Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på bra blanc de blancs!

JakobS

Medlem
Någon som kan tipsa om bra Blanc de blancs?

Jag verkligen ogillar Champagne som smakar citrus. Detta har lett till att jag dricker mestadels pinot-dominerade skumpor nu.

För Någon vecka sedan så drack vi Andre Jacquart 2007 och det var helt underbart!

Persika, aprikos, honung, vanilj och massa andra smaker, men inte ett spår av citrus.

Det var en otroligt underbar Chmpagne och jag skulle vilja dricka fler som den!

Några tips? Alla prisklasser upskattas
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Någon som kan tipsa om bra Blanc de blancs?

Jag verkligen ogillar Champagne som smakar citrus. Detta har lett till att jag dricker mestadels pinot-dominerade skumpor nu.

För Någon vecka sedan så drack vi Andre Jacquart 2007 och det var helt underbart!

Persika, aprikos, honung, vanilj och massa andra smaker, men inte ett spår av citrus.

Det var en otroligt underbar Chmpagne och jag skulle vilja dricka fler som den!

Några tips? Alla prisklasser upskattas
Selosse initial!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Någon som kan tipsa om bra Blanc de blancs?

Jag verkligen ogillar Champagne som smakar citrus. Detta har lett till att jag dricker mestadels pinot-dominerade skumpor nu.

För Någon vecka sedan så drack vi Andre Jacquart 2007 och det var helt underbart!

Persika, aprikos, honung, vanilj och massa andra smaker, men inte ett spår av citrus.

Det var en otroligt underbar Chmpagne och jag skulle vilja dricka fler som den!

Några tips? Alla prisklasser upskattas
Problemet löst!
 

Oggy

Medlem
Någon som kan erbjuda sina åsikter om Léclapart? Med tanke på Franska Vinlistans senaste kampanj...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Någon som kan erbjuda sina åsikter om Léclapart? Med tanke på Franska Vinlistans senaste kampanj...
Detta är en makalöst bra champagne framförallt hans l'Apotre får nog ses som ett måste köp! Mycket gamla vinstockar, ekfat och ingen dosage.
 

MartinE

Medlem
Någon som kan tipsa om bra Blanc de blancs?

Jag verkligen ogillar Champagne som smakar citrus. Detta har lett till att jag dricker mestadels pinot-dominerade skumpor nu.

För Någon vecka sedan så drack vi Andre Jacquart 2007 och det var helt underbart!

Persika, aprikos, honung, vanilj och massa andra smaker, men inte ett spår av citrus.

Det var en otroligt underbar Chmpagne och jag skulle vilja dricka fler som den!

Några tips? Alla prisklasser upskattas

Agrapart Minéral
Laherte Frères Les Grappes Dorées
Veuve Fourny Cuvée du Clos Notre Dame
Michel Gonet Cuvée Prestige 2004 (kan innehålla spår av grapefrukt om man är känslig!)

Det generella tipset är väl annars att du lagrar dina flaskor lite (mycket) längre. Då brukar citrustonerna dämpas, eller åtminstone omvandlas från syrligt/bittert till sötare toner av samma frukt!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som kan tipsa om bra Blanc de blancs?

Jag verkligen ogillar Champagne som smakar citrus. Detta har lett till att jag dricker mestadels pinot-dominerade skumpor nu.

För Någon vecka sedan så drack vi Andre Jacquart 2007 och det var helt underbart!

Persika, aprikos, honung, vanilj och massa andra smaker, men inte ett spår av citrus.

Det var en otroligt underbar Chmpagne och jag skulle vilja dricka fler som den!

Några tips? Alla prisklasser upskattas
Personligen är jag mycket förtjust i citrustoner i vita viner, både de som har och inte har bubblor, eftersom de ofta åtföljs av friskhet i vinerna och ofta är tecken på att ett i grunden slankt & stramt vin ändå har viss rikedom. Om den enda frukt som finns är gröna äpplen, kan viner ibland vara lite väl strama, slanka åt det ogina hållet, eller ha mindre komplexitet. Men det är vad jag tycker - och jag är också väldigt förtjust i bra Pinot med bubblor.

