Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på goda sallader önskas!

R.P

Medlem
Nu är det sommar och vrålvarmt, man är ganska sugen på lätta och kallar rätter, gazpacho hinkas det litervis av just nu, man sig också på på att svänga ihop kyckling och tonfisksallad, men med risk för att tröttna så skulle jag vilja ha nya recept på goda och enkla sallader, även dressingar!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

SUPRA skrev:
Caesar sallad ska jag äta ikväll :D Det är gott.

Den är inte dum, men jag tror att jag kört den lite väl mycket...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Tips på goda sallader önskas!

Man kan ju alltid svänga ihop en skön nicoise med oliver, halstrad tonfisk och pocherat ägg.

Det är gott!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Krug skrev:
Man kan ju alltid svänga ihop en skön nicoise med oliver, halstrad tonfisk och pocherat ägg.

Det är gott!

Bra tips, med god anchovis (eller sardeller som svenskar kallar den salta), kan nog bli en sån ikväll faktiskt. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Brukar ofta göra en sallad med lätt grillade/halstrade pilgrimsmusslor som fått några stänk lime och tryffelojla innan grillningen.
Salladen är blandade olika sallader och ruckola men gärna en hel del maché.
Som dressing/sås till så har jag ofta ngt baserat på crème fraiche och smaksatt med riven parmesan och lime och lite lite vitlök och några droppar honung för att få lite sötma.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

R.P skrev:
Nu är det sommar och vrålvarmt, man är ganska sugen på lätta och kallar rätter, gazpacho hinkas det litervis av just nu, man sig också på på att svänga ihop kyckling och tonfisksallad, men med risk för att tröttna så skulle jag vilja ha nya recept på goda och enkla sallader, även dressingar!

Jag som så sent som i fredags letadeefter mitt standardrecept på gazpacho! Kan du dela med dig av ditt?

Själv så serverar jag en hel del sallader med serranoskinka, olika bönor och äkta mozarella m m.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

chambertin skrev:
Brukar ofta göra en sallad med lätt grillade/halstrade pilgrimsmusslor som fått några stänk lime och tryffelojla innan grillningen.
Salladen är blandade olika sallader och ruckola men gärna en hel del maché.
Som dressing/sås till så har jag ofta ngt baserat på crème fraiche och smaksatt med riven parmesan och lime och lite lite vitlök och några droppar honung för att få lite sötma.

Tryffelolja och prilgrimsmusslor låter briljant! Aldrig gjort dom så tidigare.

Bubblaren skrev:
Jag som så sent som i fredags letadeefter mitt standardrecept på gazpacho! Kan du dela med dig av ditt?

Själv så serverar jag en hel del sallader med serranoskinka, olika bönor och äkta mozarella m m.

Har inte det exakta receptet här men ska ordna det...förra året så gjorde jag nästan alltid gazpachon själv, hittills i år så har latheten gjort att jag köpt färdig, den färdiga är faktiskt väldigt bra, dessutom har man en 4-5 olika att välja mellan i butik.

Nåt sånt här är receptet, grovt höftat ;)

Tomater 5-8 st (beroende på storlek)
Grön paprika 1 st
Vitlök 1 klyfta
Vinäger (jag använder sherry) 0,5 dl
Olivolja, en hel del, men som du själv önskar
Bröd, som man blöter, ungefär insidan av en halv baguette
Cirkus 0,5 liter vatten, eller is om du tänkt äta den direkt (mängd beroende på hur lös du vill ha den)
Bra med salt, snåla inte

Mixa allt, sila så den blir helt slät. Sen finst det hur många olika recept som helst, en del använder gurka eller/lök i också, jag hoppar dock det. Många hoppar också brödet, som sagt så finns det hur många varianter som helst.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

R.P skrev:
Har inte det exakta receptet här men ska ordna det...förra året så gjorde jag nästan alltid gazpachon själv, hittills i år så har latheten gjort att jag köpt färdig, den färdiga är faktiskt väldigt bra, dessutom har man en 4-5 olika att välja mellan i butik.

Nåt sånt här är receptet, grovt höftat ;)

Tomater 5-8 st (beroende på storlek)
Grön paprika 1 st
Vitlök 1 klyfta
Vinäger (jag använder sherry) 0,5 dl
Olivolja, en hel del, men som du själv önskar
Bröd, som man blöter, ungefär insidan av en halv baguette
Cirkus 0,5 liter vatten, eller is om du tänkt äta den direkt (mängd beroende på hur lös du vill ha den)
Bra med salt, snåla inte

Mixa allt, sila så den blir helt slät. Sen finst det hur många olika recept som helst, en del använder gurka eller/lök i också, jag hoppar dock det. Många hoppar också brödet, som sagt så finns det hur många varianter som helst.

