Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 25 augusti 2020

Daniel A

Administratör
Är det nån som testat Madeiran från HM Borges?
Aldrig för tidigt att börja bunkra inför julen :)
Det är en solid madeira! Var ett par år sedan jag drack den, men minns den med värme. Ber om ursäkt om jag sparkar in öppna kunskapsdörrar, men öppna den typ 1a advent och ta några glas innan jul så att den hinner få rejält med luft. Ett annat alternativ är att korka upp, hälla i karaff, och hälla tillbaka i flaskan några dagar innan den ska konsumeras.
 

matage

Medlem
Det är en solid madeira! Var ett par år sedan jag drack den, men minns den med värme. Ber om ursäkt om jag sparkar in öppna kunskapsdörrar, men öppna den typ 1a advent och ta några glas innan jul så att den hinner få rejält med luft. Ett annat alternativ är att korka upp, hälla i karaff, och hälla tillbaka i flaskan några dagar innan den ska konsumeras.
Blir det som vanligt så karafferas det en ansenlig mängd vid 1a advent med resten stående i kylen och sen smådricks det och fylls på hela vägen fram till jul :)
 
Det är en solid madeira! Var ett par år sedan jag drack den, men minns den med värme. Ber om ursäkt om jag sparkar in öppna kunskapsdörrar, men öppna den typ 1a advent och ta några glas innan jul så att den hinner få rejält med luft. Ett annat alternativ är att korka upp, hälla i karaff, och hälla tillbaka i flaskan några dagar innan den ska konsumeras.
vilka madeiror som går att få tag på i Sverige just nu skulle du rekommendera?
 

Daniel A

Administratör
vilka madeiror som går att få tag på i Sverige just nu skulle du rekommendera?
Om pris inte är en faktor så är bästa julflaskan: N.V. Barbeito Malvasia Vo Vera, 30(+) år

Sedan finns det ett gäng av Blandys colheitor: 2003 Bual, 2002 Sercial, 2000 Verdelho, 2004 Malmsey. Skrivna i ordningen jag själv hade prioriterat. Av någon anledning har jag aldrig riktigt kommit överens med Blandys malmsey, men det betyder ju inte att den är dålig. Om det är det lite sötare som efterfrågas hade jag hellre köpt Borges i detta släpp.

Och det är typ det; utbudet är ganska skralt.

(Finns även en 1977 Pereira d'Oliveira Boal som är fantastiskt god, men det är någon som tryckt snett när den prissattes. De flaskor jag köpt har kostat strax under tusenlappen (utanför systemet) och drygt tusenlappen (på systemet). Att viner blir dyrare är vi ju vana vid, men madeira har banne mig inget fog för att gå upp 75 % i pris från ett år till ett annat (dessutom samma årgång, och misstänker jag, samma buteljering).)
 

bacchus

Medlem
Det är en solid madeira! Var ett par år sedan jag drack den, men minns den med värme. Ber om ursäkt om jag sparkar in öppna kunskapsdörrar, men öppna den typ 1a advent och ta några glas innan jul så att den hinner få rejält med luft. Ett annat alternativ är att korka upp, hälla i karaff, och hälla tillbaka i flaskan några dagar innan den ska konsumeras.
Hur är sötman? Inte "sötsliskig" väl?
 

Daniel A

Administratör
Hur är sötman? Inte "sötsliskig" väl?
Lite svårt att svara på. Det där med tolerans mot sötma verkar vara väldigt olika från gom till gom. Jag tycker ju praktiskt taget att all madeira har tillräckligt hög syra för att förhindra det sliskiga intrycket (åtminstone de som är "druvrena" - enklare madeira kan vara lite klumpig).

Själv föredrar jag helt klart bual framför malmsey, just eftersom jag inte tycker det extra sockret i den senare behövs. Malmsey blir för mig riktigt bra först när det är ordentligt gammalt.
 

bacchus

Medlem
Lite svårt att svara på. Det där med tolerans mot sötma verkar vara väldigt olika från gom till gom. Jag tycker ju praktiskt taget att all madeira har tillräckligt hög syra för att förhindra det sliskiga intrycket (åtminstone de som är "druvrena" - enklare madeira kan vara lite klumpig).

Själv föredrar jag helt klart bual framför malmsey, just eftersom jag inte tycker det extra sockret i den senare behövs. Malmsey blir för mig riktigt bra först när det är ordentligt gammalt.
Tack för bra svar! Enig om det där med syran. Precis som att en söt Riesling inte blir sötsliskig. Kanske slår till på en då.
 

matage

Medlem
Plockade upp en Borges imorse och upptäckte först vid hemkomst att jag ryckt en Sercial och inte Malmsey.... blir till att åka tillbaka då...
 
Toppen