Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på champagne för max 40 euro hos butikskedjan Nicolas?

Ekdahl

Medlem
Det är inte ofta jag ber om tips på champagne. I det här fallet är det en kollega som undrar och jag blev osäker när jag spanade in länken och botaniserade utbudet.

Vilka champagner hade ni plockat upp med förutsättningen att den inte får kosta över 40 euro?

Tack på förhand!

https://www.nicolas.com/en/Champagnes/c/02/
Alltså... jag sitter just nu och tiitar på en Nicolasbutik ca 30 m från mig.
Har inte köpt några av mina Champagner under min pågående Frankrikevecka hos dem - tyckte de hade ett väldigt trist standardutbud. Inga odlare av intresse och inga årgångsskumpor att tala om.
Har dock valt Louis Roederer NV utifrån de givna förutsättningarna....
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Alltså... jag sitter just nu och tiitar på en Nicolasbutik ca 30 m från mig.
Har inte köpt några av mina Champagner under min pågående Frankrikevecka hos dem - tyckte de hade ett väldigt trist standardutbud. Inga odlare av intresse och inga årgångsskumpor att tala om.
Har dock valt Louis Roederer NV utifrån de givna förutsättningarna....
Bruno Paillard kanske inte är fel heller? Något billigare än i BS åtminstone, men själv hade jag inte tyckt det hade varit värt att släpa hem flaskor för den lilla prisskillnaden.
 

chambertin

Medlem
Det är inte ofta jag ber om tips på champagne. I det här fallet är det en kollega som undrar och jag blev osäker när jag spanade in länken och botaniserade utbudet.

Vilka champagner hade ni plockat upp med förutsättningen att den inte får kosta över 40 euro?

Tack på förhand!

https://www.nicolas.com/en/Champagnes/c/02/
Utan att ha kollat pris mot SB (Nicolas är knappast kända för att tävla med lägst pris) så Georges Vesselle kanske...
 

Ekdahl

Medlem
Utan att ha kollat pris mot SB (Nicolas är knappast kända för att tävla med lägst pris) så Georges Vesselle kanske...
Fingrade faktiskt på både Vesselle och Paillard men prioreterade annat i slutändan. Säkert vettiga köp båda två.
 

LarsW

Medlem
Huff, inte för att sparka in öppna dörrar men enig med ovan att det var inte mycket kul där och det som var kul var dyrt jämfört med SB... :eek: eller så lite skillnad att det känns lite ovärt att släpa mellan länder.

Vad ska din kollega ha skumpan till? Jag har druckit Heidsecks o Co monopole silver top några gånger som mingelskumpa vid större tillställningar och den gör jobbet där. Absolut ingen stor skumpa men med hyffsad kropp och inte så tuff syra att man måste lagra den i flera år innan den poppas. Ska väl vara samma skumpa som Blue top men den har legat lite längre på jästfällningen om jag kommer ihåg rätt, vilket verkar ha en mildrande effekt på den annars ganska kärv skumpa.

För 22 europapengar hade jag kanske stoppat några flaskor i underredet på bilen för att ha som just mingel-skumpa vid typ grillfester med muggles (om inte bilen redan vart helt knökfull vilket ofta är fallet).
Går bra att göra champagne-sorbet på också, eller använda till Kir Royale!


Edit: Efter att ha funderat lite tror jag inte att jag hade köpt den i alla fall. :p Har lovat mig själv att bara köpa viner jag verkligen vill ha i fortsättningen och inte såna som verkar "bra/OK-för-sitt-pris"... ignorera gärna min post... så... ingen hjälp från mig egentligen. o_O
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Huff, inte för att sparka in öppna dörrar men enig med ovan att det var inte mycket kul där och det som var kul var dyrt jämfört med SB... :eek: eller så lite skillnad att det känns lite ovärt att släpa mellan länder.

Vad ska din kollega ha skumpan till? Jag har druckit Heidsecks o Co monopole silver top några gånger som mingelskumpa vid större tillställningar och den gör jobbet där. Absolut ingen stor skumpa men med hyffsad kropp och inte så tuff syra att man måste lagra den i flera år innan den poppas. Ska väl vara samma skumpa som Blue top men den har legat lite längre på jästfällningen om jag kommer ihåg rätt, vilket verkar ha en mildrande effekt på den annars ganska kärv skumpa.

