Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på köp - starta en liten samling

FredrikK

Medlem
Hej, ny användare här (men tjuvkikat anonymt nåt år).

Jag har under några år försökt dricka lite bättre viner. Det började med en oplanerad resa där jag plötsligt svängde av en motorväg i Frankrike och hamnade i Epernay. Drack nästan uteslutande champagne efter det under ganska lång tid. Det blir förvisso fortfarande en del champagne men jag har även, relativt nyligen, hittat till pinot noir. Jag är fortfarande en ganska fattig student så min budget är inte så stor, därför dricker jag oftast vad jag köper. Nu har jag bestämt mig för att bygga en liten samling över en tid framåt. Mitt intresse torde vara ganska klart. Champagne och rött Pinot. Vad gäller vitt dricker jag gärna Riesling och Pinot Gris.

Min budget kommer ligga på omkring 1500 i månaden. Jag skulle gärna se att det ger mig 6 flaskor (+/-). Till att börja med vill jag ha flaskor som bör drickas relativt snart (3-5 år).

Kan tillägga att jag precis gjorde första månadens inköp. 6 flaskor Cloudy Bay 2011, det vinet föll mig verkligen i smaken.

Tips mottages tacksamt!
 

perpro

Medlem
SV: Tips på köp - starta en liten samling

Jacquesson no 736 är ju rätt trevlig för knappa 400 kr. Testa även en champagneprovarlåda som finns i beställningssortimentet. Några lådor är halvflaskor som kan vara bra om man vill prova många olika en kväll. Finns en tråd om champagnetips från förra hösten med många bra tips

Sent from my HTC One using Tapatalk 4
 

kayaker

Cyklist
SV: Tips på köp - starta en liten samling

Hudellot-Noëllat Bourgogne Rouge 2011 i oktobersläppet torde kunna vara intressant. Från USA släpps ett par viner från Ponzi som rankas bland de bästa i Oregon. Byrons PN från Santa Barbara som finns på SB är riktigt bra.

När det gäller intressant Bourgogne så får man i huvudsak titta på alternativ utanför SB, men det gäller ju mycket annat också...
 

perpro

Medlem
SV: Tips på köp - starta en liten samling

Riesling. Kolla atomwine.dk är ju en bra inkörsport för att importera vin till Sverige. De betalar svensk alkoholskatt och är sällan något strul med (förutom att de har varit lite dåliga på mailsvar den senaste tiden kanske). Exempelvis:

Seehof Westenhofen Morstein 2011 149DKK
http://www.atomwine.dk/product.asp?product=15361

eller lite dyrare:
Keller GG Hubacker 2012 299DKK
http://www.atomwine.dk/product.asp?product=16457

Atomwine brukar ha en del rött som är trevligt också, men där har jag inga tips i nuläget.

Sedan har vi ju Caviste.se som ju brukar vara uppskattat här på forumet. En blandlåda från en enskild producent med sex flaskor släpps varje månad. Några som kan drickas direkt, några som behöver lagras. Jag tycker att de gör ett bra jobb att leta upp trevliga viner som inte kostar multum. Kul också att det är från en del områden som kanske inte är det första man köper på sig.
 

Magikern

Medlem
SV: Tips på köp - starta en liten samling

På systemet finns t.ex. Pommard Premier Cru Clos de Verger Fernand & Laurent Pillot-2009

Öppet och intressant vin när jag provade det i våras.

Bra valuta för 300:-
 

mnor

Medlem
SV: Tips på köp - starta en liten samling

Jag har själv varit i samma situation som du är nu och byggt upp en egen "vinkällare". Jag koncentrerar mig på champagne. Hade jag byggt en vinkällare för champagne så skulle jag se till att jag hade lite olika typer av champagne Blanc de Blanc, Blanc de Noir,"blends" och rosé.
Jag skulle också se till att köpa och dricka champagne från alla de stora husen som ger ut Prestige champagner för att se vilken husstil som man uppskattar. Sedan skulle jag leta efter lite schyssta odlarchampagner, själv har jag insett att jag har en förkärlek för odlarchampagner med låg dosage. Jag har lagt prisbilden på upp till 500 sek eftersom jag själv skulle köpa minst 3 flaskor av varje sort och helst 4-6 flaskor så att man kan följa utvecklingen av champagnen under ett antal år.

Diebolt-Vallois Prestige Brut - 369 sek
Jacquesson 736 - 369 sek
Tarlant Cuvée Louis - 448 sek (Kräver nog 3-5 års lagring) och/eller QV Discobitch (Tarlant) - 448 sek
NV Paul Dethune Champagne Blanc de Noirs Grand Cru Brut (Köpte denna från Franska vinlistan, 6 flaskor per låda cirka 360-370 per flaska)
2008 Louis Roederer brut Rosé - 495 sek (Brukar vara en fantastiskt bra Rosé och 2008 är inte helt fel år heller).
2005 De Saint Gall BdB - 299 sek (Union är ett bra kooperativ som jag tycker man kan prova Champagner från. Deras prestige champagne Orpale är riktigt bra).

NV Champagner från de stora husen (Skulle undvika NV från Moet och Taittinger)
 
Toppen