Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 24 januari 2020

Arbetade 2017 i Norge. På vägen hem hade jag 30fl vin i bagaget pga det bättre utbudet på vinmonopolet rörande kvalitetsdryck. Hittade röd bourgogne (Village och PC) från 2009 för under 600kr då tex. Ska försöka få in en tur till Oslo i år med sambon där mitt mål är att köpa lite vin
 

Bastardo

Medlem
Bara som kuriositet kan nämnas, att även i Finland kan några få sorter alkohol vara lite billigare än i Sverige eller Norge, men de är inte så många. Ett exempel är vodkan Russian Standard Imperia. Den kostar 801 riksdaler hos oss, 549,50 kr i Norge och 45,89 euro i Finland.
Med andra ord billigast i Finland! Så, även om ni skulle gilla fin vodka, betala inte vad det kostar i Sverige. :)
 

Adamanko

Medlem
@Patrik Sellin - vinbanken har skrivit att båda dessa var defekta. Din tanke om det?
92599 Weninger Steiner Kekfrankos 2015 309 kr
N: Stall, gödsel, plommon, jord och vanilj.
M: Svarta vinbär, plommon, bläck, blomjord, vanilj och blyerts. Tydliga fat, rejält jordigt, lite torr frukt. Känns betydlit äldre än det är. 86-88p

95292 Blaufränkisch Moric 2015 198 kr
N: Vanilj, blåbär, kryddpeppar och alkohol.
M: Lakrits, blåbär, myggmedel och fenol. Inte min typ av vin. 75-77p
 

DVI

Medlem
Ingen rusning überhaupt! 2010 Chiantin är borta nu men verkligen ingen brådska. Det mesta finns kvar. Och Calera - har inte prövat Selleck: vad är det som är så bra med den? Någon som provat just 2016?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ingen rusning überhaupt! 2010 Chiantin är borta nu men verkligen ingen brådska. Det mesta finns kvar. Och Calera - har inte prövat Selleck: vad är det som är så bra med den? Någon som provat just 2016?
Tror du menar 2013 Callera va. 2013 är ju klassad som en riktigt bra årgång i Napa. Sen är väl en välgjord PN från jänkarna alltid trevlig. Men tror 995 känns lite i fickan, och det finns andra trevligheter i den prisklassen.
 

DVI

Medlem
Tack. Helt rätt, det är ju 2013 som är en bra årgång. Men din analys stämmer nog rätt bra. Kanske några som ”lovat köpstopp”. Se hur länge det håller i sig...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tack. Helt rätt, det är ju 2013 som är en bra årgång. Men din analys stämmer nog rätt bra. Kanske några som ”lovat köpstopp”. Se hur länge det håller i sig...
Jag är en av dem som utlovat köpstopp på mig själv haha
 

Trydebull

Medlem
95472 Château Poujeaux 2017 367 kr
N: Svarta vinbär, ceder och cigarr.
M: Svarta vinbär, blyerts, tobak, ceder, vanilj och rosor. Stram, fin frukt, balanserade fat och tanniner. Gott nu. I en annan liga än Chasse Spleen. 89-91p
När man några gånger försökt sätta lite noter på 40-50-60-70 viner på större provningar så vet man vilken prestation som krävs för att göra omdömena rättvisa.

När man någon gång i någorlunda närtid efter dig, testat de flaskor du testar "i hundratal" @Patrik Sellin så ser man vilken skicklighet du har. Även om det här är en väldigt stiltypisk, och även habil/bra Bordeaux (vilket kanske i min värld gör just precis det här omdömet lättar än snittet), så skulle jag själv kunna skriva under på allt du plitat ner, ner till sista kommatecken. Inklusive den relativa direkta tillgängligheten. Och då inser jag att tiden du kan ge varje vin är otroligt begränsad.

Snyggt som fasiken!
 
Toppen