sauer, but loaded with fruit and demonstrating succulence on the controlled and sustained finish. Superb.”

Det är bara att köpa, så många flaskor ni har råd och så länge flaskorna finns kvar, men jag gissar att det kommer att bli en strykande åtgång, då vinet är rejält hajpad av alla vinentusiasterna.
[Off-Topic, raderat, Thunberg]

Last edited by a moderator:
Toppen