Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på viner under 300:- men över 92 poäng på wine-searcher?

Trådskapare
L
Nu har jag suttit en liten stund med din metod och insett dess viktigaste begränsning. Misstänkte redan innan att W-S skulle vara USA-dominerat och därmed skevt men visste inte att så många viner inte skulle ha någon poängbedömning över huvud taget. Man kan väl fundera över hur mycket det betyder att man missar en stor del, jag skulle säga huvuddelen, av det totala utbudet av världens viner eftersom det inte är poängsatt på W-S och därmed inte kvalar in på din skala.

Hursomhelst, du bad om tips. Efter typ 50 sökningar där mer än 40 inte var poängsatta ger jag dig följande 3 exemplar på Monopolet, 93-95p enligt Wine-Searchers (extremt osakliga) index:

Tierhoek Straw Wine 215 kr
Calem 2002 298 kr
Rieussec 2011, 299 kr
Hej! Kollade dina tips, när jag checkar mot ws så hittar jag inget betyg för Calem på 2002 och årgången på Tierhoek ligger "bara" på 87, är det något jag missförstått eller info jag bommat? Chateau Rieussec ligger på beställningslistan, kul tips, den verkar behöva ha en 5-10 år till på sig.
 

Vino fino

Medlem
Enligt Monopolet är halmvinet från Tierhoek årgångsbetecknat, men Tierhoek själva anser att det är en NV. Av vilka skäl det nu må vara, möjligen blandar de sina viner från olika årgångar i en cuvee. Jag väljer i detta fall (och i alla andra) att lita mer på producenten än Monopolet.

NV har enligt W-S 95p.

Screen Shot 2014-07-30 at 20.34.04.png



Calem måste jag ha sett fel på, den har ingen poäng på W-S, om än en massa medaljer. Men jag tror knappast du blir besviken om du köper det.
 
Trådskapare
L
Enligt Monopolet är halmvinet från Tierhoek årgångsbetecknat, men Tierhoek själva anser att det är en NV. Av vilka skäl det nu må vara, möjligen blandar de sina viner från olika årgångar i en cuvee. Jag väljer i detta fall (och i alla andra) att lita mer på producenten än Monopolet.

NV har enligt W-S 95p.

Visa bifogad bild 1777


Calem måste jag ha sett fel på, den har ingen poäng på W-S, om än en massa medaljer. Men jag tror knappast du blir besviken om du köper det.
Ok, nä man blir nog knappast besviken på någon av dom misstänker jag. Tack för tipset!
 

kayaker

Cyklist
Enligt Monopolet är halmvinet från Tierhoek årgångsbetecknat, men Tierhoek själva anser att det är en NV. Av vilka skäl det nu må vara, möjligen blandar de sina viner från olika årgångar i en cuvee. Jag väljer i detta fall (och i alla andra) att lita mer på producenten än Monopolet.

NV har enligt W-S 95p.

Visa bifogad bild 1777
Låter lite knepigt med tanke på att det står en årgång på etiketten. Undrar just vad de menar med den?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för tipsen! Angående ironi eller arrogans, jag vill hålla tråden ren från annat än det jag efterfrågade, trådar på forum "surrar" gärna iväg och blir helt osammanhängande om det börjar kladdas om annat.
Nu förstår jag inte...trådar på FW brukar ALDRIG spåra ur...:rolleyes:

Skämt åsido, lite urspårning brukar oftast berika och bidra med att få högt i tak på sidan. Det är med andra ord lite så det brukar fungera här. På gott och ont. :) Det viktigaste är att vara respektfulla mot varann, vilket är ett ämne vi har MVG i.
 
Toppen