Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips! Bästa skumpan för trehundring?

SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Hans A-g skrev:
Krug88
"Lanson går ju inte att dricka, fullkomligt vidrig"

Undrar när du drack Black Label senast (när Juhlin fördömde den -99?) - Lanson har förbättrats markant sista året.
När nån kommer med såna här stroppigheter finns bara ett: BLINDTEST. 30 blandade champisar, Lanson en av dem.
Jag tror du då skulle lära dig mycket - bl a om dig själv...

För att vara korrekt så ger Richard Juhlin Black Label 70 poäng men han förordar lagring, i upp till 20 år då den är väldigt vass och innehåller en hel del syra.

Jag håller med dig om att Lanson utvecklats men inte för Black Label. Att Bruno Paillard nu är en av ägarna kanske borgar för att Lanson kommer tillbaka till den klass de höll på 50-60 talet

PS. Har också för mig att RJ sågade Lanson Rose i samband med sågningen av Systembolagets champagnesortiment år 1999 DS
 
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

För övrigt anser jag att du kan ta Palmer Millésime Brut (nr 7867) istället för B&B varianten som bör ligga ett tag (om man nu inte slår till på Jacquesson :) )
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

CH skrev:
Bland de som är nämnda så är det nog den mest lämpliga men de kommer nog som vanligt gnälla på priset precis som du säger.
Hur många rör det sig om?

Inte så många tror jag. 20-30 kanske men nu blev det R & L Legras så vi får se om den gick ner sen :)
 

R.P

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Jos skrev:
Clouet hade jag i åtanke men även Palmer BdB 02. Clouet kändes lite trist men den är ju iofs alltid bra.. Palmer 02 har jag ju faktiskt också druckit men kommer inte ihåg vad jag tyckte faktiskt. Ang. Delamotte så är det väl den som heter Operakällaren? Det känns lite för b att ge bort flaskor som det står operakällaren på i så fall.

Hos SS står det cuveé operakällaren...om etiketten på flaskan spelar roll så kanske ni borde köpa in ett känt bubbel, som gemene man kan känna igen. ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

R.P skrev:
Hos SS står det cuveé operakällaren...om etiketten på flaskan spelar roll så kanske ni borde köpa in ett känt bubbel, som gemene man kan känna igen. ;)

Så gemene man känner inte till Operakällaren?



Det blev R & L som sagt men tack alla för tipsen, - grymt! Frågar man om skumpa så finns det svar här... ;)
 

R.P

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Jos skrev:
Så gemene man känner inte till Operakällaren?



Det blev R & L som sagt men tack alla för tipsen, - grymt! Frågar man om skumpa så finns det svar här... ;)

Tyckte bara att du var en etikettsnobb. ;D
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

R.P skrev:
Tyckte bara att du var en etikettsnobb. ;D

Om det är att rata en flaska som det står Operakällaren på så är jag garanterat det ;) Lika lite som jag blir sugen på att ge bort Noppes Champagne med bild på gubben själv blir jag sugen på Cuvee Operakällaren även om den säkert är helt ok. Och dessutom så skulle säkert någon kund kunna bli förvirrad och undra om vi har något ihop med Operkällaren eller undra varför det står så på etiketten..
 

R.P

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Jos skrev:
Om det är att rata en flaska som det står Operakällaren på så är jag garanterat det ;) Lika lite som jag blir sugen på att ge bort Noppes Champagne med bild på gubben själv blir jag sugen på Cuvee Operakällaren även om den säkert är helt ok. Och dessutom så skulle säkert någon kund kunna bli förvirrad och undra om vi har något ihop med Operkällaren eller undra varför det står så på etiketten..

Jag förstår att det kan uppstå missförstånd i o m att det står operakällaren på flaskan om man ska ge bort den som gåva till kunder.
 

CH

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

shorepower skrev:
Har några lagrade till dig Elvis :)

Vill minnas att du har några 96 magnum liggandes shorepower.
Kul tråd förövrigt, känner att jag kanske inte gjort samma uttalande idag som jag gjorde då om frågan ställts.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Hans A-g skrev:
Krug88
"Lanson går ju inte att dricka, fullkomligt vidrig"

Jag håller fullständigt med, men indvänder dok efter ett par årslagring, frö den har verkligen en markant bitande syra!

Personligen är nog min favorit Drappier Carte d'Or Brut (nr 74538)...en bra Blanc de noirs, ja gillar den personligen då den har bra med kraft och fyllig redan från start!
 

CH

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Lando skrev:
Vad hade du sagt idag då?

Jag håller kanske inte Palmer lika högt personligen nu som då eftersom man fått möjligheten att prova en del spännande sedan dess och den kändes ganska karaktärslös sist jag provade den (var visserligen en 2005a) men sett till frågan i tråden och ändamålet hade den fyllt sitt syfte. Hade dock pushat för deras brut -05 snarare än bdb -05 då den gjort bra ifrån sig på provnignar jag hållt den senaste tiden för personer som är mindre bevandrade i champagne.

