Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 30 maj 2025

Bastardo

Medlem
Bra information. Vet du med dig några fler viner från systembolaget som är clarete?
Tack för berömmet!
De här två ser ut att höra till samma grupp, fast stavningen är lite annan.

Jag tycker mycket om tyska roséviner som har lite restsocker i sig. Just nu är det svårt att hitta sådana på bolis, för de listar inte sockermängden på vinerna från beställningssortimentet, men det här vinet ser ut att ha fått ganska bra recensioner:

Och på winefamly.com/ finns det här vinet, men priset är lite för högt, anser jag:
Johannes Hörner Rose Feinherb 2024

Jag är inte annars så himla duktig på alla typer av viner, men har hållit på med länge … om man säger så, och nu har jag redan några källor som jag betalar för. Kommer att skaffa på sikt även Wine Spectators digitalutgåva, för den är inte så dyr alls och det är nästan lika bra som JR. Hade den på ett prov en kort stund, och jag gillar mer deras sökmöjligheter, där man kan söka viner efter vad de kostar också. Det kan man inte göra på JR.

Last edited:

Per Stade

Lege artis
Enligt min enkla smak, det är ju trevligt att sitta på altanen och dricka rosé, så ska rosé vara gjord på pinot noir.
Upptäckte för några år sedan rosé från Sancerre.
Prova till exempel den här: Fournier Sancerre Rosé Les Belles Vignes, 2024
Och nestorn @Hans Artberg ger faktiskt godkänt till det här vinet: This is the Idiot Pinot Noir Rosé, 2024
"Ung rak enkelsyrlig Riesling..."
Också det gjort på pinot noir, så vi verkar ha liknande smak.
Ber om ursäkt för att jag citerade fel omdöme av @Hans Artberg.
Så här skrev han om This is the Idiot Pinot Noir Rosé, 2024
"Ljus rosa; ung ren smakrik frukt..." G.

För övrigt tycker jag att hans betygsättning av viner är hård men rättvis.

Bastardo

Medlem
Nu har BKWine publicerat deras genomgång av årets roséviner på bolis. Jag tycker att Jack är en jätteduktig provare och kan förmedla med några få ord hur vinet smakar etc. Men sen är det alltid svårt att tolka hur ett vin är bara genom så kort beskrivning. Betyget underlättar dock avskevärt.

Toppen