Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips i Neapel över Kristi Himmelsfärd 2017

Jerobaum

Medlem
Spenderar Kristi Himmelsfärd i Neapel med en vän.
Första dagen tar vi en "food tour", något som jag brukar göra i europeiska länder. De är ofta högt betygsatta på tripadvisor. Har testat det flera gånger i Italien och Berlin. Hittills har det ofta varit väldigt bra sätt att dels få ett personligt intro till staden och samtidigt äta väldigt bra mat och vin. Det är oftast små grupper men en personlig guide. En av dagarna siktar vi på hyra bil och åka ut till kusten.

Är det några som har tips på viner att prova, vinbarer eller restauranger att besöka, butiker att besöka, kultur, osv osv ? :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Spenderar Kristi Himmelsfärd i Neapel med en vän.
Första dagen tar vi en "food tour", något som jag brukar göra i europeiska länder. De är ofta högt betygsatta på tripadvisor. Har testat det flera gånger i Italien och Berlin. Hittills har det ofta varit väldigt bra sätt att dels få ett personligt intro till staden och samtidigt äta väldigt bra mat och vin. Det är oftast små grupper men en personlig guide. En av dagarna siktar vi på hyra bil och åka ut till kusten.

Är det några som har tips på viner att prova, vinbarer eller restauranger att besöka, butiker att besöka, kultur, osv osv ? :D
Kul, Neapel är trevligt, minus sophögarna :)
Antar att er "food tour" garanterat kommer ta er till hålet i väggen där legenden säger att pizzan uppfanns. Värt ett besök, grym pizza och man får stå på gatan utanför med en kölapp och vänta på att få komma in och få ett bord och de har bara två olika pizzor att välja på. Inget ställe att sitta och mysa med en flarra vin dock :)
Nu låter det inte som ni har så många dagar på er men annars är en dagstur över till Capri och Anacapri förstås nästan ett måste. Vackert men svindyrt därav rekommenderar jag dagstur istället för at bo där.
Där råder heller ingen brist på gastronomi eller gott vin.
Att ta tåget till Pompeiji är väl ett annat givet stopp men har du bil och ska ut och köra är ju Amalfikusten ett annat måste!
Nu är det ju en styggelse att göra Amalifikusten med mindre man har minst en vecka på sig men har ni hyrbil och ändå vill få en uppfattning så går det ju att ta en dagsutflykt till Amalfi.
Man kan köra kustvägen hela vägen från Neapel bort till Salerno och därifrån kan man ta motorvägen tillbaka till Neapel vilket tar kanske en timme i jämförelse med kustvägen som tar mycket lägre. Salerno i sig är inte mycket att se men småmysigt och värt en dag om man har mycket tid.
Har ni möjlighet dock så tycker jag ni ska försöka och få åtminstone MINST en natt i Amalfi så ni även kanske hinner med att köra upp till bergsbyn Ravello och Scala ovanför, oerhört mäktigt med vyer över hela kusten och så pittoreskt att man tror det är en filminspelning.
Kring Amalfi finns det ett överflöd av fantastiska Trattorior som serverar "Cuchina povera" så matmässigt lär ni knappast bli missnöjda hur ni än gör.
Hur som helst så finns det oändligt mycket vackert att se och gott att äta mellan Neapel och Salerno och ska jag vara ärlig så hade jag varit nöjd med kanske två dagar i Neapel oh lagt resten längs Amalfikusten.

Lite andra tips.
  • Ät MINST en Pasta Vongole om dagen annars kommer ni ångra er när ni kommer hem!

  • Lämna inget du håller kärt i hyrbilen för de är populära att stjäla. Många tar av "avis" klistermärket och Sätter det typ på insidan av tanklocket för att det inte ska synas att det är en hyrbil. (Jag har aldrig blivit av med någon bil dock, oklart om det beror på att jag tar bort klistermärket :) )

  • Beställ en Lonely Planet för områden innan ni sticker och ha i innerfickan, full med sköna tips på saker som kan vara svåra att hitta annars och värd varenda krona.

Sist men inte minst NJUT, det är en fantastisk del av Italien med underbara människor, otrolig mat och vackert som attan!
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Haha det låter verkligen som att vi ska ta oss ut från Neapel ? :) Om vi tar torsdag + fredag där och sen lördag + stora delen av söndagen ut mot kusten borde det vara ett vettigt upplägg.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Haha det låter verkligen som att vi ska ta oss ut från Neapel ? :) Om vi tar torsdag + fredag där och sen lördag + stora delen av söndagen ut mot kusten borde det vara ett vettigt upplägg.
Alltså, man kan nog hänga en vecka i Neapel utan problem och hitta på sköna grejer men du promenerar runt stan och får en rätt bra feeling på en dag, efter två hade åtminstone jag blivit rastlös.
Amalfikusten är ju den stora juvelen i kronan och ofta anledningen till att folk tittar förbi Neapel, ja, och Pompeiji förstås.

