Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 6 oktober 2020

Niklas.Ö

Medlem
Det var lugnt och fint på Hansa idag och jag hade inga problem med att plocka mina val i något som för mig var årets släpp.
12 Santa Duc Quatre Terres-18, druckit 4 årgångar av denna innan och den levererar alltid över sitt pris. Brukar bjuda på detta på min fölsedag.
3 vardera av Crystallum Mabalel och Cuvee Cinema-19, min favoritpinne av alla jag smakat. Dessutom lite i särklass.
2 Vignes de l'hospice-17. drack -15 av denna för nån månad sen och det var nog det bästa jag någonsin druckit. Hade det inte varit en sån massiv lansering så hade jag köpt fler. Får se om det finns kvar till nästa månad...
...av detta ganska medelmåttiga överprissatta vin... :p

Santa Duc 4 Terres brukar vara finfin och tål dessutom lagring väldigt bra.

Efter att öppnat en santa duc les quatre terres kan jag bara instämma i era "hyllningar" riktigt gott och prisvärt vin som föll både mig och frugan i smaken så ångrar redan att jag inte beställde fler flaskor... Får bli fler av nästa årgång men i väntan på det får ni gärna dela med er om ni har tips på några andra likvärdiga viner som finns tillgängliga för beställning via sb
 

The Wall

Medlem
Efter att öppnat en santa duc les quatre terres kan jag bara instämma i era "hyllningar" riktigt gott och prisvärt vin som föll både mig och frugan i smaken så ångrar redan att jag inte beställde fler flaskor... Får bli fler av nästa årgång men i väntan på det får ni gärna dela med er om ni har tips på några andra likvärdiga viner som finns tillgängliga för beställning via sb
Jag tror att det ska gå att hitta vinet utomlands om man letar lite, men då bör man köpa lite mer än en flaska för att fördela ut fraktkostnaden.
Santa Ducs "vanliga" Gigondas för 260 kr brukar vara pålitlig och lagringsduglig, men det är å andra sidan nästan dubbla pengen jämfört med 4 Terres.
 

Adamanko

Medlem
Efter att öppnat en santa duc les quatre terres kan jag bara instämma i era "hyllningar" riktigt gott och prisvärt vin som föll både mig och frugan i smaken så ångrar redan att jag inte beställde fler flaskor... Får bli fler av nästa årgång men i väntan på det får ni gärna dela med er om ni har tips på några andra likvärdiga viner som finns tillgängliga för beställning via sb
Önskar att jag hade! Önskar att jag hade en massa tips på viner med samma leverans för den pengen. Det hade sparat en hel del pengar. Men det har jag inte. Det enda som jag kommer att tänka på är ett vitt - Tahbilk Museum release Marsanne som kommer på TS regelbundet. Har inte hunnit smaka deras vanliga Marsanne som finns på BS, men den står helt klart på listan.

Vi borde ha en tipstråd som heter budgetviner på forumet.
 

Niklas.Ö

Medlem
Önskar att jag hade! Önskar att jag hade en massa tips på viner med samma leverans för den pengen. Det hade sparat en hel del pengar. Men det har jag inte. Det enda som jag kommer att tänka på är ett vitt - Tahbilk Museum release Marsanne som kommer på TS regelbundet. Har inte hunnit smaka deras vanliga Marsanne som finns på BS, men den står helt klart på listan.

Vi borde ha en tipstråd som heter budgetviner på forumet.
Bra idé med tipstråd om budgetviner och tack för tipset om det vita det ska jag hålla koll efter när det kommer in igen
Om vi bortser från prisvärdheten och enbart går på smaken finns det något tips som påminner om quatre terres. Ska iaf börja med att testa deras vanliga gigondas som the wall tipsade om här ovanför. Är hyfsad nybörjare men försöker läsa och smaka mig till mer kunskap, för att hitta liknande alternativ själv på sb vad är det man ska gå efter i deras beskrivningar och i vilken prioritetsordning. Börja med distrikt/område, sen druvblandning, cirklarna med fyllighet, strävhet och fruktsyra och slutligen smaknoterna eller ska man lägga större värde vid smaknoterna?
 

Adamanko

Medlem
Bra idé med tipstråd om budgetviner och tack för tipset om det vita det ska jag hålla koll efter när det kommer in igen
Om vi bortser från prisvärdheten och enbart går på smaken finns det något tips som påminner om quatre terres. Ska iaf börja med att testa deras vanliga gigondas som the wall tipsade om här ovanför. Är hyfsad nybörjare men försöker läsa och smaka mig till mer kunskap, för att hitta liknande alternativ själv på sb vad är det man ska gå efter i deras beskrivningar och i vilken prioritetsordning. Börja med distrikt/område, sen druvblandning, cirklarna med fyllighet, strävhet och fruktsyra och slutligen smaknoterna eller ska man lägga större värde vid smaknoterna?
Tycker det är svårt att rekommendera hur man ska dyka in i vinvärlden. Man gör väl på ett sätt som passar den man är antar jag. Själv har jag försökt omfatta hela vinvärlden på en gång. Och upptäckt att dom gör bra viner över allt. Och att alla druvor kan bli till bra viner. Jag har lagt största krutet på bolagets tillfälliga sortiment och haft stor nytta av våra provsmakares noter. Men även utan dom så kommer det ju ofta tips i trådarna. Jag hade börjat där. Och sen provat och provat och provat. Kanske hittar du en favoritdruva eller distrikt. Jag har inte hittat någondera. Däremot favoritproducenter. Santa Duc är en. Det jag HAR lärt mig är att när folk talar om kraftpaket, så är det nog inget jag behöver prova. Men där folk säger att ett vin är elegant - då är chansen stor att jag gillar det.

Men jag förstår att många gärna vill beta av en druva i taget. Och ett område i taget. Är det så man vill göra - så gör så. Och lycka till. Mycket njutning ligger framför dig. ;)
 

Sarco

Medlem
Bra idé med tipstråd om budgetviner och tack för tipset om det vita det ska jag hålla koll efter när det kommer in igen
Om vi bortser från prisvärdheten och enbart går på smaken finns det något tips som påminner om quatre terres. Ska iaf börja med att testa deras vanliga gigondas som the wall tipsade om här ovanför. Är hyfsad nybörjare men försöker läsa och smaka mig till mer kunskap, för att hitta liknande alternativ själv på sb vad är det man ska gå efter i deras beskrivningar och i vilken prioritetsordning. Börja med distrikt/område, sen druvblandning, cirklarna med fyllighet, strävhet och fruktsyra och slutligen smaknoterna eller ska man lägga större värde vid smaknoterna?

Jag tycker att du ska gå med i Munskänkarna och (när det är möjligt igen) gå 1-betygs eller druvkursen. Bra kurser och tidningen i sig är värd medlemskapet + möjlighet till provningar etc.

Annars tycker jag att Adamanko skriver kloka saker här ovan. Prova, upptäck och utvecklas helt enkelt. Jag har hittat några recensenter som jag oftare håller med och när bolaget har sina nysläppsprovningar så brukar jag följa några av deras tips.
 
Toppen