Det är det enklaste och ’fuskigaste’ sättet att tillverka rosévin här, som
Ch Musar har gjort.
Ett äkta rosevin producerar man på ett helt annat sätt. Inte enbart att sätta en skvätt rödvin till det redan färdiga vinet. Jag skulle kalla det även att försämra originalvinet!
Med den bakgrunden är det billigare vinet att rekommendera, men var ni kan hitta vinet, får ni söka själv. Jag är ingen gratis rådgivare för
Vingubben eller någon annan heller, för att berätta alla detaljer hur ett vinköp går till och vill man veta mer om vinerna, kika gärna på
Vivino och
Wine-searcher, men mig veterligen får/kan man inte köpa vin utanför EU till Sverige.
Blanda inte ihop tips på viner med att tillhandahålla all information om hur man skaffar vinet, någonting måste ni fy fasiken klara av även på egen hand.
Obs! Det här har ingenting att göra med
vintomas, utan jag ville bara skriva om sånt, som jag känner för.
By the way. ”Vissa enklare roséviner framställs genom att man blandar in en liten mängd färdigt rött vin i ett färdigt vitt vin. Även om man på detta sätt kan få fram en rosa färg,
skiljer sig nyansen och smaken hos ett sådant vin ganska mycket från ett vin som framställts genom kortvarig maceration.”
Källa: jancisrobinson.com/ocw/
Översättning: DeepL/
P.S. Således är
Ch Musar Rosé ett enklare vin, med häftig prislapp! Prova gärna att försköna sättet som de tillverkar vinet, om ni klarar av det.