Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

tips europaresa

hampus86

Medlem
Bestämt mig för att sticka på eurotrip med interrail igen. Gjorde det sommaren -07, och det är bland det roligaste jag någonsin gjort. Då blev det; Berlin-Prag-Wien-Budapest-Venedig-Nice-Cannes-Paris-Reims(Epernay)-London-Amsterdam-Köpenhamn.

Nu är planen: Istanbul-Sofia-Bukarest-Budapest-Krakow-Warzawa-Wroclaw-Prag-Telc-Cesky Krumlow-Bratislava-Ljubljana-Zagreb-Plitvice-Krka-Dubrovnik(och ev. Bar)

Flyger till Istanbul, och flyger hem ifrån Dubrovnik. Längsta stoppen blir i Tjeckien och Kroatien. Tydligen ska Kroatien ha otroliga nationalparker, och Dubrovnik har jag velat åka till i flera år nu.

Någon som har andra tips? Jag har medvetet hållt mig till öst, då eurokursen inte är mycket att hurra för. Dessutom tycker jag öst ger mer för pengarna rent generellt.

TIPS!Andra städer?Kommentarer?
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: tips europaresa

update:

resrutten är nu:
istanbul, munchen, krakow, prag, plzen, cesky krumlov, ceske budejovice, bled, ljubljana, zagreb, sarajevo, plitvice, krka och dubrovnik.

Datum: 16 Juli-13 Aug(flyg hem från dubrovnik).

Hemskt glad om någon har tips!
 

Arvid

Medlem
SV: tips europaresa

Kanske inte så mycket till tips... men Plitvice tycker jag är värt en övernattning i alla fall. Inte helt lätt att ta sig till mig tåg dock om jag inte minns fel. Tror jag tog buss för att komma dit. Mäktigt dock.
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: tips europaresa

ja, Plitvice verkar fantastiskt fint! Tar buss från zagreb hade jag tänkt, och sedan ner till krka. Har 2 dagar inplanerade i Plitvice(lite går bort i restid). Är det tillräckligt enligt dig? Hade även du en övernattning där? Något ställe du rekar?
 

anders

Medlem
SV: tips europaresa

Jag kan ju ge ett och annat tips om München, fast frågan är om du vill bränna större delen av reskassan så tidigt... ;D
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: tips europaresa

anders skrev:
Jag kan ju ge ett och annat tips om München, fast frågan är om du vill bränna större delen av reskassan så tidigt... ;D

Jag skulle nog inte ha nåt emot det ;D..värre med tjejen. Flygplatsen i munchen är väl öppen 24/7? Tänkte sitta/däcka där sista natten eftersom planet flyger i väg tidigt till krakow ;D.

Blir nog mest öl på resan..både som vätsketillskott och måltid ;D. Några sköna Biergarten du kan reka?
 

anders

Medlem
SV: tips europaresa

Jag har faktiskt för mig att det finns en biergarten på flygplatsen. Det kan till och med vara så att de gör egen öl. Jag har tyvärr aldrig haft tid att undersöka saken närmare. Flyplatsen har två terminaler och emellan ligger en stor öppen plats som är glasövertäckt. I ena hörnet finns vad jag tror är en biergarten. Münchens flygplats är utan tvekan den fräschaste jag satt min fot på. Arlanda är som ett utedass i jämförelse, och det gäller i synnerhet toaletterna.

Om tjejen utgör ett problem föreslår jag att du löser det på samma sätt som Myson gjorde när vi härjade här nere. Dumpa fruntimret på rummet. ;D
 

CH

Medlem
SV: tips europaresa

anders skrev:
Om tjejen utgör ett problem föreslår jag att du löser det på samma sätt som Myson gjorde när vi härjade här nere. Dumpa fruntimret på rummet. ;D

Universal lösning på alla problem?
 

gustav.K

Medlem
SV: tips europaresa

Senast jag var i Krakow för två år sen, var Pod Różą en riktigt trevlig resturang med en rejäl vinlista inriktad på italenska viner och väldigt bra service. Direkt dyrt är det aldrig i Polen även om just Krakow och den svaga kronan höjer priserna lite. Ligger nått kvarter från Rynek Główny så det är mitt i smeten.
 

Krug88

Medlem
SV: tips europaresa

gustav.K skrev:
Senast jag var i Krakow för två år sen, var Pod Różą en riktigt trevlig resturang med en rejäl vinlista inriktad på italenska viner och väldigt bra service. Direkt dyrt är det aldrig i Polen även om just Krakow och den svaga kronan höjer priserna lite. Ligger nått kvarter från Rynek Główny så det är mitt i smeten.
Känner igen namnet, är det en rätt stor källarlokal med tegelvalv?
Isåfall var jag också där för några år sedan, bra mat och vinlista.
Dock lite dyrt med tanke på Hampus budget skulle jag tro...
 

anders

Medlem
SV: tips europaresa

hampus86 skrev:
Är mer orolig för dress code än priserna :p.

Ytterst få restauranger har i dag någon dress code. Hel och ren räcker i nästan alla fall. Den enda krog jag kommer på som jag vet har dress code är Ramseys trestjärna i London. Möjligen har han även dress code på sina andra restaurangen men är lite osäker där.
 

kayaker

Cyklist
SV: tips europaresa

hampus86 skrev:
tufft att ha med när man backpackar :p.
Vi har gjort "rena" kostymresor, dvs. vi har rest i kostym. Man kan se ut som f-n i övrigt och bli snorfull men blir ändå alltid behandlad med respekt. På den tiden köpte vi kostymerna på Stadsmissionen, Myrorna, UFF och liknande. :)
 

gustav.K

Medlem
SV: tips europaresa

Krug88 skrev:
Känner igen namnet, är det en rätt stor källarlokal med tegelvalv?
Isåfall var jag också där för några år sedan, bra mat och vinlista.
Dock lite dyrt med tanke på Hampus budget skulle jag tro...

Det ligger i samma byggnad som hotelet med samma namn (som för övrigt också var bra, men ganska dyrt). Mig veterligen satt jag inte i någon källarlokal men det fanns några trappor som ledde nedåt här och var.

Klar avsaknad av dresscode när jag var där. Hel och ren, som någon nämnde, räckte senast.
 
SV: tips europaresa

Har varit två gånger i Kroatien, seglat samt vandrat. Gillar kusten väldigt mycket. Finns en hel del fina öar utanför bland annat Dubrovnik som du borde besöka.

Vad ska du göra i Krka? Om du ska vandra eller liknande se till att kom bort från de stora lederna. Allt för mycket folk som traskar omkring i sandaler etc. Om tanken bara är att se vattenfallet så är det inte värt omvägen enligt min åsikt. Då skulle jag hellre lägga den tiden på någon av öarna alternativt ner till Split.

Maten är väldigt bra i Kroatien, influerat av den långa tiden under italienskt styre.
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: tips europaresa

Imorgon sticker jag till istanbul och påbörjar min månadslånga semester. Det blidde denna rutt: Istanbul-munchen-krakow-prag-plzen-cesky krumlov-salzburg-bled-ljubljana-zagreb-dubrovnik-budva-dubrovnik-hem. Sedan blir det väl lite utsvävningar här och där.

Checkar in på er då och då när jag får tillgång till dator :p.
Ha d!

/Hampus
 
Toppen