Med tanke på vilket vin du nämner och de toner du föredrar så låter det som att du borde sikta på fatbehandlad blanc de blancs. Det brukar bli mer fyllighet och persikotoner då. (Det har hänt mer än en gång att både jag själv och andra har sagt "Pinot" om BdB med fat.)
Flera av de konkreta tips du har fått ligger åt det hållet, men för mig kan det också finnas citrus ihop med persiko- och äppeltoner i dessa viner. I rimlig prisklass är det oftast lättare att hitta småodlare som använder tydlig fatbehandling i sina viner.
Varma årgångar kan också vara en idé, för då brukar det bli mer av "varm frukt". 2007 som du provat är faktiskt rätt sval och stram som årgång betraktat (för mig verkar blanc de blancerna bättre än Pinot-skumpa i den årgången), så jag tycker inte att det borde vara någon ideal årgång för dig. 2005 och i någon mån 2006 & 2009 kanske då kan vara årgångar för dig?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Någon som kan tipsa om bra Blanc de blancs?

Jag verkligen ogillar Champagne som smakar citrus. Detta har lett till att jag dricker mestadels pinot-dominerade skumpor nu.

För Någon vecka sedan så drack vi Andre Jacquart 2007 och det var helt underbart!

Persika, aprikos, honung, vanilj och massa andra smaker, men inte ett spår av citrus.

Det var en otroligt underbar Chmpagne och jag skulle vilja dricka fler som den!

Några tips? Alla prisklasser upskattas
I prisordning
Krug Clos du Mesnil.
Selosse Les Carelles .
Cédric bouchard Roses de Jeanne la Boloree .
Pierre Peters Chetillons
Ulysse Collin les Rosiers
Savart Dame de Coeur
 
Last edited:

mnor

Medlem
Taittinger Comtes De Champagne. Jag tycker det är svårt att hitta en mer insmickrande champagne. Lite för lätt att tycka om och visst finns det citrustoner i champagnen, men oftast söta sådana.
 

chambertin

Medlem
Tycker ofta att Le Mesnil-champagnerna har andra toner än just citrus.
Drack t.ex en Pierre Moncuit -04 för inte så länge sedan som var härligt krutrökig.
Jacques Lassaigne i Montgueux har också BdB som inte är så citrusstinna har jag för mig.
 

Silenos

Medlem
J-M Sélèque, Cuvée d'or
Diebolt-Vallois, Cuvée de prestige (en del flaskvariation dock)
Vve Fourny, Cuvée R (en skvätt pinne i denna)

Att de alla ligger i en rimlig prisklass är en fin bonus.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag håller med. För mig är nötter och mandel tydliga kännetecken på Mesnil.
Jag nöjer mig med "nötter" :)

Faktum är att jag haft näsblod varje dag sedan den pH-låga bubbelbrovningen i Umeå för över 4 veckor sedan...
Varför utsätter ni era egna organsystem för sådant pH-övervåld? Protonöverdos...

Rött vin innehåller så mycket mer bra och spännande kemikalier. Och tanniner! Och Brett!
Jag är öfwertygad om att kroppar kräfwa dessa tanniner, men inte alls överdrivet många av de där jämlarns fria protonerna!
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Jag nöjer mig med "nötter" :)

Faktum är att jag haft näsblod varje dag sedan den pH-låga bubbelbrovningen i Umeå för över 4 veckor sedan...
Varför utsätter ni era egna organsystem för sådant pH-övervåld? Protonöverdos...

Rött vin innehåller så mycket mer bra och spännande kemikalier. Och tanniner! Och Brett!
Jag är öfwertygad om att kroppar kräfwa dessa tanniner, men inte alls överdrivet många av de jämlarns fria protonerna!
Fortsätt tänk så! Vi som är något lagda åt det vita hållet skrockar glatt åt trängseln vid rödvinshyllorna. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Taittinger Comtes De Champagne. Jag tycker det är svårt att hitta en mer insmickrande champagne. Lite för lätt att tycka om och visst finns det citrustoner i champagnen, men oftast söta sådana.
Är det inte just "...lite för lätt att tycka om..." som sägs om alla icke-Champisar som når höga poäng blint, men som (av en händelse, typ) aldrig uttalas för hög-scorande blinda Champisar?

image.jpg
 
Toppen