Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips om en speciell present

Wuschel

Medlem
Hej!
Jag är på jakt efter något unikt eller lite mer speciellt vin med årgång 1993. Är mest ute efter något rött vin då det är mest uppskattat men är öppen till förslag! En av mina närmsta vänner fyller 30 och är väldigt, väldigt intresserad i vinvärlden, jag däremot är inte särskilt insatt. Jag vänder mig till er här på detta underbara forum om tips och hjälp för en present till någon som är djupt nere i vinträsket.

Mvh,
Wuschel
 
Enklaste sättet är sannolikt följa onlineauktioner på Bukowskis eller Catawiki. Annat alternativ är också barolobrunello.de för att ge ett exempel på näthandel som har många äldre årgångar.

Åldern gör utbudet varierande dag för dag och auktion för auktion. Åldern på vinet möjliggör ju dock ganska många vinregioner som ex Bordeaux och Barolo där vinerna i generella termer klarar längre lagring. Portvin är ju också ”rött”😊
 

Mexikanaren

Medlem
Enklaste sättet är sannolikt följa onlineauktioner på Bukowskis eller Catawiki. Annat alternativ är också barolobrunello.de för att ge ett exempel på näthandel som har många äldre årgångar.

Åldern gör utbudet varierande dag för dag och auktion för auktion. Åldern på vinet möjliggör ju dock ganska många vinregioner som ex Bordeaux och Barolo där vinerna i generella termer klarar längre lagring. Portvin är ju också ”rött”😊
Portvin bör de nog hålla sig borta från dock, iaf om det gäller specifikt 1993

Winesearcher:
1700053197467.png


VintagewineandPort från UK:
1700053379732.png


Bolagets egen tabell:
1700053339577.png
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag slår ett slag för den belgiska sidan Belgium Wine Watchers. De har många olika årgångar från förr på främst franska viner, och överkomliga fraktpriser. Har alltid upplevt det som en bra köpupplevelse när jag handlat från dem.

Från 1993 har de en del. Som många andra nämnt är inte 1993 ett toppår när det kommer till viner från de mer klassiska platserna (som det fortfarande går att köpa vin från året), men om din vän är mycket vinintresserad kanske det inte gör något om det har peakat sen något år men fortfarande är fullt drickbart.

Jag hade kört på 1993 La Tour Haut Brion, https://www.belgiumwinewatchers.com/en/detail/wines/105504/la-tour-haut-brion?sn=20&sid=8535485

men det finns som du märker en del andra också
 
Trådskapare
W

Wuschel

Medlem
Jag slår ett slag för den belgiska sidan Belgium Wine Watchers. De har många olika årgångar från förr på främst franska viner, och överkomliga fraktpriser. Har alltid upplevt det som en bra köpupplevelse när jag handlat från dem.

Från 1993 har de en del. Som många andra nämnt är inte 1993 ett toppår när det kommer till viner från de mer klassiska platserna (som det fortfarande går att köpa vin från året), men om din vän är mycket vinintresserad kanske det inte gör något om det har peakat sen något år men fortfarande är fullt drickbart.

Jag hade kört på 1993 La Tour Haut Brion, https://www.belgiumwinewatchers.com/en/detail/wines/105504/la-tour-haut-brion?sn=20&sid=8535485

men det finns som du märker en del andra också
Tack så mycket för tipset! Kikade in på sidan och den var fantastisk! Väldigt smidigt med att navigera sig runt.
1993 verkar inte vara ett toppår men nog ska det finnas en del fantastiska guldkorn att hitta. Det svåra är bara att välja, haha.

Har kikat in på 1993 Château Lafon-Rochet - Saint-Estèphe 4ème Grand Cru Classé (https://www.feel-rouge.com/fr/notre-cave/1012-chateau-lafon-rochet-1993.html)

Vad är det med vinet du länkade som gör att du hade kört på det, om jag får fråga?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tack så mycket för tipset! Kikade in på sidan och den var fantastisk! Väldigt smidigt med att navigera sig runt.
1993 verkar inte vara ett toppår men nog ska det finnas en del fantastiska guldkorn att hitta. Det svåra är bara att välja, haha.

Har kikat in på 1993 Château Lafon-Rochet - Saint-Estèphe 4ème Grand Cru Classé (https://www.feel-rouge.com/fr/notre-cave/1012-chateau-lafon-rochet-1993.html)

Vad är det med vinet du länkade som gör att du hade kört på det, om jag får fråga?

Två anledningar. Vinet görs inte längre, vilket gör det lite kul för en intresserad att testa. Det har även fått bra recensioner relativt nyligen, vilket talar för att det iaf. inte kommer vara dåligt eller falla helt platt.

 

cepage.se

Medlem
Vad blev det för vin i slutändan om man får vara nyfiken? Har också kommande 30-års presenter och går i liknande fundering - till er som vet - hur står sig en Bordeaux -94 som present? Tack för tips om Belgium Wine Watchers!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
1994 var en väldigt uppskattad Bordeaux-årgång när den släpptes, för 1991-1993 var mer eller mindre katastrofala (och många var väl rätt kräsna efter en utmärkt trio 1988-1989-1990). Sedan kom 1995 och 1996 som var klart bättre än 1994 (men ändå inte absoluta toppårgångar). Så 1994 är väl en mittemellan-årgång om man är lite generös. Det är väl också en lite mittemellan-stil-årgång, för under 1990-talet höll många producenter i Bordeaux fortfarande på och "parkeriserades", med fokus på mer söt frukt, mindre gröna toner, lite mer tämjda tanniner, mer nya fat o.s.v. Så vissa viner kan ha producerats lite gammaldags med mycket gröna/örtiga toner, och andra kan ha fatats lite väl hårt. Men, de flesta Bordeauxer som inte är helt misslyckade brukar förr eller senare bli trevliga, så många mellanklassviner från mellanårgångar brukar överraska positivt om man väntar länge nog. :)
 
Toppen