Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 28 april 2023

Sonderlese

Medlem
Poängen är inte kopplad till priset. 90-92p poäng är ju inte direkt låga poäng. Jag tycker inte att Cristal var bättre än Moët 15 eller Heidsieck 13 som var med på ett senare släpp. Den var inte heller i närheten av hur jag uppfattade Cristal 12 var när den släpptes.
Inte bättre än Möët 15... OMG, nu går det utför för LR! Dags att JBL pensioneras!!!
 

Per Stade

Lege artis
thefinestbubble är en säljare av vin och de verkar inte ha så stort utbud, men jag hittade alla fall ett välkänt ’hus’ som de hade några recensioner av. Då vet jag nästa gång vad ska jag satsa på och det ligger cirka en sjättedel av priset på Cristal. ;)
För mig personligen finns det oerhört få viner som jag någonsin skulle vilja betala så stora summor för, men to each their own …

Alltför många gånger har jag druckit både vin och sprit med prislappar, som du inte vill veta.
Det handlar om upplevelsen.
Vissa människor bestiger berg.
Andra hoppar fallskärm.
Det handlar om att kolla gränsen.
Det handlar om upplevelsen.
Du provar och antingen tycker du att det är fantastisk.
Eller också att det inte var värt det.
Men din upplevelse är din egen.
Du kan aldrig riktigt förstå vad andra upplever och känner.
Så sluta bry dig om priset när du skriver i det här forumet.
Berätta hellre om vilket hus, som du tänker satsa på.
Och varför.
 

Bastardo

Medlem
Kom igen nu, jag är nyfiken på vilket ”hus” som passerat ditt nålsöga!
Ok, vi kör, bara därför att det är du. Men kom ihåg att jag dricker champagne väldigt sällan. Jag gillar Pierre Peters och har även druckit den ett par gånger, men det som är lite märkligt i mina ögon med champagne att även de enklaste flaskorna brukar få helt ok betyg. Så är det inte i stilla vinernas värld.
Fast innan dess köpte jag en Guy Charlemagne Blanc De Blancs årgångschampagne till mina vänner när de köpte ett nytt hus. Det var den bästa som de hade smakat någonsin och naturligtvis för mig med. Vilken underbar upplevelse! Jag törs inte påstå att det var årgång 1990, men det kunde ha varit det.
Jag hade till och med en bok av champagne förut, men jag gav den till Erikshjälpen efter många år, då jag hade inte så stor nytta av den längre. Och det som gäller för alla viner, kunskap av champagne är en färskvara så den går nästan inte läsa/bläddra när den börjar blir gammal. Kanske bara i syfte om ett visst vin blev så bra med åldern, som skribenten hade förutspått.
Till sommaren tänkte jag hur som helst köpa ett par flaskor som jag tänkte bjuda till mina närmaste vänner. De är inga kännare heller, så det är lite onödigt att vräka på någon högre kvalitet, alltså knappast någon årgångsskumpa. De nöjer sig nog med relativt enkla sorter, skulle jag tro, om man bedömer sättet de hinkar i sig …
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Om man nu ska jämföra päron, murklor och grodlår så ligger väl Pierre Peters l'Étonnant Monsieur Victor en bra bit över 3000 om man ska tro wine-searcher. Då framstår ju Cristal som ett fynd... Mig veterligen så får väl Roederers standard också väldigt bra omdömen.

Jag hinkar i mig när det är gott. Annars är jag rätt så nykter...
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Om man nu ska jämföra päron, murklor och grodlår så ligger väl Pierre Peters l'Étonnant Monsieur Victor en bra bit över 3000 om man ska tro wine-searcher. Då framstår ju Cristal som ett fynd... Mig veterligen så får väl Roederers standard också väldigt bra omdömen.

Jag hinkar i mig när det är gott. Annars är jag rätt så nykter...
Jag menade med termen: ’hinka i sig’, ett lite ovårdad och glupskt sätt att inmundiga högkvalitativa drycker … ;) Att man sveper ett glas vin på en gång, utan att varken dofta på vinet eller smutta på det, som är annars vanligt bland kännare och livsnjutare.
Hade inte heller tänkt att köpa 2015 Pierre Peters L'Etonnant Monsieur Victor Blanc de Blancs Grand Cru, hur som helst … Är man så okultiverad vindrinkare som mina vänner, så är det lite bortkastad att bjuda för fina viner, tycker jag.
 

buteljen

Medlem
Systemet ballar som vanligt ur :mad: och jag har tydligen gjort två likadana beställningar av Cristal :rolleyes:. Nu är frågan om det är meningen att jag skall behålla båda beställningarna eller om jag skall avboka den ena ..... :D
 
Last edited:

Vic

Medlem
IMG_5758.jpeg

Han var lika harmonisk och behaglig som recensenterna gav uttryck för. Tur att man sög hem på några till av honom, ska bli spännande att följa framgent. Den kan säkert utvecklas mer.
 
Toppen