Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på vingårdar / caves i Provence & Chateauneuf?

Uncle_Bob

Medlem
Tjena!

Kommer att besöka vänner i Frankrike ett par dagar i slutet på mars, strax utanför Cavaillon, ca 5-6 mil SSO om Châteauneuf-du-Pape. Tar tacksamt emot tips på ställen att besöka, både trevliga vingårdar och källare med bra utbud.

Tack på förhand!
 

Vinocognito

Medlem
Eftersom du hänvisar till CdP så kommer här lite rekommendationer!
Om jag skulle välja ut endast en vinproducent i CdP så hade mitt val blivit Clos de Caillou! Ligger i utkanten öster om byn CdP.
Fantastiska viner både för CdP och Cote de Rhone. Deras bästa Cote de Rhone slår garanterat ut de flesta CdP.
Chateauneuferna är fantastiska! Vid ett besök som inte behöver förbokas så blir du mycket väl mottagen med provning av > 10 viner!

Ett annat besök som kan rekommenderas är hos en "klassiker". Chateau de Beauceastel! Skriv dit och anmäl ditt intresse för ett besök. Du får ett proffsigt mottagande och en rundvandring, samt en en provning med lite äldre viner. Inköp får dock göras nere i byn!

I området finns väldigt många bra och gästvänliga producenter. Det kanske häftigaste besöket varje år när jag är i området är hos Domaine de Boursan där mötet med Jean-Paul Versino är något alldeles extra! Mycket charmigt! Lite "skitiga källare" och ett mycket stort hjärta och ännu större viner! Mycket bra engelska då hans hustru är från USA. Dessutom är priserna väldigt låga jämfört med andra! Kvaliteten är dessutom väldigt bra med Cuvée de Felix som toppvinet på den röda sidan!

Jag har många fler tips men dessa får räcka för ikväll!
 

Pontus

Medlem
Eftersom du hänvisar till CdP så kommer här lite rekommendationer!
Om jag skulle välja ut endast en vinproducent i CdP så hade mitt val blivit Clos de Caillou! Ligger i utkanten öster om byn CdP.
Fantastiska viner både för CdP och Cote de Rhone. Deras bästa Cote de Rhone slår garanterat ut de flesta CdP.
Chateauneuferna är fantastiska! Vid ett besök som inte behöver förbokas så blir du mycket väl mottagen med provning av > 10 viner!

Ett annat besök som kan rekommenderas är hos en "klassiker". Chateau de Beauceastel! Skriv dit och anmäl ditt intresse för ett besök. Du får ett proffsigt mottagande och en rundvandring, samt en en provning med lite äldre viner. Inköp får dock göras nere i byn!

I området finns väldigt många bra och gästvänliga producenter. Det kanske häftigaste besöket varje år när jag är i området är hos Domaine de Boursan där mötet med Jean-Paul Versino är något alldeles extra! Mycket charmigt! Lite "skitiga källare" och ett mycket stort hjärta och ännu större viner! Mycket bra engelska då hans hustru är från USA. Dessutom är priserna väldigt låga jämfört med andra! Kvaliteten är dessutom väldigt bra med Cuvée de Felix som toppvinet på den röda sidan!

Jag har många fler tips men dessa får räcka för ikväll!
Bra tips, men en liten rättelse. Det går.utmärkt att köpa efter rundtur på Beaucastel. Det har jag gjort flera gånger. Och Boursan förtjänar att uppmärksammas. Gör viner i traditionell stil och som verkligen vinner på lagring.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Eftersom du hänvisar till CdP så kommer här lite rekommendationer!
Om jag skulle välja ut endast en vinproducent i CdP så hade mitt val blivit Clos de Caillou! Ligger i utkanten öster om byn CdP.
Fantastiska viner både för CdP och Cote de Rhone. Deras bästa Cote de Rhone slår garanterat ut de flesta CdP.
Chateauneuferna är fantastiska! Vid ett besök som inte behöver förbokas så blir du mycket väl mottagen med provning av > 10 viner!

Ett annat besök som kan rekommenderas är hos en "klassiker". Chateau de Beauceastel! Skriv dit och anmäl ditt intresse för ett besök. Du får ett proffsigt mottagande och en rundvandring, samt en en provning med lite äldre viner. Inköp får dock göras nere i byn!

