Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260605

Mocr

Medlem
Hansa i Malmö. De hade den på lagret och gick och hämtade en åt mig, när jag inte hittade den på hyllan (trots att lagersaldot sa att de skulle ha den inne). 🤷‍♂️

Sedan kan man väl slå fast att du fick en vip-behandling som inte var enligt regelboken. Men grattis till dig! :)

PinotGringo

Medlem
Nån som vill sälja in en på Tio Pepe Fino En Rama annat än med fomo? Är det gott, eller är det mer en kul grej, som typ Bojo noveau? Färsk jästdricka?

Johan L

Medlem
Nån som vill sälja in en på Tio Pepe Fino En Rama annat än med fomo? Är det gott, eller är det mer en kul grej, som typ Bojo noveau? Färsk jästdricka?

Jag tycker det är svingott tillsammans med en enkel charkbricka, går otroligt bra ihop. Rekommenderar verkligen att testa vinet i sådant sällskap. Vi har som en liten sommartradition att någon fin dag ta med en flaska till stranden, ihop med lite salami, lufttorkad skinka och kanske några goda oliver och har som picknick innan man går hem och fixar middagen.

Men fino är inte för alla, några av de jag har utsatt för just Tio Pepe Fino En Rama tycker inte om det alls. Men för under 200 kr är det ju en hyggligt smal sak att kolla av om man gillar det. Lite av grejen med just detta vin är väl att om man nu gillar fino så är det riktigt bra bang for the buck.

Och ja, "en rama"-metoden gör det godare, det är inte "en kul grej".
En bra artikel om det hela: https://www.decanter.com/learn/exploring-en-rama-sherry-445546/

Botri

Medlem
Det är mycket gott tycker jag. Och passar väldigt bra till lite ibericoskinka, Maraconamandlar och oliver. Har personer i min närhet som inte tycker om Fino särskilt mycket men som verkligen uppskattat Tio Pepe Fino En Rama.

Bastardo

Medlem
För er som är otröstliga pga utebliven sherry kan jag tipsa om några sänkningar från Quaffable Wines:
Palo Cortado Solera Cayetano del Pino
Artikel: 7345801
Nytt pris: 289
Gammalt pris: 389

Jag satsade på palo cortadon. Cayetano del Pino ska ju vara experter på sådan.
Tack för tipset, Mocr! Har också beställt en flaska Palo Cortado Solera Cayetano del Pino. Bra omdömen överallt och 35% rabatt är inte så tokigt.
Det kommer bli kanon till midsommaren med lite matjessill och potatissallad … 🥰
Jag gillar också mest just Palo Cortado. Det finns ganska dyra flaskor också, men det är lite overkill för en senior med begränsad budget …
P.S. Det finns hopp, när folk här kan prata om något annat än bara dyr champagne … ;)

Last edited:

Mocr

Medlem
Tack för tipset, Mocr! Har också beställt en flaska Palo Cortado Solera Cayetano del Pino. Bra omdömen överallt och 35% rabatt är inte så tokigt.
Det kommer bli kanon till midsommaren med lite matjessill och potatissallad … 🥰
Jag gillar också mest just Palo Cortado. Det finns ganska dyra flaskor också, men det är lite overkill för en senior med begränsad budget …
P.S. Det finns hopp, när folk här kan prata om något annat än bara dyr champagne … ;)
Varsågod. Nu hoppas vi på att de inte annulleras!

Mocr

Medlem
Det är som med allt antar jag: man kan behöva lära sig att tycka om det. Drick fino eller manzanilla minst 10-15 gånger så kanske det klarnar, gärna med trevliga tillbehör. Jag gillade det inte så mycket till en början men nu kan jag komma på mig själv att tänka: "fy va gott det skulle vara med en kall fino till detta!".
(Ja, jag dricker den riktigt kall. Ett av de få viner som jag gör så med.)

Men sedan finns det saker som man aldrig lär sig att gilla. För mig är det fisk. För vissa är det fino. :)

Sedan är det ju även så att om något är intressant så kan det vara lättare att gilla det. Sherry är intressant med sitt "flor" och sitt solerasystem. Det tilltalar.

Bastardo

Medlem
Det är som med allt antar jag: man kan behöva lära sig att tycka om det. Drick fino eller manzanilla minst 10-15 gånger så kanske det klarnar, gärna med trevliga tillbehör. Jag gillade det inte så mycket till en början men nu kan jag komma på mig själv att tänka: "fy va gott det skulle vara med en kall fino till detta!".
(Ja, jag dricker den riktigt kall. Ett av de få viner som jag gör så med.)

Men sedan finns det saker som man aldrig lär sig att gilla. För mig är det fisk. För vissa är det fino. :)

Sedan är det ju även så att om något är intressant så kan det vara lättare att gilla det. Sherry är intressant med sitt "flor" och sitt solerasystem. Det tilltalar.
Exakt! Hur många småbarn skulle tycka om surströmming första gång de provar den? ;) Jag har testat, men nej tack, det är ingenting som jag vill äta igen och det gäller tiotals andra så kallade delikatesser. Hummern till exempel var inte förut någon lyxmat, utan precis tvärtom. Och tänk en stund också vad de äter …
”Innan hummern hamnade på de fina restaurangernas menyer, var den enkel burkmat och gödning på åkrarna.”
Källa: https://varldenshistoria.se/

Bastardo

Medlem
Jag fick mejlet "Erlagd förskottsbetalning för beställning Ennnnnnn" nu, och det är ett gott tecken.
Skärmavbild 2026-06-08 kl. 08.44.11.png

Bastardo

Medlem
Obs! Ni som är riktiga sherry freaks, kika gärna på det här vinet: Bodegas Lustau Manzanilla Papirusa!
Men varför har bolis kategoriserat det till VIN, APERITIFER? Mig veterligen är det en Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda. De är lustiga på monopolet ibland .…
Om ni har inte provat vinet förut, kanske det är dags att göra det nu.

Skärmavbild 2026-06-09 kl. 21.14.41.png

Toppen