Värt att veta kan vara att det går bra och enkla bussar från Neapel till Amalfi och det går även att åka speedbåt vilket är ett trevligt alternativ.

Men har ni bestämt er för bil så kan man tänka sig att sticka på morgonen, klippa en latte och en grillad macka som förstärkt frukost i Sorrento och knalla runt lite och sedan köra vidare till Positano och käka lunch. Sen vidare till Amalfi och checka in på någon guesthouse och klättra runt och utforska stan till det blir mörkt. Middag och häng på kvällen i Amalfi sedan iväg nästa morgon och ta större delen av dagen uppe i Ravello/Scala med lunch där.
Sedan kör ni därifrån tillbaka till Neapel. Antingen om ni tar SP1 över berget eller kör "scenic route" längs kusten bort mot Palermo och sen kör motorvägen hem (A3).
Det känns som ni skulle haft en dag till men det funkar, jag har en känsla av att ni ändå kommer vilja komma tillbaka fler gången så se det som en lite rekognosering :)
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Alltså, man kan nog hänga en vecka i Neapel utan problem och hitta på sköna grejer men du promenerar runt stan och får en rätt bra feeling på en dag, efter två hade åtminstone jag blivit rastlös.
Amalfikusten är ju den stora juvelen i kronan och ofta anledningen till att folk tittar förbi Neapel, ja, och Pompeiji förstås.

Värt att veta kan vara att det går bra och enkla bussar från Neapel till Amalfi och det går även att åka speedbåt vilket är ett trevligt alternativ.

Men har ni bestämt er för bil så kan man tänka sig att sticka på morgonen, klippa en latte och en grillad macka som förstärkt frukost i Sorrento och knalla runt lite och sedan köra vidare till Positano och käka lunch. Sen vidare till Amalfi och checka in på någon guesthouse och klättra runt och utforska stan till det blir mörkt. Middag och häng på kvällen i Amalfi sedan iväg nästa morgon och ta större delen av dagen uppe i Ravello/Scala med lunch där.
Sedan kör ni därifrån tillbaka till Neapel. Antingen om ni tar SP1 över berget eller kör "scenic route" längs kusten bort mot Palermo och sen kör motorvägen hem (A3).
Det känns som ni skulle haft en dag till men det funkar, jag har en känsla av att ni ändå kommer vilja komma tillbaka fler gången så se det som en lite rekognosering :)

Det här upplägget kommer jag knycka! Fråga, att bo i Amalfi verkar vara lite "sådär". Dyrt och låg standard. HAr du några tips?
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
En annan idé, behöver man bo över i amalfi, kan jag inte köra tillbaka till Neapel på kvällen?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det här upplägget kommer jag knycka! Fråga, att bo i Amalfi verkar vara lite "sådär". Dyrt och låg standard. HAr du några tips?
Ja, de kan ta bra betalt med det läget om man säger så... Det är ju en bergsby bokstavligen uthuggen ur klippsidan så det är mycket små guesthouse med bara några få rum... Samtidigt är det lågsäsong så det borde gå att hitta någon bra deal.
Jag minns faktiskt inte var jag bodde, har bara bokat något via Expedia eller Hotels eller liknande, har varit rena rum och bäddade sängar så jag har inte klagat. Italiensk hotellstandard innebär ju oftast hårda sängar och obefintlig frukost men det bekommer inte mig så mycket så länge det är rent och fräscht.
Ingen italienare vid sinna sines fulla bruk äter ju frukost på hotellet ändå utan frukost kör man ju på stående fot i något av alla hål i väggen som kör fantastiska grillade Painis och några snabba Espressoshottar. :)
Kan man välja bort frukost när man bokar kan jag rekommendera att göra det och köra Painis och Espresso som "localsen" istället.

Sist vill jag minnas att jag bokade stället för de hade en sjysst takterrass där man kunde sitta och dricka sin egen flaska vin i kvällningen. Minns tyvärr inte vad det hette.
-Kolla i Lonely Planet vad de rekommenderar, brukar sällan gå fel och/eller Tripadvisor...

