Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips för matvinet till charkuterier etc.

Bastardo

Medlem
Vi ska ha vinprovning med gänget igen om cirka en månad. Kvällens tema kommer att bli starkviner och i dag bestämde vi att det ska bli fyra olika starkviner i halvflaskor och sen till plockmat någonting som passar bra i sammanhanget. De flesta föredrar rödviner.
Starkvinerna har jag redan ungefär gallrat ut, men jag tar gärna emot förslag för rödvinet till kallskuret,tapas, bröd etc. Enligt ’chefen’ skulle röda vinet vara ungefär i ”samma stil” som portvinet. Men jag kan inte få till det. Starkvinerna listar jag här, det kan bli förändringar mot slutet, men inga större, hoppas jag.

Leonor Nr 76565 Palo Cortado 12 Years, 99 kr
Lustau Solera Reserva Nr 8227 Amontillado Los Arcos, 104 kr
J.H. Goncalves Nr 7805 Sercial 5 Years, 99 kr
Graham’s Nr 8000 Late Bottled Vintage 2014, 99 kr
Skulle gärna byta ut den ena sherryn till något ytterligare vin, men hittar inte något lämpligt. Gör ni det?
Mina förslag så här långt gällande rödvin, (kan vara i kraftigaste laget)
Villa Righetti Nr 75184 Amarone 2015, 219 kr
Faustino I Nr 2678 Gran Reserva 2008, 189 kr
Vi behöver bara en helflaska och det är inte en riktig måltid, utan lite som tilltugg bara för att prova vad som passar ihop. Prisklass ungefär från 150 till cirka 200 kronor.
 
Jag hade nog gått på Villa Righetti Nr 75184 Amarone2015 som du själv föreslår. Men jag kanske är färgad av att det är ett av mina favoritvin i den prisklassen
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag hade nog gått på Villa Righetti Nr 75184 Amarone2015 som du själv föreslår. Men jag kanske är färgad av att det är ett av mina favoritvin i den prisklassen
Det är ett förvånansvärt gott vin, både för typen men också för priset. Righetti har även två andra Amarone på bolis, men de ligger inte på samma kvalitetsnivå, enligt mig, så det blir nog en sån.
Sverige är en mycket stor och viktig kund för vinfirman, därav anledningen att de har fått ett bra pris, tror jag.
 

The Wall

Medlem
Dolcetto till charken, eller en bättre Beaujolais (typ cru eller möjligen village)? Torr sherry sägs vara bra till chark, men jag tycker inte att den kombinationen brukar sjunga helt samstämmigt. Har väl haft fel sherry i Sverige gissar jag.
Protos 27 som nämns ovan är annars ett bra tips.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Protos 27 kan vara ett alternativ till Faustino I. Släpps på fredag i 14 butiker. Trots namnet är det en modern Ribera som är helt drickfärdig.
Dolcetto till charken, eller en bättre Beaujolais (typ cru eller möjligen village)? Torr sherry sägs vara bra till chark, men jag tycker inte att den kombinationen brukar sjunga helt samstämmigt. Har väl haft fel sherry i Sverige gissar jag.
Protos 27 som nämns ovan är annars ett bra tips.
Tack för fina tips!
Jag har några veckor på mig att bestämma vinet. ’Ordföranden’ nämnde någonting att bordsvinet kunde ha lite samma stuk som LBW, alltså med lite restsocker i sig. Vi får se hur det blir, ibland kan man inte fylla alla önskemål som finns och det är jag som beslutar i vinfrågorna totalt sett. :)
Det får bli den här ändå:
Masi Costasera Amarone Classico 2015. De älskar Amarone, som nästan alla nybörjare, så då väljer jag den. De har druckit det även förut. ;)
 
Last edited:
Toppen