Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Syrah/Shiraz-viner till vinprovning

Joisch

Medlem
Hej,

Jag ska inom kort arrangera en vinprovning hemma där temat ska vara Syrah/Shiraz. Jag tänkte ha en blindprovning med ett Shiraz för 100-150kr och ett Syrah för 100-150kr, ett Shiraz för runt 250-300kr kr och ett Syrah för samma peng samt ett Syrah och ett Shiraz för ca 500kr. Dessutom vore det roligt om alla viner kom från olika länder. Skulle helst vilja att de går att få tag på genom Systembolaget. Någon som möjligtvis har några bra förslag på viner? Tack på förhand!
 

Johan L

Medlem
Jag blir nyfiken på varför du vill ställa shiraz mot syrah i kombination med att alla viner ska vara från olika länder? Ett för mig mer intuitivt upplägg vore tre franska syrah mot tre shiraz från nya världen och därför blir jag förvirrad över vad du är ute efter. Följaktligen blir det svårt att ge rekommendationer. Om du förtydligar din tanke med provningen blir det lättare att ge tips.
 

Poussard

Medlem
Även om det är teoretiskt möjligt att få till 6 olika länder såsom du beskriver det, det finns t.ex. ”Syrah” från Italien, så håller jag med @Johan L om det rimligare upplägget.
 

chambertin

Medlem
Hej,

Jag ska inom kort arrangera en vinprovning hemma där temat ska vara Syrah/Shiraz. Jag tänkte ha en blindprovning med ett Shiraz för 100-150kr och ett Syrah för 100-150kr, ett Shiraz för runt 250-300kr kr och ett Syrah för samma peng samt ett Syrah och ett Shiraz för ca 500kr. Dessutom vore det roligt om alla viner kom från olika länder. Skulle helst vilja att de går att få tag på genom Systembolaget. Någon som möjligtvis har några bra förslag på viner? Tack på förhand!
Också lite nyfiken på upplägget (land brukar inte vara ngn särskilt bra markör på stil utan det är snarare producent eller distrikt som följer eller styr stilen) men börjar med prisområdet runt 500kr som är tacksamt för bra Syrah/Shiraz.
Svårt med SBs sökfunktion då viner från BS som inte har Syrah/Shiraz i namnet faller bort (t.ex utmärkta 2018 Crozes-Hermitage Clos des Grives för 425kr ), ngt av Mullineux Schist eller Iron (både -16 och -17 finns men -17 (inte provat ännu) bör vara snäppet vassare än -16). Prislapp dock 699kr. Samma (prislappen alltså) gäller Penfolds S:t Henri -17 som alltid brukar vara en fantastisk Shiraz. Frånd downunder hittar du ytterligare en riktigt bra Shiraz (men som i stil sneglar mer åt norra Rhône) i form av 2016 By Farr Shiraz för 399kr.
2016 Côte-Rôtie Brune et Blonde från Guigal brukar i stort sett alltid vara ett pålitligt vin (495kr).
Från USA hittar du utmärkta 2016 Ojai Bien Nacido Syrah för 399kr.
Ytterligare en från Sydafrika är 2017 Boekenhoutskloof Syrah för 399kr (drack 2015 nyligen som var riktigt bra).
Domaine Coursudon är en topproducent i St.Joseph och därifrån hittar vi bl.a: 2018 St.Joseph Silice för 339kr.

Lite närmare 200kr än 500kr hittar du utmärkta producenten Domaine Combier i form av 2018 Crozes-Hermitage för 229kr.

Svårt för mig att rekommendera i de andra prisklasserna då jag sällan botaniserar där och då väldigt sällan via SB. Syrah är väldigt sällan intressant i prisklassen långt under 200kr. Crozes-Hermitage runt 200kr finns det ganska gott om och flera av dom är säkert helt ok viner i den kategorin. Ett lite kul och udda vin (för 159kr) är dock 2017 Syrocco Syrah från Marocko (görs av Alain Graillot).
 
Trådskapare
J

Joisch

Medlem
Jag tänkte lite galet, precis som du skriver Johan L så vill jag ställa tre Syrah från Frankrike mot tre Shiraz från olika länder för att jämföra gamla världen mot nya världen och framförallt vill jag att vinerna ska vara karaktäristika för Syrah/Shiraz. Tack för dina tips Chambertin!
 

The Wall

Medlem
Några enklare idéer, utöver de redan av @Chamberin utmärkta förslagen:

Shiraz för 100-150; Allesverloren Shiraz, 125 kr eller Hartenberg Shiraz, 190 kr
Syrah för 100-150; Delas Les Launes Crozes-Hermitage, 180 kr (lite över, men ändå)

Shiraz för 250-300; Dead Arm Shiraz, 380 kr
Syrah för 250-300; Paul Jaboulet Crozes-Hermitage Thalabert, 280 kr

Shiraz för 500; Amon-Ra, 500 kr
Syrah för 500; Mer eller mindre valfri Hermitage eller Côte Rôtie

Ett av problemen när du kommer upp i pris är att det ofta är viner som visserligen går att dricka idag, men som vinner på några års lagring. En tanke kan vara att du försöker hitta något vettigt med lite ålder utomlands eller på auktion.
 

Johan L

Medlem
Jag tror det är vettigt att hoppa upp en aning i pris i lägsta prisklassen och ta en Crozes-Hermitage, de börjar på 179 kr. Sen kan du antingen stanna kvar i det området i alla prisklasser eller så kör du en runda i norra Rhone och tar en Saint-Joseph eller Cornas till din mellanklass och en Hermitage eller Côte Rôtie till din övre prisklass.

Men vill du gärna hålla kvar vid 100 - 150 kr för lägsta prisklassen så är t ex Delas Saint-Esprit för 109 kr gjord på bara syrah.
 
Last edited:
Trådskapare
J

Joisch

Medlem
Tack för alla fina rekommendationer! Får fundera på där med lagring på de lite dyrare vinerna och se om det finns några som inte tjänar så mycket på det. Någon som kan rekommendera några trevliga tilltugg som passar rent generellt till Syrah/Shiraz?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag kan gå i god för Amon-Ra 2018.
Den behöver åtminstone 24 timmars dekantering. Men klockrent val för shiraz i 500-klassen.

Lite härlig chark fungerar alltid klockrent.
 

The Wall

Medlem
Tack för alla fina rekommendationer! Får fundera på där med lagring på de lite dyrare vinerna och se om det finns några som inte tjänar så mycket på det. Någon som kan rekommendera några trevliga tilltugg som passar rent generellt till Syrah/Shiraz?
Boeuf bourguignon. Eller grillad kossa.
 
Toppen