Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 8 september 2020

BallyJ

Medlem
Kul att kunna "lura" monopolet ibland:D är dock inte förvånad att det finns kvar några 2016 Vignes de L'Hospice på SB då priserna av någon anledning är väldigt höga på just det vinet i Sverige från Guigal jämfört med EU. Var likadant med 2015, den fanns också kvar länge och då pratar vi verkligen toppårgång. Mest intressant är dock att priset har legat på exakt samma nivå de tre senaste årgångarna.
 

BallyJ

Medlem
Galet bra, knappt någon skillnad gentemot tidigare år. Trodde med tanke på James Sucklings betyg att de skulle daska på hundring på den i år.
ändå mer än 10% prisökning jämfört med 2013, men jag håller såklart med och jämför man med Gaja Rennina som gick upp i pris med 55% vs 2013 så ser jag ökningen av Pianrosso som ytterst modest.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Var tvungen att jobba utanför hemmet igår så jag missade släppet. Såg dock i morse att lokala bolaget hade 12 flaskor kvar av Piccolomino. Då jag ändå tänkte hämta månadens beställda vin så tidigarelade jag den korta promenaden till bolaget och lassade på ett antal flaskor Piccolomino samt några Coursodon. 18 ska tydligen vara ännu vassare än 15 i norra Rhone (enligt vissa initierade) så det blir nog att tanka några flaskor av bra producenter när de dyker upp. Jag stod i ungefär 10 minuter och pratade framtiden för tillfälliga sortimentet hos lokala butiken och under tiden försvann de kvarvarande flaskorna från hyllan. Ibland har man lite tur :)
 

matage

Medlem
Mitt köpstopp gick sådär... svängde in för att plocka upp en enkel VS-cocnac till min duxelles (Wellington in the making) och där stod det ju Brunello di Montalcinos på hyllan... så det blev tre såna och två Giant Steps bara för den lät intressant..
 

Boletus

Medlem
Var tvungen att jobba utanför hemmet igår så jag missade släppet. Såg dock i morse att lokala bolaget hade 12 flaskor kvar av Piccolomino. Då jag ändå tänkte hämta månadens beställda vin så tidigarelade jag den korta promenaden till bolaget och lassade på ett antal flaskor Piccolomino samt några Coursodon. 18 ska tydligen vara ännu vassare än 15 i norra Rhone (enligt vissa initierade) så det blir nog att tanka några flaskor av bra producenter när de dyker upp. Jag stod i ungefär 10 minuter och pratade framtiden för tillfälliga sortimentet hos lokala butiken och under tiden försvann de kvarvarande flaskorna från hyllan. Ibland har man lite tur :)
Då var du där max 20 minuter före mig :)
EDIT: i morse såg jag nu, trodde du var där igår innan stängning. Mea culpa.
 

Krabban

Medlem
Någon som plockade en Sandhi Central Coast Chardonnay? Funderar på att köpa imorgon - blev väldigt förtjust i deras Sta Rita Hills chardonnay när jag provade den häromåret.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Några kända röster eller mer vänner till dig? Har nämligen inte hört detta förut.
Ser ut som att jag uttryckte mig lite klumpigt och alltför generellt. 2018 i norra Rhone är generellt en ok/bra årgång (= inte så bra som 2015) men ju längre norr ut man kommer så blir den bättre och bättre. Framför allt i norra St Joseph och Cote-Rotie där de producenter som fixade den snabba skörden och värmen säger sig göra riktigt bra långlivade viner som t.o.m kan överträffa 2015. Längre söderut verkar det bli större problem med överextraktion och hög alkohol etc. Södra Rhone hade mycket större problem där man på vissa ställen förlorade upp till 50% av fra grenache. Syrah klarade sig bättre. Allt kommer från div vingårdsbesök förra året (jag önskar att jag kunde kalla dem mina vänner :rolleyes:)
 
Toppen