Om jag däremot skulle fått välja vilken jag skulle fått som gåva hade jag helst sett att det var Jacquesson av alla alternativen som dykt upp i tråden.
 
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Sticker in en fråga.

Jag fyller snart år och vill dricka något riktigt bra Champagne.

Hade tänkt att dricka den innan och under förrätt. Bollinger SC har alltid legat varmt om hjärtat, och var den skumpan som verkligen gjorde mig intresserad av Champagne. På senaste tiden har jag börjat dricka Pol Rogers standard och gillar den verkligen. Så jag är kluven på vilken sorts Champagne jag ska köpa.

Har funderat på Dom Perignon 2002, då jag drack 1998 för något år sedan och tyckte den var grym. Noterbart är att det var första gången jag drack Dompa. Krug GC är också väldigt intressant, då jag ej smakat den.

Kort och gott: Jag och farsan vill ha en underbar upplevelse i glasen, så vad säger ni? Kan hosta upp max 2000 SEK, då barn är på väg och vinpengarna måste gå till andra saker.

Tack på förhand / Tom
 

MikJak

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

CH skrev:
Palmer -02 är grym. Sedan har ingen nämnt Pierre Peters.

Kollar man på beställningssortimentet så har du Andre Clouet Silver eller Diebolt-Vallois.

Om du ska välja Clouet tycker jag du ska välja den som finns i ordinarie sortiment i stället för André Clouet Silver. Jag blev riktigt besviken på den.
 
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Grande Capitano skrev:
Sticker in en fråga.

Jag fyller snart år och vill dricka något riktigt bra Champagne.

Hade tänkt att dricka den innan och under förrätt. Bollinger SC har alltid legat varmt om hjärtat, och var den skumpan som verkligen gjorde mig intresserad av Champagne. På senaste tiden har jag börjat dricka Pol Rogers standard och gillar den verkligen. Så jag är kluven på vilken sorts Champagne jag ska köpa.

Har funderat på Dom Perignon 2002, då jag drack 1998 för något år sedan och tyckte den var grym. Noterbart är att det var första gången jag drack Dompa. Krug GC är också väldigt intressant, då jag ej smakat den.

Kort och gott: Jag och farsan vill ha en underbar upplevelse i glasen, så vad säger ni? Kan hosta upp max 2000 SEK, då barn är på väg och vinpengarna måste gå till andra saker.

Tack på förhand / Tom
Av de som idag finns på SB så skulle jag nog ta Krug GC eller Dom Perignon 2002. Då du gillar Pol Roger så är ju Winston 1999 ett alternativ, dock är 99an rätt så blyg just nu så tror nog mest på de två första
 
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

MikJak skrev:
Om du ska välja Clouet tycker jag du ska välja den som finns i ordinarie sortiment i stället för André Clouet Silver. Jag blev riktigt besviken på den.
Det ska vara samma druvor i Silver Brut och Grande Reserve. Skillnaden ligger i att Silver Brut saknar dosage. Dock har jag hört från flera att det är lite bättre druvor i Silver Brut. Personligen så föredrar jag Silver Brut framför Grande Reserve. Tycker också att de verkar pressa produktionen lite hårt på Andre Clouet då kvaliten har sjunkit de senaste åren.
 

Elvis

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Grande Capitano skrev:
Kort och gott: Jag och farsan vill ha en underbar upplevelse i glasen, så vad säger ni? Kan hosta upp max 2000 SEK, då barn är på väg och vinpengarna måste gå till andra saker.

Tom, jag tycker att du ska satsa på Dom Perignon 2002. Den är väldigt bra redan nu. (Krug GC är fantastisk men behöver några års lagring för att komma till sin rätt.)

Sedan finns det ytterligare två riktigt vassa champagner på Systembolaget som du kanske ska fundera på: Gosset Blanc de Blancs Extra Brut och Jacques Selosse Substance. De har en del gemensamt, båda är blanc de blancs, båda är årgångslösa och båda innehåller en stor mängd äldre viner. Sedan slutar likheterna. Selosse är kraftig, mörk i färgen och väldigt speciell - det är gjord enligt solerametoden vilket innebär att den innehåller en lång rad årgångar. Vissa gillar inte Substance alls - själv håller jag den som en av mina absoluta favoriter. Gosset Blanc de Blancs Extra Brut är tvärtom väldigt ren i smaken, en mer typisk blanc de blancs och tack vare en stor mängd reservviner är den "färdiglagrad" när den säljs. Också väldigt bra.
 

Lando

Medlem
SV: Tips! Bästa skumpan för trehundring?

Bollinger La Grande Annee 2002 finns nu på systemet och ska vara fullt drickbar redan nu, har inte provat själv dock.
 
Toppen