Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips sökes, Milano - Barcelona

Jos

Medlem
Kanske lite slött att be om tips här men det kanske fortfarande finns någon som orkar tipsa om bra resmål, producenter, områden etc... Flyger till Milano i slutet på juli och bilar från Milano längs rivieran bort till Barcelona. Det är 100 mil att köra och vi har 8 dagar på oss så vi funderar lite på hur vi ska lägga upp rutten. Kanske stanna två dagar någonstans eller snitta 15- 20 mil om dagen etc...

Givetvis stoppar vi till i CdP men tips ang. boende etc. tas tacksamt emot. Allt är välkommet och önskat, - någon producent längs vägen som ni verkligen rekommenderar, boende, område, restaurang, bar etc. etc... Som det är nu är som sagt bara CdP bestämt och det är ju hyfsat svårt att komma på vem man ska besöka...

Tack på förhand
 

R.P

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Om du vill ha tips angående Barca så hjälper jag gärna till. Har bilat mellan Nice och Barcelona, tyvärr inte mycket att komma med där. Om du stannar till på rivieran är Minuty en trevlig vingård att besöka. Och sen Costa Brava, missa inte Cadaques på vägen till Barca, var aldrig inne på vingården MF som ligger där men deras viner är väldigt speciella. Tossa del Mar, underbart, Palamos ett måste att äta räkorna därifrån. Runt själva Barca vet jag att det finns gott om vingårdar som tar emot besökare,Torres, Gramona, Castell del Mirall, Agusti Torello och Castell del Remei för att nämna några. Sen om du är i krokarna runt Roses kan du ju åka förbi El Bulli och hoppas på en avbokning. ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

R.P skrev:
Om du vill ha tips angående Barca så hjälper jag gärna till. Har bilat mellan Nice och Barcelona, tyvärr inte mycket att komma med där. Om du stannar till på rivieran är Minuty en trevlig vingård att besöka. Och sen Costa Brava, missa inte Cadaques på vägen till Barca, var aldrig inne på vingården MF som ligger där men deras viner är väldigt speciella. Tossa del Mar, underbart, Palamos ett måste att äta räkorna därifrån. Runt själva Barca vet jag att det finns gott om vingårdar som tar emot besökare,Torres, Gramona, Castell del Mirall, Agusti Torello och Castell del Remei för att nämna några. Sen om du är i krokarna runt Roses kan du ju åka förbi El Bulli och hoppas på en avbokning. ;)

Tackar för tipsen! Ok, får kolla upp Minuty. Tar gärna emot tips ang Barca då vi kör två dagar där, dock vet jag inte om övriga är så sugna på att kolla in ytterligare vingårdar där... El Bulli ligger nog i minst en prisklass över vad övriga i gänget har lust att spendera på en lunch/middag så den är också tveksam.. ;)
 

R.P

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Jos skrev:
Tackar för tipsen! Ok, får kolla upp Minuty. Tar gärna emot tips ang Barca då vi kör två dagar där, dock vet jag inte om övriga är så sugna på att kolla in ytterligare vingårdar där... El Bulli ligger nog i minst en prisklass över vad övriga i gänget har lust att spendera på en lunch/middag så den är också tveksam.. ;)

Minuty är ju främst rosé, men en väldigt trevlig sådan, magnumflaskan är dessutom gudomligt vacker, ligger vid St Tropez så om ni känner för en lunch där på vägen så...

Två dagar i Barca alltså, säg mer exakt vad ni vill göra så ska jag göra mitt bästa för att guida er. Men missa inte Fonda del Gaig på Calle Proveca 200 för middag, bra vinlista, bra priser, bra råvaror, och katalansk mat när den är som bäst. Och om ni vill go bananas så finns det oändligt med bra discon (fråga inte taxikillen efter club, det betyder något helt annat här ;)).

Annars är cocktailbarerna på Calle Aribau riktigt bra för skön atmosfär, en bra drink och kanske en pinne. :) Dom stänger dessutom rätt sent, 0300.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Grymt, jag PMar dig senare när jag växlat några ord med övriga! :)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Någon som har något bra förslag på boende i CdP?
 

Segol

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Fines Roches är onekligen trevligt men för att använda ett illa omtyckt ord så bodde jag på ett mer prisvärt ställe när jag var där i förra veckan.
Det är anslutet till kedjan "Logis" o ligger på Rue Ducos om jag kommer ihåg gatans namn rätt, det är på den gata som går från turistkontoret upp till slottet o hotellet ifråga ligger alldeles i början på vänster sida om början antas vara vid turistkontoret. Rymliga, fräscha, luftkonditionerade rum precis i mitten av byn o de kostade ca 90 Euro för två personer i ett dubbelrum. Inte minst viktigt var att hotellet hade ett garage där bilen står skuggigt, hyfsat svalt o säkert.

Jag kan kolla upp exakt adress o namn på hotellet ikväll om intresse finns.
 

Elvis

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

R.P skrev:
ligger vid St Tropez så om ni känner för en lunch där på vägen så...

