Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 24 februari 2023

Någon som handlade något? Tyckte detta var ett kul släpp för min smak och gröna nyfikenhet, törsten slog till och jag kom upp i rätt många flaskor :p

Sauv Blanc från Österrike är otrampade marker för min del och jag ser fram emot att jämföra den med Craggy. Diverse fräscha loirecabfranger på röda sidan men impulsköpte även Benanti Monte Serra från ett tidigare släpp efter att Grappes provare lovordade den
 
Någon som tidigare testat Clos de la Roilette?
Första gången i Sverige?
Lite osympatiskt prissatt på SB tycker jag, finns för runt ~€10-15 ute i Europa och via diverse distanshandel (då med tillslag på någon eller några tior)

Köpte från Idealwine men nu så verkar den vara slut där, lite kraftigare och syltigare bojo som för mig påminner mer om t.ex Albert Bichot's Moulin-à-Vent än annan Fleurie (av den begränsade mängd jag prövat)
 
Last edited:

Ozric

Medlem
Någon som tidigare testat Clos de la Roilette?
Första gången i Sverige?

Jag känner igen gula etiketten med häst på från ett släpp förra året, så den har förekommit innan såvida det inte var ett annat vin från samma tillverkare.

Jag beställde själv en flaska av den och en flaska Château Peybonhomme-les-Tours.
 

Tre

Medlem
Någon som tidigare testat Clos de la Roilette?
Första gången i Sverige?
Det här är åtminstone fjärde släppet för Roilette på SB. Typisk beaujolais med bananester som också drar lite åt ärtor och charcuterie. Prismässigt är denna typ av viner dock aldrig som i Frankrike, men vad gör det när det är så lite pengar?
 

Nodvall

Head Sommelier & Wine Buyer
Det va det jag tänkte också och slog till på en låda direkt.
Bott i Norge dem senaste åren så har väl inte alltid fullt med på lanseringarna.

Men är det typisk fleurie? Med lite mer kropp än dem andra appellationern eller är det mer likt en saftig bojo?
 

Hampe

Medlem
Jag känner igen gula etiketten med häst på från ett släpp förra året, så den har förekommit innan såvida det inte var ett annat vin från samma tillverkare.

Jag beställde själv en flaska av den och en flaska Château Peybonhomme-les-Tours.

Är samma såvitt jag förstår men årgång 2020. Har en flaska i källaren som jag köpte november 2021.
 
Roilette är typiskt tjock och fet Bojo som är lagringsduglig. Klart prisvärd trots att den ligger lite högre än ute i europa.
Deras Cuvée Tardive är ännu vassare, men den har jag bara köpt via näthandel innan.
 
Toppen