Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips önskas på bättre än Restauranger vid Waikiki Beach (Honolulu)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som mer eller mindre vanligt under sensommaren, beger vi oss på en långhelg till Honolulu nu på torsdag.

Tiden bara flyger!

Vi har tidigare undersökt ett antal av Waikikis restauranger, men delar inte den amerikanska smaken att en köttbit skall väga MYCKET och vara stekt i *urk* smör.
Vi har provat ett gäng japanska restauranger där (en av få platser på jorden utanför Japan där det japanska språket fungerar väl och de felsta har menyer på japanska) och de har alla varit för dyra, för låg kvalitet och för 'ljudliga'.
En enda restaurang har fått ok av oss: Taormina, italienskt krubb med "inspiration" från Sicilien.
Alla umebor vet vad Taormina betyder ;-)
Men, en restaurang som fått 'ok' och ökat priserna med nästan 50% pga valutaglidning… Det känns lite pjutt.

Så, vi födde början till en hedonistisk idé.
- Varför inte ta med egna flaskor vin till Hawaii denna vända?
Skit i restaurangerna, istället besöker vi "Farmer's Market" och köper med oss grönsaker, div kallskuret mm till hotellbalkongen och ploppar lite skoj-goda puteller i den sköna värmen…
Vinglas finns på rummet.
Korkskruv har jag alltid i necessären.
Packar med en kniv och skärbräda.

Någon som har några goda idéer på:
- Bra 'lagad' mat då man saknar både spis och micro.
- Idéer på lämpliga viner att bibringa (förutom en flaska Paleo Rosso).
- Tips på bra butiker att förse oss genom.
- Tips på amerikanska Brands att äta…

…denna gång skall jag också besöka en Donutshop för ett lass totalt onödiga kalorier *schlurp*

Alla tips emottages med stor glädje!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
523A30FA-9EE5-4D7D-A2A6-7BD575D20F19.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
De flesta av dina frågor har jag ingen aning om.
Men…
Själv är jag helt torsk på sallader.
Enkelt att göra utan spis och micro.
Görs matiga med kyckling (det finns säkert färdiggrillad kyckling även på Hawaii)
eller rökt kalkon, eller varför inte rökt fisk.
Bönor i salladen är inte heller dumt.
Picklade grönsaker gör att det inte behövs någon dressing heller.
Blanda friskt.
Det är bara fantasin som sätter gränser.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har tillbringat det mesta av dagen med att leta efter god ost och bättre bröd att förgylla kvällens tänkta salladsövningar och 2012 Paleo Rosso.
Men, uppenbarligen har en alldeles för liten fransk population bidragit till att matbröd nästan uteslutande existerar som soft buns och french toast. Ostutbudet skall vi bara inte tala om…
Påvert!

Därför beslutade vi att nöden har ingen lag. Vi glufsade hamburgare till middag (1600 kalorier enligt menyn) och sitter nu dästa på balkongen med en flaska Sancerre. I väntan på att någon slags hunger efter Sharp Cheddar (amerikanskt orange) och rökt, kryddsatt kalkonbröst skall infinna sig. Vi kommer hacka ett gäng grönsaker också. Vi har en flaska fettsnål vitlöksdressing (ca halvlitern, minsta förpackningen vi kunde hitta) att skvätta på grönsakerna…

Om någon känner sig duktig på att baka matbröd och att livet på Hawaii känns som ett bra liv, ja, då har du alla chanser att tjäna bra med pengar och samtidigt bidra till kulturell utveckling. Positivt för din affärsmöjligheter är att folk här äter STORA portioner! Det betyder att varje kund lär köpa åtskilliga mängder bröd, eller att du kan sälja fetstora limpor. 1,5-kilos baguetter!!!

Jag är fan slim i sammanhanget :)

Fö: med dagens starka krona (obs! Ironi!) kostade två vanliga burgarmenyer helt utan krusiduller eller tillval just över 400 pix på ett billigt hak. Dessutom var vi tvungna lämna dricks ovanpå det…

(Längtar hem till Tokyo!)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om man tänker efter riktigt noga, inser man snabbt vådan av att ha för små populationer av fransoser, britter, finnar, norrmän, nä stryk norrmän, tyskar, amerikaner, kanadicker osv. Alla bidrar med massor spännande och bra cuisine, smaker, kombinationer och drycker. Sedan har vi hela den arabtalande världen där vin egentligen bara pratar turkisk dialekt. Hela sydostasien med konstifika drycker, modern vinproduktion och maträtter som spänner över hela insektsriket. Insekter är FRAMTIDEN i ett hållbart samhälle.
(Iaf finns det luringar som säger så.)
Latinamerika kommer starkt på många fronter och deras bättre viner har redan äntrat världens finrum.

