Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på odlare att besöka i Champagne

Hej! Jag ska åka till Champagne under 5 dagar i juli och skulle gärna få tips på olika producenter att besöka. Har bil, så inga problem att ta mig runt.
Har redan bokat in Michel Arnould i Verzenay och har tänkt besöka A. Bergère i Epernay. Har också funderingar på Diebolt-Vallois.
Har ni tips på andra roliga/bra producenter man kan besöka?

Tack på förhand
Robert
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sophie Dethune på Paul Dethune är ju en superskön karaktär som inte får missas och som pratar bra engelska, Likaså Jerome på Legras & Haas.
Camille Saves gör ju utmärkta champagner och har mycket roligt att prova som inte kan köpas i Sverige och som kan vara värt att ta hem men tyvärr är engelskan noll vilket förvisso inte betyder något om ni bara ska stanna till och prova...
 

MartinE

Medlem
Jag håller med @Emanuel om att Déthune är ett bra besök. Och åker du till Ambonnay så ska du givetvis passa på att även besöka Marguet, Egly-Ouriet och Eric Rodez! I grannbyn Bouzy hittar du Paul Bara, Benoît Lahaye och ovan nämnda Camille Savés. För övrigt rekommenderar jag framförallt besök hos Laherte i Chavot samt Diebolt (som du är inne på) och Bonnaire i Cramant! Även Tarlant i Œuilly och Françoise Bedel långt borta i Crouttes-sur-Marne är givande besök.
 

Elvis

Medlem
Pierre Moncuit i Les Mesnil-sur-Oger hade väldigt bra priser på sina champagner när jag var där för några år sedan. Sedan tycker jag förstås att Vilmart & Cie i Rilly-la-Montagne är ett givet besök.

Jag föreslår att du sprider ut besöken så att du också får besöka olika byar. Varje by har sin charm i Champagne.
 

Sveprod

Medlem
I Vertus finns Serge Jumel som har B&B med pool! Som odlare ingår han i ett kooperativ så det är kanske inte för att vandra i sprängfyllda källare man besöker dem, men de säljer sina viner till bra pris och så är det helt fantastiskt att ligga vid poolen med ett glas skumpa och se ut över vinrankorna.
 
Toppen