För 22 europapengar hade jag kanske stoppat några flaskor i underredet på bilen för att ha som just mingel-skumpa vid typ grillfester med muggles (om inte bilen redan vart helt knökfull vilket ofta är fallet).
Går bra att göra champagne-sorbet på också, eller använda till Kir Royale!


Edit: Efter att ha funderat lite tror jag inte att jag hade köpt den i alla fall. :p Har lovat mig själv att bara köpa viner jag verkligen vill ha i fortsättningen och inte såna som verkar "bra/OK-för-sitt-pris"... ignorera gärna min post... så... ingen hjälp från mig egentligen. o_O

Nej då, ditt inlägg har ett mycket högre värde än vad du själv reflekterat över, även om du i just det här fallet snubblade på mållinjen i konkreta tips.

Det är precis dem här typen av inlägg som behövs för att hålla ett forum (läs konversation-var-som-helst) igång. Om ingen vågar ta ton och yttra sina första tankar, och bara skulle skriva faktabaserat så tror jag att vi skulle tappa charmen med vissa konversationer. För att statuera ännu tydligare, vilket föredrar du?

Konversation ett:
-Hej
-Hej
-Hur mår du?
-Bra. Hur mår du?
-Bra.

Eller...

-Hej hur e läget?
-Hej, jo det är bra. *Såg en schysst film i går.
*Onödig information som mottagaren kan välja att snappa upp och spinna vidare på eller inte.
-Jaha vilken då? Bla bla bla..**
**Nu är konversationen satt i rullning.
 

LarsW

Medlem
Nej då, ditt inlägg har ett mycket högre värde än vad du själv reflekterat över, även om du i just det här fallet snubblade på mållinjen i konkreta tips.

Det är precis dem här typen av inlägg som behövs för att hålla ett forum (läs konversation-var-som-helst) igång. Om ingen vågar ta ton och yttra sina första tankar, och bara skulle skriva faktabaserat så tror jag att vi skulle tappa charmen med vissa konversationer. För att statuera ännu tydligare, vilket föredrar du?

Konversation ett:
-Hej
-Hej
-Hur mår du?
-Bra. Hur mår du?
-Bra.

Eller...

-Hej hur e läget?
-Hej, jo det är bra. *Såg en schysst film i går.
*Onödig information som mottagaren kan välja att snappa upp och spinna vidare på eller inte.
-Jaha vilken då? Bla bla bla..**
**Nu är konversationen satt i rullning.

#2! :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det låter som att ni föreslår att jag borde meddela honom att Systembolaget är ett bättre ställe att handla på än ”den gigantiska kedjan Nicolas” i Frankrike! Det känns dock som ett passivt svar, ovärdigt forumet, där vi inte tar ansvar för folkhälsan och goda dryckesvanor (även om det säkerligen stämmer med tanke på begränsningarna som anges).

Han ska bo någonstans på Rivieran (vet inte exakt var faktiskt). Finns det någon annan butikskedja eller större butik han borde satsa på och där utbudet är bättre och mer intressant?

Hur tar vi det här ett steg längre och överträffar vederbörandes önskemål?
 

Jos

Medlem
Asdåligt utbud, gå in på en stor carrefour istället så är det tio ggr bättre. Nästan i alla fall.... Eller på Leclerc och köp ex. Chanoine för 17 euro om han är ute efter ok bubbel till bra pris. Eller Tsarine 2012 som de säljer för 21 euro. Eller om han är ute efter riktigt billig Champagne så Fernand Rustat för 10.90 :confused:
 

Jos

Medlem
Vesselle är hyggligt bra (baserat på andra årgångar förvisso). Även Château de Bligny och Ayala har jag goda erfarenheter av.
Jo helt ok men jag var lite otydlig, de har inget topputbud men inte ens ok priser på vad de säljer. Ayala tex är över 7 euro dyrare per flaska på Nicolas mot Leclerc
 
Toppen