I min djupa längtan efter fransoser, fransk kultur, fransk bagerikonst och franska ystarmästare, blev jag väldigt glad av att få mig till livs en typiskt ödmjuk fransk TN på CT:

”Le note de dégustation de STEFANAKIKO résume parfaitement mon expérience avec cette cuvée dégustée il y a maintenant un mois (mi septembre 2022). Je n'aurais pas le talent de décrire aussi bien mon ressenti donc je vais juste me limiter à ceci car tout le reste était similaire :
-le nez très complexe à directement jailli à l'ouverture mais l'intensité s'est affaibli de manière très considérable après 30 min et était éteint après 1h.
- je n'ai pas eu la chance de déceler des notes de roses en fin de verre.
Cette cuvée en parfaite état et parfaitement mâture à été pour certains la préférée d'une belle série de bouteille. Si l'intensité était resté un peu plus longtemps ma note aurait était plus élevé.”

För
1990 Clos du Mont-Olivet Châteauneuf-du-Pape La Cuvée du Papet
 

Bastardo

Medlem
De flesta av dina frågor har jag ingen aning om.
Men…
Själv är jag helt torsk på sallader.
Enkelt att göra utan spis och micro.
Görs matiga med kyckling (det finns säkert färdiggrillad kyckling även på Hawaii)
eller rökt kalkon, eller varför inte rökt fisk.
Bönor i salladen är inte heller dumt.
Picklade grönsaker gör att det inte behövs någon dressing heller.
Blanda friskt.
Det är bara fantasin som sätter gränser.

Mycket bra idé av Per. Det skulle jag själv göra också om jag var i den sitsen som StefanAkiko befinner sig i. Man borde kunna ana att i en så stor stad borde det finnas ganska bra utbud av manuella diskar med olika salladstillbehör, ungefär som vi har här i Fennoskandia. Hur som helst borde det finnas alla fall någonting liknande där också som man kan använda.
Jag har glömt lite bort möjligheten att kunna plocka fram sin egen sallad här i Sverige. Det finns så många olika alterntiv att välja mellan att jag har en aning svårt att bestämma vad ska jag ta. Delvis funderar man på att vilja ha med alla fall lite pasta också, fast kilopriset för den blir väldigt högt, men kanske man ska inte tänka i sådana termer alls vid de gånger man handlar. Själva salladen väger inte så mycket, så den kan man ta lagom mycket.
Man får en rejäl portion för cirka 60 spänn som är både förnuftigt och mättar ganska bra, speciellt om man äter lite bröd till. Men som sagt, jag har ingen kännedom om sånt existerar ens på den orten StefanAkiko är just nu. :D
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket bra idé av Per. Det skulle jag själv göra också om jag var i den sitsen som StefanAkiko befinner sig i. Man borde kunna ana att i en så stor stad borde det finnas ganska bra utbud av manuella diskar med olika salladstillbehör, ungefär som vi har här i Fennoskandia. Hur som helst borde det finnas alla fall någonting liknande där också som man kan använda.
Jag har glömt lite bort möjligheten att kunna plocka fram sin egen sallad här i Sverige. Det finns så många olika alterntiv att välja mellan att jag har en aning svårt att bestämma vad ska jag ta. Delvis funderar man på att vilja ha med alla fall lite pasta också, fast kilopriset för den blir väldigt högt, men kanske man ska inte tänka i sådana termer alls vid de gånger man handlar. Själva salladen väger inte så mycket, så den kan man ta lagom mycket.
Man får en rejäl portion för cirka 60 spänn som är både förnuftigt och mättar ganska bra, speciellt om man äter lite bröd till. Men som sagt, jag har ingen kännedom om sånt existerar ens på den orten StefanAkiko är just nu. :D
Tyvärr är Honolulu rent ut kasst vad gäller utbud som inte handlar om USA-mat (i dess uslaste bemärkelse) med bristande utbud av ost och bröd. Brister också på vin från utanför Napa. Har inte lyckats se ens en enda italiensk flaska! Bara ett fåtal franska, spanska och portugisiska. (I afton drack vi portugisiskt rödvin utan druvdeklaration på pastabaserad trattoria…)

Måste dock tillstå att maten var extremt italiensk med en mumsig grekisk fetasallad som start. Allt annat var antingen för salt eller bortglömt salt. Ingen restaurang vi kommer återvända till.
 

Bastardo

Medlem
Tyvärr är Honolulu rent ut kasst vad gäller utbud som inte handlar om USA-mat (i dess uslaste bemärkelse) med bristande utbud av ost och bröd. Brister också på vin från utanför Napa. Har inte lyckats se ens en enda italiensk flaska! Bara ett fåtal franska, spanska och portugisiska. (I afton drack vi portugisiskt rödvin utan druvdeklaration på pastabaserad trattoria…)

Måste dock tillstå att maten var extremt italiensk med en mumsig grekisk fetasallad som start. Allt annat var antingen för salt eller bortglömt salt. Ingen restaurang vi kommer återvända till.

Vad tråkigt att restaurangbesöket var en besvikelse. Man åker på en minisemester i hopp om att uppleva några fina stunder tillsammans med god mat samt goda viner och sen blir det nästan bara pannkaka av det hela. :(
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad tråkigt att restaurangbesöket var en besvikelse. Man åker på en minisemester i hopp om att uppleva några fina stunder tillsammans med god mat samt goda viner och sen blir det nästan bara pannkaka av det hela. :(
Det behövs fler fransoser på Hawaii!!!
 
Toppen