Ni ska ju bara sova några timmar så lägg krutet på mat och vin istället för fint boende är mitt tips :)
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Ja, de kan ta bra betalt med det läget om man säger så... Det är ju en bergsby bokstavligen uthuggen ur klippsidan så det är mycket små guesthouse med bara några få rum... Samtidigt är det lågsäsong så det borde gå att hitta någon bra deal.
Jag minns faktiskt inte var jag bodde, har bara bokat något via Expedia eller Hotels eller liknande, har varit rena rum och bäddade sängar så jag har inte klagat. Italiensk hotellstandard innebär ju oftast hårda sängar och obefintlig frukost men det bekommer inte mig så mycket så länge det är rent och fräscht.
Ingen italienare vid sinna sines fulla bruk äter ju frukost på hotellet ändå utan frukost kör man ju på stående fot i något av alla hål i väggen som kör fantastiska grillade Painis och några snabba Espressoshottar. :)
Kan man välja bort frukost när man bokar kan jag rekommendera att göra det och köra Painis och Espresso som "localsen" istället.

Sist vill jag minnas att jag bokade stället för de hade en sjysst takterrass där man kunde sitta och dricka sin egen flaska vin i kvällningen. Minns tyvärr inte vad det hette.
-Kolla i Lonely Planet vad de rekommenderar, brukar sällan gå fel och/eller Tripadvisor...

Ni ska ju bara sova några timmar så lägg krutet på mat och vin istället för fint boende är mitt tips :)

Tack!!

Nu ett viktigt ämne, vin! Några tips på vad man dricker och köper med sig hem? vinbarer?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En annan idé, behöver man bo över i amalfi, kan jag inte köra tillbaka till Neapel på kvällen?
Blir nog väldigt härjigt, hade rekommenderat enn natt i Amalfi. Annars kommer ni mest sitta i bilen hela dagen.

Och att hinna både Amalfi och Ravello på en dag är nog omöjligt.
 

Fredrik L

Medlem
Antar att er "food tour" garanterat kommer ta er till hålet i väggen där legenden säger att pizzan uppfanns. Värt ett besök, grym pizza och man får stå på gatan utanför med en kölapp och vänta på att få komma in och få ett bord och de har bara två olika pizzor att välja på. Inget ställe att sitta och mysa med en flarra vin dock :)

Detta låter som L'Antica Pizzeria da Michele. Kan bara hålla med om att pizzorna är grymma där. Väl värda väntan utanför. Avnjuts i slamret inne i den lilla lokalen med en bärs. Inget för middag, men en bra lunch om man har tid för väntandet.

Jag har vid två tillfällen ätit och druckit gott på L'Ebrezza di Noe, där maten var lite roligare än på många andra ställen, och där ägaren är mycket vinintresserad:
https://www.tripadvisor.se/Restaura...i_Noe-Naples_Province_of_Naples_Campania.html

Om man vill ha lite fart efter det restaurangbesöket går man några tvärgator ned mot vattnet där Neaples unga medelklass festar på en bargata. Följ ljudet för att hitta dit.

I Campania finns det ju massor av gott vin, och framför allt av regionala druvor, vilket är kul. Se till att prova vin från de tre DOCG:erna Fiano di Avelino, Greco di Tufo och Taurasi. Vidare görs lättdruckna viner av Falanghina som passar till lunch. Har dock ingen aning om var man köper viner i Neapel. Jag har köpt på plats hos producenterna när jag har varit i regionen.

Pompeji är coolt. Skulle dock rekommendera att hyra in en guide för att få ut det mesta av besöket. Vi körde en privatguide som jag bokade innan. Helt klart värt pengarna.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Hur var vistelsen i Campania @Jerobaum ? Några bra restauranger, vinbarer, resmål som du vill rekommendera?

Skulle beskriva det som ett Barcelona med italiensk stil. Smågator och torg med restutnger/barer överallt.

Vi körde en food-tour. Tänk en koll guide som tar er runt, berättar om stan och låter er prova massa mat och vin. Det var toppen. Gör det.

Restaurangmässigt är det svårt att göra bort sig. Det mesta är bra. En av höjdpunkterna var dock takrestaurangen nere vid vattnet, typ Grand hotell eller liknande. Nästan inget folk. Lite mer pricy men toppenutsikt och fantastisk mat och service.

Hyrbilen tog oss till pompeji. Intressant med de "mumifierade" offren. Annars var det roligast när vi spontanbesökte ett café där allt var kaos och jättehärligt.

Amalfikusten är ju helt fantastisk. Vi tog en heldag på en beach-club. Riktigt Härligt. Avslutade sista kvällen på stranden.

I övrigt, de dåliga ryktena om ficktjuvar stämmer. Kompisen blev av med mobil i taxi och poliser stoppade oss och varnade att vi var förföljda. Shoppingen är riktigt bra. Kavajer, skor, skjortor osv inhandlades.

Ett resmål jag kanske gör igen. Vinnässigt var det inte så mycket att säga om. De vita passade det varma klimatet och maten så klart men vet inte om det var mer än så :)
 
Toppen