Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 26 januari 2021

Cujo

Medlem
Går ju inte hitta 2014 någon annanstans så förmodligen har bolaget fått hela produktionen till ett bra pris, frågan är varför?
(Med det sagt så kommer jag såklart försöka hugga minst en flaska....)
 

BallyJ

Medlem
Hmm, informationen om lagringstiden på SB stämmer inte med Luthiers hemsida för Gran Reserva 2012 som ligger på fat i 32 månader, Reserva 2016 ligger dock på fat i 28 månader medans SB endast anger 26 månader. Det kan såklart vara så att olika årgångar lagras olika länge på fat men att Reservan skulle lagras längre GR känns osannolikt.
 

Johpe

Medlem
Jag har nu löst mysteriet med Territorio Luthier Gran Reserva 2014 genom att kontakta producenten i Spanien. Det är helt enkelt så att det är olika vin och den GR som nu kommer säljas i Sverige är inte samma som den GR som säljs i Spanien. De kommer börja sälja sin "riktiga" GR 2014 om några veckor i Spanien som då kostar ca 190 euro (att jämföra med den svenska varianten för 339 kr). Den som ska säljas i Sverige (och enbart Sverige) har en annan druvblandning, andra tunnor vid tillverkning och lagring och kortare lagringstid. Han säger vidare att vinet har liknande stil men att den för 190 euro så klart är på en helt annan nivå. Men givetvis tycker han ju att även den svenska GR är ett bra vin (konstigt vore det väl annars).
 

Adamanko

Medlem
Jag har nu löst mysteriet med Territorio Luthier Gran Reserva 2014 genom att kontakta producenten i Spanien. Det är helt enkelt så att det är olika vin och den GR som nu kommer säljas i Sverige är inte samma som den GR som säljs i Spanien. De kommer börja sälja sin "riktiga" GR 2014 om några veckor i Spanien som då kostar ca 190 euro (att jämföra med den svenska varianten för 339 kr). Den som ska säljas i Sverige (och enbart Sverige) har en annan druvblandning, andra tunnor vid tillverkning och lagring och kortare lagringstid. Han säger vidare att vinet har liknande stil men att den för 190 euro så klart är på en helt annan nivå. Men givetvis tycker han ju att även den svenska GR är ett bra vin (konstigt vore det väl annars).
Hur ska vi bokföra det i CT? Territorio exclusive swedish version?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag har nu löst mysteriet med Territorio Luthier Gran Reserva 2014 genom att kontakta producenten i Spanien. Det är helt enkelt så att det är olika vin och den GR som nu kommer säljas i Sverige är inte samma som den GR som säljs i Spanien. De kommer börja sälja sin "riktiga" GR 2014 om några veckor i Spanien som då kostar ca 190 euro (att jämföra med den svenska varianten för 339 kr). Den som ska säljas i Sverige (och enbart Sverige) har en annan druvblandning, andra tunnor vid tillverkning och lagring och kortare lagringstid. Han säger vidare att vinet har liknande stil men att den för 190 euro så klart är på en helt annan nivå. Men givetvis tycker han ju att även den svenska GR är ett bra vin (konstigt vore det väl annars).
Vilket luredrejeri anser jag. Rapportera till Äkta vara som årets bluff!
 

MagnusH70

Medlem
Jag har nu löst mysteriet med Territorio Luthier Gran Reserva 2014 genom att kontakta producenten i Spanien. Det är helt enkelt så att det är olika vin och den GR som nu kommer säljas i Sverige är inte samma som den GR som säljs i Spanien. De kommer börja sälja sin "riktiga" GR 2014 om några veckor i Spanien som då kostar ca 190 euro (att jämföra med den svenska varianten för 339 kr). Den som ska säljas i Sverige (och enbart Sverige) har en annan druvblandning, andra tunnor vid tillverkning och lagring och kortare lagringstid. Han säger vidare att vinet har liknande stil men att den för 190 euro så klart är på en helt annan nivå. Men givetvis tycker han ju att även den svenska GR är ett bra vin (konstigt vore det väl annars).
Låter lite som Borgogno Barolo Riserva 2008....
 

MagnusH70

Medlem
Berätta mer!
Här fanns en diskussion:

Mycket talar för Cuvee Suedoise (bolagets flaska till höger)
Visa bifogad bild 10830

Men flaskorna måste ju ha tappats redan 2012 (tre år minimum på fat för riserva), varför en speciell etikett (ful dessutom) för Sverige? För det kan ju inte gärna vara något annat innehåll i flaskorna, vad skulle konsortiet säga då... o_O
 

chambertin

Medlem
Han gör skillnad på dem genom att kalla den svenska för Territorio Luthier Gran Reserva 2014 och den spanska för Luthier Gran Reserva 2014. (och tillverkaren heter dessutom: Bodegas Territorio Luthier)
Håller med om att detta tillvägagångssättet känns lite udda och defintivt inte signalerar att dom är rädda om varumärket.
Det vanliga i Spanien är ju att man benämner den ena och dyrare/bättre/exklusivare som Gran Reserva Especial för att skilja två GR åt.
 

Johpe

Medlem
Håller med om att detta tillvägagångssättet känns lite udda och defintivt inte signalerar att dom är rädda om varumärket.
Det vanliga i Spanien är ju att man benämner den ena och dyrare/bättre/exklusivare som Gran Reserva Especial för att skilja två GR åt.
Absolut, men sen tror jag att den stora majoriteten i Sverige inte har en aning om att det finns ett (väldigt limiterad) vin med nästan samma namn som kostar 190 euro istället för 339 kr. De allra flesta kommer se "gran reserva" o tänka "det har jag hört är bra". Och jag tror själv att den för 339 kr kommer vara bra så jag ska köpa mig ett gäng flaskor. Givetvis inte så bra som det för 190e, men nu vet man iaf vad det är man får när man köper det och tillverkaren verkade absolut inte ha varit ute efter att luras på ngt sätt när jag var i kontakt med dem. (De var jättetrevliga o erbjöd mig att få prata med enologen om vinet om jag ville veta mer och att besöka dem osv)
 

Adamanko

Medlem
Man känner sig som en frustande häst i startboxen. Äntligen!!! Fast jag kommer vara föredömligt återhållsam. Men några Stefano Amerighis Syrah och en Kelman. Största risken för impulsköp ligger nog på Cordiers vita.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Man känner sig som en frustande häst i startboxen. Äntligen!!! Fast jag kommer vara föredömligt återhållsam. Men några Stefano Amerighis Syrah och en Kelman. Största risken för impulsköp ligger nog på Cordiers vita.
Bra producent och årgång. Cordier gör en ju inte besviken. 199 kan man väl alltid undvara? :rolleyes:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nöjde mig att inte handla något i detta släpp. Som @Viktor Mörberg säger; Släpps för mycket bra i Februari. Var lite sugen på Albert Bichot - Meursault. Men 749 pix är den värd det? Vad säger forumet?
 
Toppen