Är det någon som rekommendera någon bra restaurang i St Tropez? Jag ska ner till rivieran om ett par veckor och funderar på att göra ett besök.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Segolas skrev:
Fines Roches är onekligen trevligt men för att använda ett illa omtyckt ord så bodde jag på ett mer prisvärt ställe när jag var där i förra veckan.
Det är anslutet till kedjan "Logis" o ligger på Rue Ducos om jag kommer ihåg gatans namn rätt, det är på den gata som går från turistkontoret upp till slottet o hotellet ifråga ligger alldeles i början på vänster sida om början antas vara vid turistkontoret. Rymliga, fräscha, luftkonditionerade rum precis i mitten av byn o de kostade ca 90 Euro för två personer i ett dubbelrum. Inte minst viktigt var att hotellet hade ett garage där bilen står skuggigt, hyfsat svalt o säkert.

Jag kan kolla upp exakt adress o namn på hotellet ikväll om intresse finns.
Ja gör gärna det!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Elvis skrev:
Är det någon som rekommendera någon bra restaurang i St Tropez? Jag ska ner till rivieran om ett par veckor och funderar på att göra ett besök.
Undrar samma sak.
 

Segol

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Jos skrev:
Ja gör gärna det!

Se nedan, hittade det på Logis hemsida så jag slipper gräva bland kvittona hemma vilket är skönt av många anledningar...
Vill du ha parkeringsplats tillkommer 10 Euro på priserna nedan.

LA GARBURE
3, rue Joseph Ducos.
84230 CHATEAUNEUF DU PAPE

Tél: +33 (0)4.90.83.75.08
E-mail: garbure@orange.fr

8 Chambre(s)
Prix minimum : 69,00 EUR
Prix maximum : 85,00 EUR
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Tack Segolas! Tyvärr var det fullt så jag får jaga vidare
 

Segol

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

OK, synd. Har ni bestämt vilka producenter ni ska besöka i CNDP?

Vi hade en tanke om att ha Tavel som bas för våra utflykter i o kring CNDP men det vill jag varna lite för, man kan iofs besöka Tavel o kika in på Caveau S:t Vincent där de har en jäkla massa rosé för avsmakning men det grejar man på en halvtimme.
Vi bodde en natt på Auberge de Tavel o fick det enligt värdinnan "sååå mysiga" vindsrummet, jojo...
Vi får såklart skylla oss själva som inte kollade/frågade om de hade AC men jag kan tycka att de borde ha det eller åtminstone en fläkt om de tar sisådär 140Euro för en natt o det enda fönstret har samma storlek som en liten vinlåda...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Segolas; Nope, har inte bestämt vilka vi ska träffa men vi har ju bara en dag så det blir bara några stycken. Pratade med värdinnan på La Sommellerie och frågade om vilken producent som låg närmst och det var..... Mont Redon! ;D Jaja.. det blir väl till att titta förbi några av de man gillar!

Kayaker: Jo, den sökningen har jag gjort.. Enda som ligger i Chateauneuf är ju Fines men de har fullt så det fick bli La Sommellerie
 

Elvis

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Bord bokat på Villa Belrose (http://www.villabelrose.com/en/restaurant_bar), en av tre Michelinkrogar i St Tropez. Jag får återkomma med en rapport senare.

Förresten, är det någon som kan tipsa om någon bra vinbutik i närheten av St Tropez? Jag antar att man få tag på Cristal på nattklubbar ;), men jag tänkte snarare på något ställe där man kan komma över t.ex. Selosse.
 

anders

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Elvis skrev:
Förresten, är det någon som kan tipsa om någon bra vinbutik i närheten av St Tropez? Jag antar att man få tag på Cristal på nattklubbar ;), men jag tänkte snarare på något ställe där man kan komma över t.ex. Selosse.

Jaha, duger det inte att spruta Cristal längre, eller?!? Ska vara Selosse nu, va?!? ;D
 
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Elvis skrev:
Bord bokat på Villa Belrose (http://www.villabelrose.com/en/restaurant_bar), en av tre Michelinkrogar i St Tropez. Jag får återkomma med en rapport senare.

Förresten, är det någon som kan tipsa om någon bra vinbutik i närheten av St Tropez? Jag antar att man få tag på Cristal på nattklubbar ;), men jag tänkte snarare på något ställe där man kan komma över t.ex. Selosse.
Jag tror inte du skall handla något vin överhuvudtaget i St Tropez. Precis som alla andra orter av liknande karaktär så kan du kallt räkna med att champagner och vin i allmänhet som går under någon form av fine wine kategori är minst dubbelt så dyra här jämfört med om du tar och åker till Marseilles eller Avignon och köper samma sak.
För att inte tala om hur mycket dyrare det blir jämfört med om du hittar samma saker på vårt svenska monopol.
 

Elvis

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Jag ska bo i Le Lavandou, halvvägs till Toulon (från St Tropez). Jag kan tänka mig att det blir svårt, men jag tänkte att om det finns ett smultronställe så kommer någon här i forumet att veta om det.
 

Segol

Medlem
SV: Tips sökes, Milano - Barcelona

Elvis skrev:
Jag ska bo i Le Lavandou, halvvägs till Toulon (från St Tropez). Jag kan tänka mig att det blir svårt, men jag tänkte att om det finns ett smultronställe så kommer någon här i forumet att veta om det.

Om ni har tid över kan jag rekommendera Hotel Les Roches i Aiguebelle, en liten ort som ligger som en förlängning av Le Lavandou österut. Jag har inte bott där så själva hotellet vet jag inget om men de har en väldigt trevlig bar/restaurang med bra mat o härlig utsikt över havet.
 
Toppen