Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 8 mars 2024

Thirsty

Smygnykterist
DrumDet är väl lite det den här diskussionen går ut på? Tim Atkin tycker fel och alla andra tycker rätt? ;)
Som konsumentupplysning är det väl bra att många tycker lika? Jag brukar bli glad om jag ser att mina betyg hamnar i samma härad som andras, särskilt på det jag själv tycker är bra. Jag kollar dock aldrig någon annan innan jag skriver. Inte ens mina egna från tidigare år. Vid något enstaka tillfälle, när något sticker ut, kollar jag WA, WE, JS och liknande innan jag postar för att se om det är värt att lägga in en jämförelse.
Smaken är ju subjektiv, så absolut "fel" kan det aldrig bli. Däremot kan man ju anse att en stor avvikelse från medelvärdet är ett "fel" is sig. Ett exempel är rosé från Provence där jag konsekvent ligger minst 10 punkter under medelpoängen från andra kritiker. Min bedömning är inte "fel" utifrån min smak, men den är kanske inte till hjälp (fel?) för den som är ute efter den typen av vin.
Instämmer, det var det som var poängen 🥁
Man lär sig vad olika föredrar och hur de viktar poäng samt vem/vilka som synkar med ens egen uppfattning (vilka är den/de som känns relevant att kolla).
 

Bastardo

Medlem
Det är väl lite det den här diskussionen går ut på? Tim Atkin tycker fel och alla andra tycker rätt? ;)
Som konsumentupplysning är det väl bra att många tycker lika? Jag brukar bli glad om jag ser att mina betyg hamnar i samma härad som andras, särskilt på det jag själv tycker är bra. Jag kollar dock aldrig någon annan innan jag skriver. Inte ens mina egna från tidigare år. Vid något enstaka tillfälle, när något sticker ut, kollar jag WA, WE, JS och liknande innan jag postar för att se om det är värt att lägga in en jämförelse.
Smaken är ju subjektiv, så absolut "fel" kan det aldrig bli. Däremot kan man ju anse att en stor avvikelse från medelvärdet är ett "fel" is sig. Ett exempel är rosé från Provence där jag konsekvent ligger minst 10 punkter under medelpoängen från andra kritiker. Min bedömning är inte "fel" utifrån min smak, men den är kanske inte till hjälp (fel?) för den som är ute efter den typen av vin.
Precis. Och vi vet vid det här laget att vi ska inte tro så exakt på dina omdömen om roséviner … utom bara på det sättet att kolla vilket vin får högsta betyg. :)
 

Bastardo

Medlem
Patriks rosébetyg korrelerar väldigt bra med mina egna...tydlig kausalitet, den objektiva bedömningen måste vara att rosé är skräp :ängel:
Glöm inte bort att det även finns roséchampagne … och att det finns många här som gillar skumpa. :cool: Vi törs inte få deras vrede på oss!
 

Swedish

Medlem
B
Vad vissa ’waster of mine’

Nej då, jag har aldrig litat på den här pajasen så värst mycket och kommer inte att ens läsa hans kommentarer om viner, det gäller alltså Mr. Atkins.
Snälla, rara, söta, fina @Bastardo . Jag brukar sällan blanda mig in i diskussioner men personangrepp på personer som inte ens är närvarande är inte ok. Seriöst: pajas? waster of wine? På vilka grunder? Att betygen inte korrelerar med ditt excelark av andra bedömare?

Poängdiskussionen är en sak och den kommer jag inte blanda mig i men ordvalen?! Ordval som förminskar en annan persons kunskap och kompetens.

Jag gillar Tim Atkin. När han skriver om Sydafrika, Rioja, Ribera, Sydamerika osv. så är han faktiskt där. Inte en, två, tre dagar och går på tastings men han är där i två, tre, fyra, veckor. Det ger kunskap på djupet i mina ögon.

Så diskutera gärna poäng hit och dit om du känner för det men välj dina ord med omsorg när du uttrycker dig om en annan person. Och lycka till med dina Master of Wine studier.
 

Bastardo

Medlem
Snälla, rara, söta, fina @Bastardo . Jag brukar sällan blanda mig in i diskussioner men personangrepp på personer som inte ens är närvarande är inte ok. Seriöst: pajas? waster of wine? På vilka grunder? Att betygen inte korrelerar med ditt excelark av andra bedömare?

Poängdiskussionen är en sak och den kommer jag inte blanda mig i men ordvalen?! Ordval som förminskar en annan persons kunskap och kompetens.

Jag gillar Tim Atkin. När han skriver om Sydafrika, Rioja, Ribera, Sydamerika osv. så är han faktiskt där. Inte en, två, tre dagar och går på tastings men han är där i två, tre, fyra, veckor. Det ger kunskap på djupet i mina ögon.

Så diskutera gärna poäng hit och dit om du känner för det men välj dina ord med omsorg när du uttrycker dig om en annan person. Och lycka till med dina Master of Wine studier.
Ojsan, vad känslig man var … ;) Ok, det var kanske lite dåligt ordval, men jag skrev aldrig ”waster of wine”, det var du som gjorde det.
Märkligt att ingen har gripit in då folk här har kallat mig personligen med mycket grövre ord! Var fanns sedlighetsroteln då?
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Ojsan, vad känslig man var … ;) Ok, det var kanske lite dåligt ordval, men jag skrev aldrig ”waster of wine”, det var du som gjorde det.
Märkligt att ingen har gripit in då folk här har kallat mig personligen med mycket grövre ord! Var fanns sedlighetsroteln då?
Mea culpa för waster of mine. Jag läste wine istället för mine
 

Bastardo

Medlem
Köpte lite Fass 8. Blir intressant att testa sida vid sida med 2021an
Du får god spätlese för samma pris, eller ännu billigare, dessutom ett vin som är kanske ett år äldre. Eller är det just Kabinett som är din grej? :)
Jag tycker personligen att man får mest valuta för Spätlesen, men vi alla har olika smak.
 
Tittade på mina noter för 2021: jag var inte alls lika imponerad av den årgången. Den var mycket mer knuten och återhållsam.
Har testat båda nu. Sambon satte 2021 högre än 2022. Själv tycker jag inte att det är lika solklart. Syran i 2021 passade bätttre till koreansk mat (tänk kimchi), men 22an var trevligare som solo med sina mer mogna druvor. Skulle dock inte gå över 91 för någon av dem.
 
Toppen