I området finns väldigt många bra och gästvänliga producenter. Det kanske häftigaste besöket varje år när jag är i området är hos Domaine de Boursan där mötet med Jean-Paul Versino är något alldeles extra! Mycket charmigt! Lite "skitiga källare" och ett mycket stort hjärta och ännu större viner! Mycket bra engelska då hans hustru är från USA. Dessutom är priserna väldigt låga jämfört med andra! Kvaliteten är dessutom väldigt bra med Cuvée de Felix som toppvinet på den röda sidan!

Jag har många fler tips men dessa får räcka för ikväll!

Funderar att åka till området i höst, så du får gärna fortsätta med dina tips när du har tid:)
 
Trådskapare
Uncle_Bob

Uncle_Bob

Medlem
Eftersom du hänvisar till CdP så kommer här lite rekommendationer!
Om jag skulle välja ut endast en vinproducent i CdP så hade mitt val blivit Clos de Caillou! Ligger i utkanten öster om byn CdP.
Fantastiska viner både för CdP och Cote de Rhone. Deras bästa Cote de Rhone slår garanterat ut de flesta CdP.
Chateauneuferna är fantastiska! Vid ett besök som inte behöver förbokas så blir du mycket väl mottagen med provning av > 10 viner!

Ett annat besök som kan rekommenderas är hos en "klassiker". Chateau de Beauceastel! Skriv dit och anmäl ditt intresse för ett besök. Du får ett proffsigt mottagande och en rundvandring, samt en en provning med lite äldre viner. Inköp får dock göras nere i byn!

I området finns väldigt många bra och gästvänliga producenter. Det kanske häftigaste besöket varje år när jag är i området är hos Domaine de Boursan där mötet med Jean-Paul Versino är något alldeles extra! Mycket charmigt! Lite "skitiga källare" och ett mycket stort hjärta och ännu större viner! Mycket bra engelska då hans hustru är från USA. Dessutom är priserna väldigt låga jämfört med andra! Kvaliteten är dessutom väldigt bra med Cuvée de Felix som toppvinet på den röda sidan!

Jag har många fler tips men dessa får räcka för ikväll!
Stort tack!
 

LarsW

Medlem
Bilar man ner kan man ju passa på att prova kakaoprodukter i Tain...
Oj jösses det blev en kul flashback!:)
Första gången jag var i Rhone var vi på besök på Valrona också... i 1999. Är inte 100% säker men måste väl vart i Tain..?
 

Biscanbauer

Medlem
Tjena!

Kommer att besöka vänner i Frankrike ett par dagar i slutet på mars, strax utanför Cavaillon, ca 5-6 mil SSO om Châteauneuf-du-Pape. Tar tacksamt emot tips på ställen att besöka, både trevliga vingårdar och källare med bra utbud.

Tack på förhand!

45 minuters bilresa rakt norrut tar dig till Gigondas. Caveaun där är riktigt bra! Personliga favoriter är Grand Romane och Longue Toque.
http://www.caveaudugigondas.com/
 

Pontus

Medlem
De har tydligen fri provsmakning av chokladen, men inte pralinerna om jag minns rätt...
Allt går inte att provsmaka, men väldigt mycket (inklusive mååånga praliner). Köper man dessutom något skickar de med "lite" extra i påsen. Varje gång jag varit där har jag skippat lunchen :)
 

Johan L

Medlem
Åker på bröllopsresa till området om några veckor. Vi flyger till Marseille och bilar sedan upp till ett boende som ligger öster om Montélimar och därmed lite mittemellan norra och södra Rhone-dalen. Det är ingen utpräglad vinresa men vi åker ju igenom södra Rhone två gånger och tänkte förstås passa på att klämma in några vingårdsbesök då. Fina tips i tråden, men då min fästmö är helt såld på muscat undrar jag om det är någon som dessutom har tips på bra besök i Beaumes-de-Venise?
 

Johan L

Medlem
Nyss hemkommen från Provence. Då det var bröllopsresa var vinbesöken mer av karaktären "små trevliga inslag" än något som låg i fokus för resan. Av samma anledning hade det inte heller funnits särskilt mycket tid och energi till förberedelser och detaljplanering innan resan, utan det bestod i stort sett av att läsa i den här tråden (vilket förvisso var till stor hjälp). Inga förbokade besök således.

Hursomhelst, vi betade av besök i Chateuneuf-du-Pape, Tain-l'Hermitage, Gigondas och Beaumes-de-Venise.