Det var ju just det, i alla färdiga som finns att köpa så är det mjöl i dem, en ingrediens jag inte klarar av dessvärre. Ser att du har bröd i den du gör själv, mitt recept var utan bröd - jag får leta vidare här hemma efter det. Finns det ett brödfritt recept i församlingen här så hojta till!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Bubblaren skrev:
Det var ju just det, i alla färdiga som finns att köpa så är det mjöl i dem, en ingrediens jag inte klarar av dessvärre. Ser att du har bröd i den du gör själv, mitt recept var utan bröd - jag får leta vidare här hemma efter det. Finns det ett brödfritt recept i församlingen här så hojta till!

Jag kan hålla med, den jag köper färdig tar jag alltid utan bröd, men när jag gör den själv så blir den så krämig och bra om man har bröd i den.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

R.P skrev:
Jag kan hålla med, den jag köper färdig tar jag alltid utan bröd, men när jag gör den själv så blir den så krämig och bra om man har bröd i den.

Tack för receptet iaf, säkert ngn annan här som kan ha nytta av det.

Har bara funnit en färdigmix att köpa i affären och den hade bröd, får leta recept tror jag.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Bubblaren skrev:
Tack för receptet iaf, säkert ngn annan här som kan ha nytta av det.

Har bara funnit en färdigmix att köpa i affären och den hade bröd, får leta recept tror jag.

Finns det inte färdig gazpacho på tetra i Sverige, det är lite konstigt. Egentligen kan du ju använda vilka grönsaker som helst i stort sett, glöm bara inte vitlök, vinäger och olivolja. Tomat är såklart ett hett tips att inkludera. ;)
 

anders

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

På ett av mina stamhak kör de en råbiff i soppan. Blir både gott och matigt. Är man riktigt händig gör man som haket gör, slänger ett stekt vaktelägg och lite kaviar på toppen. Mumsigt.
 

chambertin

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Ikväll blev det en sallad med fetaost och oliver. Lite fantasilöst men allt fanns hemma inklusive salladen som det finns massor av i trädgården just nu.
Drack en källarsval Spätburgunder från Pfalz till det men den var inte så kul.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Har just gjort gazpacho!

6-8 pers

4 stora tomater
1 gurka
1 lök (jag tog knipplök denna gång)
1 grön paprika
2-3 vtlöksklyftor
3 ägg
ett par stänk cayenne, eller annat starkt (jag tog thailändsk torkad chili denna gång)
0,5 dl vinäger (man kan tydligen ta sherry om man vill)
0,5 dl olivolja
2,5 dl tjock tomatjos
salt och nymalen peppar

Skär alla grönsakerna i bitar, även vitlöken, kör i matberedaren.
Tillsätt olja, vinäger ägg, cayenne, tomatjosen, salt & peppar.

Ställ in i kylen - lägg i isbitar före serveringen - toppa med bladpersilja eller ngt annat. Kan (!) serveras med brödkrutonger.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Bubblaren skrev:
Har just gjort gazpacho!

6-8 pers

4 stora tomater
1 gurka
1 lök (jag tog knipplök denna gång)
1 grön paprika
2-3 vtlöksklyftor
3 ägg
ett par stänk cayenne, eller annat starkt (jag tog thailändsk torkad chili denna gång)
0,5 dl vinäger (man kan tydligen ta sherry om man vill)
0,5 dl olivolja
2,5 dl tjock tomatjos
salt och nymalen peppar

Skär alla grönsakerna i bitar, även vitlöken, kör i matberedaren.
Tillsätt olja, vinäger ägg, cayenne, tomatjosen, salt & peppar.

Ställ in i kylen - lägg i isbitar före serveringen - toppa med bladpersilja eller ngt annat. Kan (!) serveras med brödkrutonger.

Det där receptet lät väldigt intressant, blev den bra? När jag skrev sherry tidigare så menade jag sherryvinäger, det gjorde förmodlingen du också men bara för att förtydliga, eller stod det att man kan använda sherry i ditt recept?
 

weezer

Medlem
SV: Tips på goda sallader önskas!

Bubblaren skrev:
Har just gjort gazpacho!

6-8 pers

4 stora tomater
1 gurka
1 lök (jag tog knipplök denna gång)
1 grön paprika
2-3 vtlöksklyftor
3 ägg
ett par stänk cayenne, eller annat starkt (jag tog thailändsk torkad chili denna gång)
0,5 dl vinäger (man kan tydligen ta sherry om man vill)
0,5 dl olivolja
2,5 dl tjock tomatjos
salt och nymalen peppar

Skär alla grönsakerna i bitar, även vitlöken, kör i matberedaren.
Tillsätt olja, vinäger ägg, cayenne, tomatjosen, salt & peppar.

Ställ in i kylen - lägg i isbitar före serveringen - toppa med bladpersilja eller ngt annat. Kan (!) serveras med brödkrutonger.

Jag kör alla mina grönsaker i råsaftcentrifugen, det blir grymt bra, kan jag rek.
 
Toppen