Chateauneuf-du-Pape
Spontan lunch på Hostellerie Cháteau des Fiens Roches som visade sig ha bra mat och framförallt härligt läge med skön utsikt. Jag körde så vatten till maten för mig, men frun tog ett glas av deras egna vita som var mycket trevligt och spot-on till hennes fiskrätt. Hade tänkt besöka Boursan men antingen var det stängt eller så var vi på fel ställe. Reservalternativ inne i byn var Clos des Papes men de hade stängt trots att öppettiderna på dörren indikerade att de borde ha öppet. Orkade inte lägga någon energi på det utan fortsatte till Clos de Caillou där vi blev mycket väl mottagna med en presentation av deras historia, odlingsområden och provsmakning. Mycket trevliga viner! Som nämnts ligger det utanför byn men det är väl värt ett besök. Deras naturvin är väldigt annorlunda det andra de gör, på gott och ont, men charmigt nog för att en flaska av den fick hamna i varukorgen. När vi sedan fortsatte till vårt hotell en bit öster om Montélimar visade det sig att vårt rum var döpt till just Chateauneuf-du-Pape.

Tain-l'Hermitage
Vi gjorde en eftermiddagstur till Tain-l'Hermitage och efter lite kaos på enkelriktade gator var vi glada att parkera bilen och promenera runt i den lilla stan. Vacker plats med Rhone, Hermitage-kullen och fina omgivningar. Vi började med Valrhona för "lite" choklad och rätt snabbt mådde vi båda lite illa efter för mycket choklad på för kort tid. Känner man till hur choklad tillverkas kan rundturen kännas lite överflödig. Bra barnanpassat dock. Som beskrivits i tråden är det fria smakprov på alla varianter av vanliga chokladkakor, vid pralindisken fanns det smakprov på 2-3 sorter och visade man lite intresse för att handla praliner fick man gärna smaka på fler sorter. Och de slänger i en del bonusar i påsen när man väl står i kassan och betalar.

Vinmässigt var förberedelsen noll och inget, så vi googlade oss lite snabbt fram till att Chapoutier låg några minuters promenad från Valrhona och att Paul Jaboulet Ainé låg runt hörnet därifrån. Chapoutier kändes rätt turistanpassat men med trevligt mottagande. Här stod två asiatiska män och provade igenom typ hela sortimentet och frågade noga om priset varje gång, med djupare suckar av välbehag ju högre priset var, för att sedan köpa med sig en enda flaska av ett av de billigaste vinerna. Tyvärr hade de inte provsmak på sitt vita 200-årsjubileumsvin men vi köpte en på chans ändå. Paul Jaboulet Ainés ställe Vineum är en kombinerad restaurang och shop. Fortfarande med chokladkänningar körde vi på lite ost och chark till väldigt rimliga priser. I väntan på maten flanerade jag runt i shoppen och provade deras röda och vita Hermitage som också fick följa med i väskan hem sen.

En kort promenad längs med Rhone tillbaka till parkeringen och sedan försökte jag i solnedgången köra upp på själva kullen men hittade ingen vettig väg som jag ville chansa på, särskilt inte i hyrbil. En enkelriktad väg, en privat väg och en kullerstensväg som såg mer ut som en dagvattenavrinning. Blev ändå en fin tur runt kullen och lite in i Crozes-Hermitage.

Gigondas och Beaumes-de-Venise
Hade tänkt besöka Caveau du Gigondas efter tips i tråden, men på grund av lite oförutsedda händelser och den obefintliga planeringen kom vi fram till Gigondas precis efter 12 och många ställen inklusive Caveaun kör lunchstängt. Vi kände inte för att vänta i 2,5 h på att de skulle öppna igen, utan gick på chans in hos grannen Domaine du Terme vars Gigondas Reserve 2015 visade på fin charm (i stort kontrast mot 2014 av samma vin). En kort promenad runt i byn Gigondas hann vi också med, väldigt mysig plats som vi gärna stannat en stund till på om vi hade haft tid.

Frun är såld på muscat så Beaumes-de-Venise var givet när vi ändå var i trakterna. Återigen, utan planering eller förberedelser blev det lite första bästa över det och då blev det RhoneA som inte hade stängt över lunchtimmarna. Stort och stelt ställe, men frun gillade deras muscatviner och var mycket nöjd med att få prova 5-6 muscatviner på en gång.
 
Toppen